Hej!

Såg idag att en trallbräda på våran altan från 2012 har börjat ruttna och behöver bytas. En ny planka kommer ju dock få helt annan färg än resten av däcket. Finns det några knep och knåp för att få detta snyggt?

Mvh J

Såpaskura hela däcket noga så blir det bättre :)

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Spontant, nej.
Låt väder&vind påverka träytan.

Möjligtvis kan en pigmenterad träolja göra att träytan blir mörkare.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Olja färgar olika och den effekten kvarstår antagligen I ett bra tag. Enklast är att vänta, näst enklast är att vänta tills den torkat och sen om det verkar nödvändigt smutsa ner den rejält och sen borsta bort det värsta av smutsen.

Jag skulle låta det vara, alternativt se om man kan lossa någon gammal bräda och flytta om så det blir mindre iögonfallande.

Tack för alla svar, verkar som det är dåligt med genvägar då tyvärr

A AndersS skrev:
Jag skulle låta det vara, alternativt se om man kan lossa någon gammal bräda och flytta om så det blir mindre iögonfallande.
Menar du låta bli att byta brädan helt? Det tror jag inte är ett alternativ då det inte ser all kul ut. Brädan har fått en skada så det blivit en fåra i den där det samlas vatten. Så det är uppmurket och är som en stor mörk fläck på den brädan som aldrig torkar. Flytta brädor är svårt också tycker jag då trallskruven förstör brädorna när man skruvar ur dom.

J Janne82 skrev:
Menar du låta bli att byta brädan helt?
Jag tror han menar att byta brädan och leva med skillnaden ett tag. Det "jämnar ut sig" med tiden.
J Janne82 skrev:
Flytta brädor är svårt också tycker jag då trallskruven förstör brädorna när man skruvar ur dom.
Vända på brädan som flyttas kan vara ett alternativ men det ger säkert också färgskillnader.

• Gilla
Janne82 och 1 till
  • Laddar…
Borra ett lite större hål än vad skruvskallen är i en plåt och lägg ovanpå om du är orolig för om det flisar.
Och en knackmaskin brukar vara skonsammare än en vanlig skruvdragare.

Redigerat:
  • Gilla
Janne82
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.