3 739 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Byta en trallbräda, hur få det snyggt?
Hej!
Såg idag att en trallbräda på våran altan från 2012 har börjat ruttna och behöver bytas. En ny planka kommer ju dock få helt annan färg än resten av däcket. Finns det några knep och knåp för att få detta snyggt?
Mvh J
Såg idag att en trallbräda på våran altan från 2012 har börjat ruttna och behöver bytas. En ny planka kommer ju dock få helt annan färg än resten av däcket. Finns det några knep och knåp för att få detta snyggt?
Mvh J
Olja färgar olika och den effekten kvarstår antagligen I ett bra tag. Enklast är att vänta, näst enklast är att vänta tills den torkat och sen om det verkar nödvändigt smutsa ner den rejält och sen borsta bort det värsta av smutsen.
Tack för alla svar, verkar som det är dåligt med genvägar då tyvärr
Menar du låta bli att byta brädan helt? Det tror jag inte är ett alternativ då det inte ser all kul ut. Brädan har fått en skada så det blivit en fåra i den där det samlas vatten. Så det är uppmurket och är som en stor mörk fläck på den brädan som aldrig torkar. Flytta brädor är svårt också tycker jag då trallskruven förstör brädorna när man skruvar ur dom.A AndersS skrev:
Produkter som diskuteras: "trallskruven"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Jag tror han menar att byta brädan och leva med skillnaden ett tag. Det "jämnar ut sig" med tiden.J Janne82 skrev:
Vända på brädan som flyttas kan vara ett alternativ men det ger säkert också färgskillnader.J Janne82 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden