Altan & Uteplats
Fixarpappa: Torrbruk, sopa i och vattna med dimma.
mattias1343: Har höjt upp golvet på altanen för att få bra ventilation runt husgrunden som tagit stryk sen tidigare låga altan. Nu jagar jag utrymme för överbyggnadens höjd gentemot hustaket. jag har planerat ha 45x145 reglar som takstol/sparr. Förlorar dessa mycket styrka om jag jackar ur dom 25mm djupt för läkten så den blir jämns med översida takstol istället för att ligga uppe på?
Dr Jumping Jack: [citat] Det där är väl ändå något annat ädelträ (inte teak). Nu har du fått fram det naturliga utseendet. Om du inte behandlar blir det grått precis som teak (snyggt tycker jag). Då återstår väl bara att olja.
Marlen Eskilsson: Vi har ett uterum/växthus med glastak i söderläge och jag kan säga att det är oanvändbart under sommarmånaderna pga att det blir olidligt varmt. Vill ni kunna nyttja det på sommaren så skulle jag rekommendera er att tänka över om ni verkligen vill ha glastak. Våra grannar som har ett uterum med ett riktigt tak utnyttjar det nästan året om och vi då kan bara vara i vårt sent på
Murkla1949: Jag är ute efter en terrassvärmare som går på gasol. Problemet tycker jag är att de tar alldeles för mycket plats. Dessutom verkar alla värma runtom och då blir det ännu svårare att placera den. Då slog en tanke mig - finns det ingen modell som man kan sätta på en vägg och en stolpe? Det vore ju perfekt att ha den på svarta stolpen i bild och ha tuben i utrymmer under altanen. Det
Roffe_riff: [citat] Där jag bor har 4/5 katter bjällra. Kvällstid är det ovanligt att möta katter. Kanske håller de sig gömda. Jag gillar ju katter och ser dem som ett icke-problem. Samtidigt som du verkar inta motsatt position. Vi kanske inte kommer nå längre...
Rebeka: Hej Jag vet att detta har diskuterats här förut men jag förstår inte riktigt hur ska man göra så det blir rätt. Byggfirma var färdig med min alltandäck för ca ett år sedan. De har vänt virket åt olika håll dvs ändträet bildar både glad och sur mun. Brädor som har glad mun har mer sprickor i mitten än sur mun brädor så jag tänkte vända om så den finasidan kommer upp . För
Snickarkirre: Hej min spontan känsla är att de borde hålla. Men kan tyvär inte säga säkert. Justusandersson på forumet är duktig på att räkna på sånt men vet fan inte om det går att tagga men kan göra ett försök. @justusandersson
Dan_Johansson: [citat] Rita upp ugnen i genomskärning vertikalt på längden, kupolen bör vara högre än stället där rökröret börjar, ungefär 2 tredjedelar... har du rökröret högst i kupolen kommer värmen gå ut för fort, och du kommer göra slut på betydligt mer ved än nödvändigt ... Fördelen med de vanliga rökrören som finns på bla. Bauhaus är att de enkelt går att förlänga ...
jhenrikj: [citat] Rakt underifrån tänkte jag, en 34 tjock regel upp i en 34 tjock överliggare med 56mm skruv. Vill mest slippa synliga skruv, har inga synliga i trallen heller.
Sharky58: "Step run/depth 39mm"? Du måste ha tappat en nolla där. Men skall du verkligen ha plansteg (stegdjup) som år 390mm djupa? Man bör ligga runt : (2xsteghöjd) + stegdjup = 63 cm. Så om du delar upp 56 cm på två steg , dvs tre "steghöjder" så landar du på 18.5 cm steghöjd, dvs runt 26 cm stegdjup. Som jag dock tycker är i grundaste laget. 38-30 ger en bättre harmoni i mitt tycke. Men
Helleman: Ja jag har sett en av de där trådarna, men jag skulle gärna ha ett forum istället för att kapa redan skapade trådar. Tack för tipset ändå, stod en del intressant i "Allt om pizza-tråden", får läsa vidare i den. :)
Sharky58: Jag körde med 45x90 stolpar (limträstolpar). Liggade 28x45 dubbelskruvade i varje stolpe och sedan en täckbräda på 22x90. På stolpen till vänster i bild täckte jag med en 28x45 stående så att man inte skall se ändarna på dom liggande reglarna. Till höger i bild så ser man dom stående 45x90 och där saknas täckbrädorna. Sedan la jag igen med passbitar som på nedre bilden. Detta
Argastesnickaren: Ett par bra bockar och lägga upp dörrarna på sen fick man lossna skruvarna som håller ihop ramen. En gummiklubba att smeka till sidorna när man satte till baka dom. Dom små ramarna uppe och nere kan ju sitta kvar då inte dom påverkas. Sen har Willab suverän support. Finns en kille som kör på alla reklamationer som du kan ringa via växeln (har för mig att han heter Jonas men är lite
Demmpa: Vad är det för skjutdörrsparti? Tillverkare & modell? Exakt hur ser det ut, både skjutdörren och väggpartiet? Det blir nog någon typ av hakregellås.
Cider: Nej, ingen direkt idé. Det är så olika förutsättningar för olika hus. Antalet variationer är oändligt. Var är behovet att skugga störst? Väderstreck? Blåser det extra mycket från något håll? Vill ni bygga bort insynen på någon sida? Finns det fler fönster att ta hänsyn till? En bra sak är att taket går att skotta ifall det kommer mycket snö, och möjlighet att resa an stege
HerrP: [citat] Nu väcker jag en sovande tråd, men sitter denna panel i en o-uppvärmd altan, och om så är fallet - funkade de bra med en panel torkad till 8%? Eller har du märkt av att de sväller? Är själv i tankarna att montera en motsvarande panel i ett uterum som inte är uppvärmt :)
Tompafix: [citat] NP Jag har en med teleskopsskaft så jag slipper klättra på stege. Finns olika längder.
helrob: [citat] [citat] Tack så mycket, mycket lättare att föreställa sig när man ser hur andra har gjort. Antar att du har plåttak? Vi är inne på plast, men det står och väger lite, alternativet är ju att ha plåt hela vägen över husets tak och sen gå över på plasttak - kanske blir snyggare mot husets tegelfärgade betongpannetak?
ClasseClas: Jag har sågat cumaro med kap/ger, justersåg och bandsåg och tycker inte det är ngt speciellt. Träslaget är iofs märkvärdigt hårt och tungt. Skaffa gärna en smalare klinga och undvik klingor med raka tänder (notklinga). Använd hellre ngt som påminner om en laminatklinga.
KnockOnWood: En liten varning med plasttak dock. Vi har sedan ett halvår en bostadsrättslägenhet med ett inglasat uterum. Uterummet täcks av grannens ovanför balkong, utom ½ m på sidorna och en meter ut. Det är "trapetsformat" plasttak, inte sinusformat. Till saken: Vid minsta regn slamrade det och knattrade från plasttaket, och vid riktiga regnskurar dånade det öronbeduvande, så vi måste stänga
Avemo: Om du menar MDF-skivor profilerade som pärlspont så tror jag att det är i alla avseenden sämre. Det brukar knappt hålla inomhus. Glipor kan det mycket väl bli. Svårt att komma ifrån.
Kärran Bengtsson: Hej! Vi skall bygga om vår altan och skulle gärna vilja ha skjutbara glaspartier från golv till tak längs ena långsidan för att få maximalt ljus- och luftinsläpp. Problemet är att vår altan inte ligger i i markplan utan ca 1,5 m över marken då vi har ett förråd under altanen. Vi funderar därför på om vi kan ha ett vajerräcke utanför skjutpartiet. Någon som har sett eller hört
Anubitxx: Finns det någon som har erfarenhet av komposittrall från biltema? Syftet är att lägga det med räfflorna upp runt ett spabad.
PergolaChristian: Också intresserad att veta om du gick vidare?
Rollon: Hej, Vi har en pergola på vår tomt som har ett par år på nacken - säkert 10år+. Den är byggd i tryckt virke och välgjord, och vi vill gärna bevara den så gott det går utan att behöva bygga upp den på nytt. Hur behandlar vi bäst det tryckta virket? Någon har tipsat om linolja+balsamterpentin och någon annan om vanlig träolja. Helst vill vi inte behöva göra om behandlingen igen