Altan & Uteplats
Krille-72: [citat] Här ska inte byggas. Det ska förhoppningsvis köpas något färdigt.:rofl: Har tyvärr inte kommit mycket längre än. Ska vid tillfälle försöka hitta någon som har en utställning så man kan titta på grejerna. Men några fina tips har tråden gett. Har du något tips så fyll på!:rofl:
Rickard.: Nästan all tryckimpregnerat är furu och det lilla gran som finns ska vara märkt ntr/gran istället för ntr/a, ntr/ab osv.
Dublin: [citat] Du sätter terassfötterna på plattorna, grovjusterar dem, fäster bärlinorna i dem, sedan kan du finjustera terassfötterna med bärlinan monterad. Du kan även justera terassfötterna efter att skruvreglarna är på plats om det skulle behövas. Justering sker utan verktyg. En väldigt smidig lösning för låga altaner. [MEDIA=youtube]TDwwcmdyE1g[/MEDIA]
Rickard.: Terassduk från protan! :D 100% vattentätt, mysigt att gå barfota på, enkelt att städa, inget underhåll och bygger ≈3mm.
Johansson 68: [citat] Vi har Flair från Hotspring och jag vill påstå att det är så gott som ljudlöst när man inte badar. Vi kör ett extra reningsprogram på 10minuter /dygn och då hörs det, ett dovt buller. Men är extremt nöjd med av ljudnivån som var en mycket viktigt faktor för oss. När man badar så är det nivån på bubblor och massage som styr nivån på ljudet, på lägsta nivån är det
stenna: Klorin/klorrent , blöt ner med trädgårdsslangen först , spola av efter några minuter
Optimalisten: [citat] Det var just strandvedslooken som jag var ute efter (plus att man slipper underhålla varje år ) som jag var ute efter, men smaken är som baken. Nu har det gått 11 år sedan jag behandlade vår trall och snart måste jag nog göra något igen *suck*
polarsson: Hej! Jag brukar tvätta med linoljesåpa på altanerna med fint resultat. Byggde en ny liten altan tidigt i våras med vanligt tryckt virke. Ska man behandla den innan vintern, eller låta den vara och tvätta med såpa på våren sen? tack för svar!
A-PL: [citat] Tack ska du ha för tips!
Alex Holmén: [citat] Är också intresserad av Bentechs glastak. Är det den oisolerat eller isolerat du ska bygga? Blev det bra?
TH885: Eller så köper du en riktig grill så som Napoleon. Kostar som en Weber men du får något för pengarna.
Tobias_75: Det gick käpprätt åt skogen. Såg bra ut först. Slipade av lacken och lade på någon hårdvaxolja jag fick av en bekant. Lade i mindre ho jag fick tag på. Vart inga problem med hon. Däremot så verkade inte limmet mellan stavarna riktigt tåla väder och vind. Skivan slog sig och det blev "resningar" mellan stavarna. Så tyvärr blev det inte så bra. Och min helt ovetenskapliga analys är
maskeradeproggaren: [citat] När jag byggde altan (som ansluter till ett uterum) så gjorde jag inte det. Har haft påhälsning av råttor och det är inte alls kul. Skulle jag göra om altan skulle jag definitivt byggt med nät (alltså finmaskigt) och kanske också gräva ner en plåtbit ca 10-15 som är bockas utåt. för om tex en råtta gräver och det är en bockad plåt brukar den ge upp. Detta kan
RoAd: [citat] Är det en sådan med öppen låga i mitten? De är mer för syns skull och ger inte mycket värme. I alla fall inte där man vill ha den. Det mesta försvinner rakt upp. Även "svampmodellerna" ger rätt lite värme sett till dess specade uteffekt. Jag visste som tur var om det och köpte istället en enders polo 2.0 (låg modell) för att den dels ger strålningsvärme (lågan värmer
seniorkonsult: [citat] Även jag har även ett problem med byte av gasolslang.den nya slangen glider runt på munstycksfästet trots att jag dragi slangklämman så hårt kag vågar. Ska man sttyka på något innan på mässingen?
Sigward: Tänkte väcka lite liv i denna igen. Försökte såga bort det murkna och sätta i en annan bit o tänkte att det kanske blir ok med tralllasyr på. Upptäckte dock fler murkna partier nu när jag tvättade inför målning. Blir därför att köpa nya vangstycken ändå. Undrar om jag ska olja in ändträet? Tanken är att de ska laseras nästa år, ska väl helst stå ute ett år för att torka
peroande: Ventilation kommer inte att hjälpa. Du behöver se till att vatten inte stannar kvar längre än nödvändigt ovanpå trallen. För att ordna det behöver du glipor mellan brädorna.
Kristina2: Man vill gärna ha något snyggt och skönt att gå på också. Balkongen är nära vatten och fått alger och kanske mögel. Osäker på exakt vad det är. Köpt medel för rengöring jag ska fixa i höst när det kan sköljas bort i regnet.
ANNIL: Hej, betongskivan är färdig att läggas på plats snart men jag slarvade när jag putsade ramen. Det förekommer ojämnheter, dvs skivan kommer inte att få stöd runt hela ramen. Detta ser man ganska tydligt om man bara lägger på en plyfa. Finns det nåt bra knep :-) för att få bukt på detta? Tänker mig putsa av ojämnheterna för hand med handslipsten? Eller man måste gå på de stora
Vermilion: Grunden till frågan baseras på att i dagsläget finns det ett riktigt plank där :seenoevil: Om någon skulle gnälla vela jag veta vad jag hade för alternativ för att fortsatt blockera insynen :)
Trrttsch: Har en sommarstuga med inglasad altan vid en sjö. Det blåser ofta och nu när det börjar bli kallare märker man hur det blåser in under taket. Vad kan man använda till att täta med? Kan man bygga igen med 45x45 reglar eller bör man ha något som man kan öppna och stänga för ventilationen? [bild]
HEAX: Hej, Vi ska renovera vår altan och har först gjort ett prov på balkongen som är mindre. Vilket var tur. Vi har först rengjort med trallrent och Kärchers borste, låtit torka, sedan använt Nordsjö Tinova UV super terrace. Nu någon månad senare så blir det vita partier, antar att det är kåda som tränger fram. Detta fanns inte innan. Någon som har förslag för att inte få detta när
TommyQ: [citat] Varför inte? Det beror väl på förutsättningarna. Jag byggde en hög altan och en trappa för att få upp badet ytterligare. Att sänka ner det var aldrig aktuellt.
Anna_H: Det blir väldigt kallt om fötterna? Och nej, du kan inte fästa stolpar i de stenarna.
Sharky58: Eftersom linan inte behöver vara helt vertikal bör det med normala Höjd x Djup förhållande räcka med två durkbeslag på varje sida. Se bild. [bild] /Göran Rött: Fasad, Svart: Markis, Brunt: Trall, Gul: Lina
Sharky58: Det är ju en smaksak. Endera så figursågar man så tajt man kan eller lämnar medvetet en glipa så att man kan få rakare linjer. Fylla ut mellanrummet med singel/småsten kan ochså vara en variant ( då avslutar man yttersta brädan med en liten sarg som sticker upp så att det ser mera planerat ut. Väljar man att sluta helt tätt så får man tänka på att man har avrinning från
plan-g: Uteplatsen kommer att vara där utgrävningen påbörjats. Slänten är till höger i bild. Tror ni det räcker att slå ner kantstenar djupt för att hålla emot? Eller är det lönlöst att försöka bygga en uteplats vid en slänt? [bild]