Jag har byggt en pergola där 45x145 hammarband vilar på 2 stolpar som skruvades/limmades av 2st 45x95 reglar vardera. Ena stolpen är 145 kortare så att hammarbandet ligger uppe på den regeln och skruvats fast i den andra enligt vad jag förstår är klassiskt manér.

Nu vill jag bygga vidare och göra en bredare pergola med en stolpe till. Kan jag kapa av en bit av hammarbandet så att det bara ligger på halva stolpen vilket ger plats till nya sektionens hammarband att också ligga på halva stolpen? Jag bifogar två bilder på rak och omlottskarv. Är någon av dessa görbara?

Pergolan har 7 reglar av dimensionen 45x145 i befintlig sektion som är 4m. Förlängningen kommer bli 3m med 3 reglar a 45x145. Det finns ingen möjlighet för snöras och inget annat kommer byggas till uppepå. Hoppas jag inte är helt ute och cyklar gällande dimensionering :seenoevil:

Tack på förhand.

• Ritning av pergola hammarband skarv ovanpå två stolpar, markerat med skruvhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en omlottskarv för pergola med hammarband och stolpe, markerad med skruvar.
Jag kan inte se några problem med förlängningen. Det är mest en utseendefråga att dimensionera obelastade pergolor.

J justusandersson skrev:
Jag kan inte se några problem med förlängningen. Det är mest en utseendefråga att dimensionera obelastade pergolor.
Tack för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.