E
Hej,

har ett stort trädäck som verkar åldras lite väl snabbt och jag försöker mig på mitt uppskjutande underhåll.

Ett problem är att trädäcket sväller så att det blir helt rätt och regn och smältvatten ligger kvar. Jag tänkte därför försöka förbättra ventilationen.

En enkelt genomförbar ventilation är ju att med hålsåg ta upp lagom stora hål längs fasaden. Jag har dock småbarn som gärna stoppar ner prylar i just sådana hål så jag behöver isåfall någon lämplig ventil eller galler. Tyvärr finns det inte så mycket som är utformat för horisontell montering.

har någon tips på något som hindrar tex pennor och samtidigt tål att man trampar på det? Har trall i 28x145 så alltför stor diameter går bort.

Har du bilder? Jag fattar nada?

E
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du bilder? Jag fattar nada?
Ok återkommer:rofl:

blev tvungen att stava till ”enhörningskattgosedjur” samtidigt.

E
På bifogad bild syns kanten mellan trädäck och fasad. När det är fuktigt sväller trädäcket så att det blir helt tätt och det blir vattenpölar ovanpå. Med vattenpölarna blir det ännu fuktigare såklart.

jag vill förbättra ventilationen under trädäcket så att det finns iaf en liten chans att det torkar upp eller ännu hellre inte sväller igen totalt.

trädäcket ligger ganska lågt och det är svårt att ventilera längs kanten pga bärlina etc.

• Trädäck intill husfasad med svullnad på grund av fuktighet, vilket leder till vattenansamling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Normalt att trallen går ihop om den är lagd för tätt, det med att borra upp hål inget bra. Det som kan göras men är mycket jobb med, är att spåra med en cirkelsåg och bred klinga mellan så det blir större glipa. Fordrar då att det sätts en en regel att följa med sågen. Annars blir det vingliga spår. Ännu mera jobb är att lägga om trallen om möjligt, finns inga genvägar.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
E
J jonaserik skrev:
Normalt att trallen går ihop om den är lagd för tätt, det med att borra upp hål inget bra. Det som kan göras men är mycket jobb med, är att spåra med en cirkelsåg och bred klinga mellan så det blir större glipa. Fordrar då att det sätts en en regel att följa med sågen. Annars blir det vingliga spår. Ännu mera jobb är att lägga om trallen om möjligt, finns inga genvägar.
ok är det hållfastheten du tänker på?

tanken med att sätta hålen nära fasaden är ju dels att ingen trampar där och dels att på huset skyddar de innersta brädorna.

fräsa/lägga om låter jag bli. Går inte att hitta en skruv som håller för att dra ur i detta trädäck så jag får bryta loss plankor som jag byter ut.

Sätt en plåt som leder ut vattnet och ner i ett spår i trallen.

Nej inte hållfasthet, trallen 120 mm och håller säkert med ett 80 mm hål, mera som att det nog inte hjälper med hål där. uppifrån kommande väta gör att trallen sväller och glipan går ihop , lika för mig men det finns nåon/ra mm kvar. Kanske trallen är lagd torr och då blir det så här. Ska läggas dyngsur så den kan krympa, brukar sätta en 4 tumspik mellan eller 2 blad på en tumstock. Det du kan göra är att såga ur mellan på dom delar som vattnet stannar på. Tänk då på att ställa sågen på ett djup som tangerar regeln under.

Edit En altan/trädäck med trall ska luta lite ut från huset, ca 1 cm per 3 meter, att det är omkring 1 cm beror på att inget trädäck är 100 % i våg på underslagen. utan skiljer sig lite i höjd.

Redigerat:
E
J jonaserik skrev:
Nej inte hållfasthet, trallen 120 mm och håller säkert med ett 80 mm hål, mera som att det nog inte hjälper med hål där. uppifrån kommande väta gör att trallen sväller och glipan går ihop , lika för mig men det finns nåon/ra mm kvar. Kanske trallen är lagd torr och då blir det så här. Ska läggas dyngsur så den kan krympa, brukar sätta en 4 tumspik mellan eller 2 blad på en tumstock. Det du kan göra är att såga ur mellan på dom delar som vattnet stannar på. Tänk då på att ställa sågen på ett djup som tangerar regeln under.

Edit En altan/trädäck med trall ska luta lite ut från huset, ca 1 cm per 3 meter, att det är omkring 1 cm beror på att inget trädäck är 100 % i våg på underslagen. utan skiljer sig lite i höjd.
Amen, tyvärr inte jag som byggt detta. Tror den är mer eller mindre utan lutning faktiskt. Står på en gammal plattsättning som verkar väldigt stadig. Ibland är jag sugen på att riva dansbanan och njuta av den danska sjöstriden istället.

Gör det! Bort med svennebananaltan, marksten är bäst , ingen protest!

• Gilla
erimos
  • Laddar…
Nissens
Om du tror att det räcker med avrinning bara inne vid husväggen så är det väl enklast att lossa trallen närmast huset, göra den smalare och lägga tillbaka den med större distans än nu till både hus och nästa trallbräda? Det lär bli betydligt bättre än vad det är nu.

E
Nissens Nissens skrev:
Om du tror att det räcker med avrinning bara inne vid husväggen så är det väl enklast att lossa trallen närmast huset, göra den smalare och lägga tillbaka den med större distans än nu till både hus och nästa trallbräda? Det lär bli betydligt bättre än vad det är nu.
Nej inte avrinning men ventilation. Ja att sågs upp spalter längs fasade kanske kan vara ett alternativ.

Tanken är att ventilationen ska motverka att trädäcket sväller ihop totalt.

Ventilation kommer inte att hjälpa. Du behöver se till att vatten inte stannar kvar längre än nödvändigt ovanpå trallen. För att ordna det behöver du glipor mellan brädorna.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.