Altan & Uteplats
Thomas_Blekinge: [citat] Helt rätt. men då ska det hyras ett släp och spenderas ett antal timmar.
ToRy: Ett alternativ är om ni kan lägga till någon konstruktion i det hörnet/på den sidan. Exempelvis ett staket eller en upphöjning av något slag. Då kan ni lägga kantsten i nivå med gräsmattan hela vägen. Men det beror ju såklart på hur ni använder altanen, hur stor den är och så vidare...
Isakare: Gissar att den du kopplar till högtrycksvätten fungerar bättre. Jag tror borstarna kommer slitas slut fort på den där mot sten/ betong. Tvättade nyligen min 29 år galma infart med betongplattor med terasstvätten för högtryck, de ser ut som nya nu. Den rensade även mellan fogarna, så jag kunde borsta på med ny sand.
BSOD: [citat] Gammal tråd, kan vara bättre att skapa en ny. Blir mindre förvirrande för andra. Jag har en altan med blandade stödpunkter i berg och ungefär hälften gjutna plintar med moränjord. Jag satte justerbara stolpskor på de som grävdes ner, ifall det skulle sätta sig. Har inte behövt justera dessa, sitter bra. Kan säkert bero på hur djupt man gräver för plintar med mera. De som
SwiftD: Jodå, jag har byggt en altan. Jag har varit ensam byggare så det har tagit mig hela semestern... [bild] Semestern börjar... vecka 1, 10x4= 40kvm [bild] Dränering mot vägg påbörjas, lika bra att göra detta innan altanen är på plats. [bild] Stenkista till dräneringen. [bild] Sten på plats. [bild] Dränering klar. [bild] 70cm plintar på plats. [bild] Vecka 2, stolpar på plats. [bild]
Sharky58: Om jag tolkar dig rätt - "mitten av plintarna" - så hamnar badet mellan plintarna. Eller hamnar badet ovanför en eller flera plintar? Nu vet jag inte hur stort badet är men att ställa ett ton mellan plintar är inte att rekommendera. Under badet bör det definitivt finnas både golvreglar och plintar. (Begreppet "håller för" är ett lite flytande begrepp. Konstruktionen bör vara så
DennisCA: Sitter också och funderar på stolpar och att laminera egna, det är ganska dyrt med dom här, 720kr (72 € egentligen) för en 3m 115x115m stolpe och jag behöver typ 6m totalt för att göra stolpar till tre stycken takåsar. Alternativt får jag se om jag kan såga till egna stolpar från en stock, inte hundra om den är tillräckligt grov den som blivit över.
justusandersson: Det är stor skillnad på spik och skruv. Syrafast spik behövs bara i väldigt speciella fall, t.ex. till ek eller nära saltvatten.
OlaF: Hej, Vi ska höja vårt trädäck kring spabadet och jag undrar om någon här kan tipsa om bra sätt för att kunna komma år för service och reparationer. Någon smart idé med sektioner som går att lyfta av eller något kanske? Tack på förhand. /Ola
Trelle0410: Ursäkta det sena svaret, har varit mycket. Men det löste sig bra. Jag chansade och det höll bra. Allt under i det hörnet är gjutet på plint i marken och det har inte hänt något så barnens lilla pool står stabilt på det området.
amoreex: [bild] [bild] Som en sista uppdatering när kjolen är klar och stensättning! stenen fortsätter sen runt hela huset!
fribygg: [citat] Det är fördelaktigt om det är nedgrävt typ 1m, tar du 95x95 stolpar och skruvar på ett par tvärbitar under mark kan du nog undvika plintgjutning. Vill man ha nått ostadigt rappel som inte står still finns det ju färdiga gungställningar att köpa.
Peter_L: Tack för alla tips nu är det rivet och klart det blev med kofot. Nu återstår bara resten med att gräva ur isolera och ny trall tur man har semester.
Nadde: [citat] Nej Alla är 45x170. Och det är inte 2st som du skrev utan 4st som de 11 vilar på.
Alfons3301: Sorry, trodde du skulle bygga regelstomme helt i komposit. Såg nu att du skulle lägga regelverket på stenplattor.
Sharky58: Tex här: https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/trappor/ https://www.beijerbygg.se/privat/sv/tips-rad/byggbeskrivningar/bygga-trappa /Göran
Björsby Anna: Har tänkt bygga ett vindskydd/skärmvägg på en altan i utsatt läge vid havet. Hade endast tänkt ha en vägg och inte i vinkel, utformning liknade bilden. Tänkta mått är 1,8m högt och ca 3m brett. Önskar förslag på hur detta kan konstrueras så det blir stabilt nog. Hur ska man förankra väggen?
etompau: En länk till produkten och inst.anvisningar kan ge en ledtråd om vilken typ av ljuskällor som används. Som nämns, är det konstantströmsdioder så sitter dioderna i serie och en felaktig diod i kedjan påverkar då resten av ljuskällorna.
nino: La med 125mm, ja visst nånstans är det lite stor springa men överlag ok
Rosie77: [citat] vi köpte alla reglar 45x45 av en privatperson, så de kan vi inte ändra på…nu måste vi bara fixa resten
rundelsv: Tillägg/korrigering: När jag menar infästning av hörn menar jag hur jag sammanfogar ytterhörnen, dvs där de gerade balkarna möter regeln som sitter i 45 grader. [bild]
Fideliox: Blev en Weber Master Chef i våras. Nöjd med grillresultatet men fy tusan vad benen är dåliga. Nästan så en 500Kr Biltema grill är bättre i det anseendet. Funderar på att köpa några tjockare stålrör och svetsa fast. Grillen är såpass instabil att häromdagen när det blåste så blåste hela skiten omkull precis när jag skulle tända den!
steve5432: Hade en firma som byggde en 60 m2 altan för ca 10 år sen. Nu har altanen satt sig på flera ställen, och är omöjlig att få rak enbart genom att justera på ett eller fler ställen. Det som behöver göras är att ta bort alla trallbrädor och rikta om samtliga reglar. Anledningen till att vi gör jobbet är att vi ska bygga ut altanen för ett pooldäck, samt att en inglasad altan ska
Christoffer L: Iom. Att jag fick en gilla markeringar så uppdaterar jag med att vi köpte en markskruv med rör . Ytterst smidigt!
Chippe: [citat] Kanske men de verkar bli skevare och skevare med tiden men som du säger kan det funka. Nej, det är inte tänkta att eventuellt gräva ut allt eftersom platsen under altanen redan är nedsänkt så det skulle man slippa. De synliga plattorna på bild ska tas bort och användas på annat ställe på tomten och där ska de väl lägga stenkross och marksten/plint som grund för reglar. Hur
BirgitS: Spindlar är ju bra att ha eftersom de äter upp andra insekter så man ska inte ta död på dem. Däremot när de inte längre har något att äta så dör de ju ut av sig själva.