N
-NotSo-HandyMan: [citat] Tack! Ska testa
2 svar · 3,3k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Kör med linoljesåpa av god kvalitet. Skrubba först rent med en svag (2 dl/10 l vatten) blandning och svabba sedan av med en starkare (6-7 dl/10 l vatten) blandning som får torka in. Något annat behövs inte för att få ”drivvedsliknande” utseende. Det tar förstås en säsong för träet att patineras. Fördelen med bara linoljesåpa är att det är lätt att ”reparera” en yta i och
2 svar · 3,9k läst
T
tusentankar: Tallolja eller brunsåpa
3 svar · 9,8k läst
Anna_H
Anna_H: [citat] Gärna. Men jag har inte byggt det än.
61 svar · 313,2k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: [bild] Ett plank på Österlen någonstans.
2 svar · 8,2k läst
·
tennet
tennet: Hej, håller på att bygga min första altan och den första delen börjar ta form. Den byggs på plintar och där är stommen i princip klar och jag vet precis hur jag ska fortsätta.. Altanen byggs i två nivåer med en rad kantstenar som skiljer av ”trappsteget” som blir där nivåerna möts… men nu står det nästan helt still i huvudet gällande hur jag ska regla upp för den lägre
0 svar · 2,2k läst
·
A
amoreex: Så [citat] Så kan de vara.. Har försökt prova men svårt att få en känsla. Men tänkte som sagt lägga 3x120 trall så blir ju strax över 36cm djupt..
2 svar · 2,4k läst
·
V
voltronguy: Jag pratar inte så mycket svenska så jag använder google translate. Min terrassmarkis har gått sönder i ett kritiskt område (se bilder) och den kan inte öppnas eller stängas. Finns det någonstans där jag kan få reservdelar till detta? Jag har kontaktat AMA men inte hört ännu. Jag är dock orolig för att detta inte kan åtgärdas. Tack!
0 svar · 3,5k läst
·
T
th3stinger: [citat] Tack för ditt svar. Låter rimligt flr en samlingsbrunn. De två mindre är oklart vart det leder då det ser ut som dräneringsslang. Finns det något sätt för att ta reda på det? Tänker mig ngn tidigare skiss från kommunen eller någon annan iom ägaren INTE minns vart det leder.
2 svar · 1,9k läst
·
A
amoreex: [citat] ja funderade på att ge reglarna lite grundolja som extra skydd. Visst de är lite spruckna då alla spik hamnat på samma ställe men de ska nog duga. Jag kommer skruva i sidan med Heco :)
7 svar · 2,6k läst
·
MrJay
MrJay: [citat] Har själv en altan av Cumaro, vi har försänkta skruvhål med kapade pluggar i som är limmade med PU trälim - det ser skitsnyggt ut och man märker inte att de är där. Också, vi körde med ädelträolja som gjorde att den får ännu tydligare färg och bra skydd. Vår altan är dock skyddad från vädrets makter och jag har aldrig behövt upprepa behandlingen som är gjord ett
18 svar · 14,7k läst
·
H
henche: Jag är i samma situation i altanbygge. Jag planerar att hyra en sänksåg med skena över en helg för typ 2-300, tror det var Festool. Kan vara värt att kolla upp.
12 svar · 3,8k läst
·
K
kettu: Fick färdig altanen nyligen. Byggd med tryckt AB. Nu har det rengnat några få dagar, och ser redan mögelprickar. Även på de delar under tak. Kommer detta bli värre utan behandling? Trodde tryckt skulle klara sig. [bild] [bild] [bild]
0 svar · 974 läst
·
T
tjockhult: Hej, ja hoppas få till en vitrolgrå, (ljus, kall, gråton) skyddande yta på utegolvet. Byggde med tryckimpregnerat för 2 år sen, orört sen dess. Någon med erfarenhet? Har använt en dyr Thompson one coat water seal för ett par år sen som blev skapligt bra och håller än på ett annat golv, men den hittar jag inte längre.
0 svar · 695 läst
S
Skåning82: Fästa med skruvar låter ju smart isf, då lär det ju ligga dikt an
6 svar · 4,6k läst
K
Kentunojohnson: [citat] [citat] Ok, jag ska ha stolpar i stolpskorna men det blir bara vertikala krafter hoppas jag
2 svar · 1,2k läst
SimonLindgren123
SimonLindgren123: Hejsan, Har påbörjat bygga en liten altan vid lekstugan. Behövde gräva ner stenarna där terassfoten står på för att få till en korrekt höjd. Men såklart blev det vattensamlingar i mina hål för terrasfötterna (lär dock inte bli mer vatten än vad det blev nu med tanke på den extrema mängd som kom igår). Verkar dock inte rinna bort speciellt snabbt... Fötterna är ju gjorda av
0 svar · 750 läst
·
J
jonaserik: Mycket jobb har du framför dig för att få stil på det. En industridammsugare med kraft och suga bort jorden mellan plattorna, vad är under plattorna SAND. Det ska sugas ca 1 cm under plattorna, sen vattnar du, låter det sjunk ordentligt. Efter det så fyller du med ren cement ca 5 - 10 mm, cementen ska gå upp till stax över underkant platta, bara rakt ner. Cementen brinner till med
5 svar · 2,1k läst
·
B
b8q: En planlaser som du ställer i nivå med nuvarande altan. Sen går du med en mätkäpp/lång linjal i ett 1x1 rutnät och noterar höjden över mark till laserlinjen i varje punkt. Nu på den ljusa årstiden syns lasern bäst när det skymmer.
4 svar · 2,4k läst
I
IVA-snickarn: Kan det inte vara så att trallbrädorna rillas på den sida som har en inneboende benägenhet att skåla sig? Har hört att man alltid ska lägga trallbrädor med ”glad mun upp”, dvs kärnsidan upp, eftersom skålningen då utvecklas nedåt, och inte blir ett lika allvarligt problem. En diagonalt fäst skruv borde av rent fysikaliska skäl sämre motstå en trärörelse uppåt eftersom den
12 svar · 8,7k läst
·
harry73
harry73: [citat] Och poängen är att det funkar. Så för en uteplats kan man utan problem skippa bärlager
6 svar · 5,7k läst
A
Alfons3301: Hornbach har tex https://www.hornbach.se/shop/Komposittrall-WPC-gra-26x145x2200mm/10336187/artikel-detaljer.html men annars köpa valfri längre längd och såga till exakt mått?
1 svar · 1,5k läst
·
fahlis
fahlis: [citat] Kallades stympad pyramid i min gamla geometrilärobok …
6 svar · 1,9k läst
·
A
atomlab: Jag skulle gräva ut en ring där ni vill ha poolen ca 50-60cm sedan gjutit ett par plintar eller ännu bättre runt hela stommen. Sedan byggt en låg trall runt det hela.
12 svar · 1,9k läst
·
J
justusandersson: Det är inte helt lyckat att stolparna står på 28x120 brädor, även om dessa sedan vilar direkt på betong. Det håller inte i längden ens med tryckimpregnerat. Det är bättre om du kan gjuta en liten klack som stolparna står på avskiljt med syllpapp. NTR/A brukar bara finnas tillgängligt i grövre dimensioner, 45x145 och uppåt. Om du lägger syllpapp under tycker jag att det bör räcka
3 svar · 740 läst
O
olrog: Tack för er återkoppling. Har nu beställt från Kilands mattor. Väntar med spänning på resultatet.
4 svar · 2,5k läst
J
justusandersson: Utan någon som helst last vid sidan av egenvikten finns det ingen anledning att använda större dimension än 45x195. Den klarar den största längd som du kan inhandla, 5,4 meter. Tvärreglar ovanpå bärlinorna utgör en tillkommande last. Hur mycket beror på c/c avstånd.
1 svar · 2,0k läst
H
Hammarfall: Jordfuktig betong? Jag har själv blandat betong med 0-8, hällt det torrt vid kantsten runt huset och strilat över vatten.
1 svar · 2,9k läst
·
T
Thomas_Blekinge: [citat] Helt rätt. men då ska det hyras ett släp och spenderas ett antal timmar.
9 svar · 13,6k läst
·
T
ToRy: Ett alternativ är om ni kan lägga till någon konstruktion i det hörnet/på den sidan. Exempelvis ett staket eller en upphöjning av något slag. Då kan ni lägga kantsten i nivå med gräsmattan hela vägen. Men det beror ju såklart på hur ni använder altanen, hur stor den är och så vidare...
5 svar · 13,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.