Gamla altanen som stod här när vi köpte var ett rent fuskbygge och totalt uppruttet.
Så den revs och en ny är på G.

Nu när jag reglat upp allt kom frun med överraskningen att det ska stå ett spa i ena hörnet. Jag hade byggt så bärlinorna står på 180cc och är 45x145.
Bjälkarna är 45x145 och står på 60cc.
Det kommer bli väggar och tak samt skjutfönsterpartier, men ej isolerat.

All regling är klar och jag skulle idag börja med trallen som är 28x145 när hon meddelar vad hon köpt.

Min tanke är att lägga till det som på bilden är grönt, en extra bärlina placerad på justerbara terrassfötter, de ska klara en vikt på max 800kg/st. Samt att regla upp med 30cc på bjälkarna där.

Badet väger 840kg klart att bruka, det kan ta 5 personer, räknat på standardvikten 75kg är det 375kg till. Så 1,2 ton på 2x2 yta.

Orsaken att yttre bärlinan enbart har 3 plint är att det är berggrunden de står på och är originalen från förra altanen, jag har utgått från de för att slippa spränga för att få plats med altanen, så de har avgjort storleken.

Bädden under altanen är naturgrus som är väl dränerad, maken har på sista 10 åren ej rört sig öht varesig vår eller vinter. Ovan på den bädden har jag lagt markduk samt packat till 10cm lager med saltat väggrus för att slippa katten och växter.

Kommer det hålla för den extra vikten med tilläggen jag avser?

• Schematisk bild av altankonstruktion med markerade bjälklag och bärlinor, föreslagna förstärkningar i grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Extra fråga, trallen är antagligen nytryckt, tung, och därtill legat ute i 2 dygns regn, när jag drar en skruv i den pressas vatten fram, bör jag lägga med mellanrum eller kloss?
Kommer bli tak och inglasning över det hela.

M mattias1343 skrev:
Extra fråga, trallen är antagligen nytryckt, tung, och därtill legat ute i 2 dygns regn, när jag drar en skruv i den pressas vatten fram, bör jag lägga med mellanrum eller kloss?
Kommer bli tak och inglasning över det hela.
hej, jag skulle lagt det kloss an, speciellt m tanke på att det ska vara tak sen. Kommer bli mellanrum ändå, då trallen aldrig kommer bli lika blöt igen som den är idag.

• Gilla
Jotsat och 2 till
  • Laddar…
Om det är så högt att man kan röra sig under så är det väl bara att prova? 800 liter vatten tappar man ur ganska fort

• Gilla
mattias1343
  • Laddar…
Lämpligen bör din fru ur egen ficka bekosta att en byggnadsingenjör räknar på det där.

Skämt åsido så borde det funka som du tänkt dig, eventuellt med en extra stolpe på den mittersta bärlinan.

• Gilla
mattias1343
  • Laddar…
Tackar för svaren, jag har börjat lägga trall och gjort de ändringar som jag markerat, när frisen på båda sidor kommit på tillsammans med 8 rader av trallen så är redan golvet väldigt stumt. Blir stor skillnad när all trall är på.

Har höjt upp golvet på altanen för att få bra ventilation runt husgrunden som tagit stryk sen tidigare låga altan.

Nu jagar jag utrymme för överbyggnadens höjd gentemot hustaket.

jag har planerat ha 45x145 reglar som takstol/sparr. Förlorar dessa mycket styrka om jag jackar ur dom 25mm djupt för läkten så den blir jämns med översida takstol istället för att ligga uppe på?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.