Tänkte jag skulle slipa & olja altanborden så det är klart till våren då det var riktigt fula pga. oförsiktigt nyttjande. (Vissa är emot att olja teakbord men vi kan skippa den diskussionen nu )
Ett bord hade bla. misshandlats i 10 år utan någon behandling. Passade på att slipa middagsbordet samtidigt som det lilla illa åtgångna teakbordet. Allt frid och fröjd så långt.
När jag idag skulle avsluta med stora matbordet fick jag en chock. Resultatet blev rent förjävligt! Kliade mig i huvudet och funderade på om vi blivit lurade och det inte var teak öht (bordet inköptes förra sommaren 2020). Men efter en stund påpekade min sambo att det ju blev lite ”mysko” när hon använt altantvätten på bordet i våras. Suck… Det står uttryckligen att det inte ska användas på ädelträ. Min sambo har en tendens att slarva lite med denna typ av saker så antar att hon inte sköljde av bordet heller
Testade att olja delar av bordet som inte tvättats och nog blev de delarna betydligt bättre. Så jag är relativt säker på att det är altantvätten som är skurken här.
Hur som helst, nu har jag lagt på ett lager teakolja och funderar på bästa lösningen framåt. Har ni några smarta tips?
Ösa på med mer teakolja?
Polera in teakolja med maskin?
Slipa ned allt igen & låta det vara några år för att ”torka ut allt”?
Lägga i bets?
Ge upp?
Bordet är då ordentligt slipat & obehandlat sedan tidigare.
Enstaka planka ser ok ut
Benen ser ok ut
bordet ser helt sjukt ut
såhär blev teak-bordet som inte hade behandlats med altantvätt efter samma procedur.
Ett bord hade bla. misshandlats i 10 år utan någon behandling. Passade på att slipa middagsbordet samtidigt som det lilla illa åtgångna teakbordet. Allt frid och fröjd så långt.
När jag idag skulle avsluta med stora matbordet fick jag en chock. Resultatet blev rent förjävligt! Kliade mig i huvudet och funderade på om vi blivit lurade och det inte var teak öht (bordet inköptes förra sommaren 2020). Men efter en stund påpekade min sambo att det ju blev lite ”mysko” när hon använt altantvätten på bordet i våras. Suck… Det står uttryckligen att det inte ska användas på ädelträ. Min sambo har en tendens att slarva lite med denna typ av saker så antar att hon inte sköljde av bordet heller
Testade att olja delar av bordet som inte tvättats och nog blev de delarna betydligt bättre. Så jag är relativt säker på att det är altantvätten som är skurken här.
Hur som helst, nu har jag lagt på ett lager teakolja och funderar på bästa lösningen framåt. Har ni några smarta tips?
Ösa på med mer teakolja?
Polera in teakolja med maskin?
Slipa ned allt igen & låta det vara några år för att ”torka ut allt”?
Lägga i bets?
Ge upp?
Bordet är då ordentligt slipat & obehandlat sedan tidigare.
Enstaka planka ser ok ut
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Benen ser ok ut
Logga in
Skapa konto
bordet ser helt sjukt ut
Logga in
Skapa konto
såhär blev teak-bordet som inte hade behandlats med altantvätt efter samma procedur.
Logga in
Skapa konto
Sannolikt inte teak?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Gudars så snyggt det blev, jag kommer och hämtar så köper du ett nytt tråkgrått.
Var det tråkgrått inan altantvätten?
Protte
Var det tråkgrått inan altantvätten?
Protte
Hehe smaken är som baken. Men det ser bättre ut på avstånd. Bifogar en närbild. Brytningarna är inte normala. Mitt i plankor…prototypen skrev:
vissa i familjen hade insisterat på en oljeduk så det var lite ledset av fukten (gissningsvis) men inte grått ännu.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Ser ut som om många av brädorna både har de inre och de yttre delarna av stammen. De yttre brukar vara ljusa och de inre mörka. En bets eller färg* kan dämpa skillnaden i ton och kulör men frågan är hur mycket. Jag skulle bara olja och sedan se vad en sommar i ljuset gör med bordet.
"inte färg som i träfärg utan en färg avsedd att färga trä mer på djupet.
"inte färg som i träfärg utan en färg avsedd att färga trä mer på djupet.
Penicillinet började också som en olycka skall man komma ihåg!
Tycker det blev riktigt läckert att lyfta fram ådringarna, det är ju däremot en högst personlig åsikt och inte över huvud taget ett tips.
Jag skulle nog som föregående talare tro att tidens tand kommer göra jobbet åt dig om du har lite is i magen.
Tycker det blev riktigt läckert att lyfta fram ådringarna, det är ju däremot en högst personlig åsikt och inte över huvud taget ett tips.
Jag skulle nog som föregående talare tro att tidens tand kommer göra jobbet åt dig om du har lite is i magen.
Tack för råd & pepp. Jag är långt från övertygad. Hade det varit jämnt så hade jag varit mer övertygad även om det hela vuxit lite på mig.
Nu drog jag på ett lager till & avvaktar för att se hur det hela utvecklas.
frågan är om jag vågar ge mig på stolarna
Nu drog jag på ett lager till & avvaktar för att se hur det hela utvecklas.
frågan är om jag vågar ge mig på stolarna
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Tycker också det var snyggt 
Det där är väl ändå något annat ädelträ (inte teak). Nu har du fått fram det naturliga utseendet. Om du inte behandlar blir det grått precis som teak (snyggt tycker jag). Då återstår väl bara att olja.Kalinikus skrev:
Klicka här för att svara