V
Villa1949: [citat] Hur blev det? Vilka växter valde du?
7 svar · 4,0k läst
·
M
mhacker: Aha, jag förstår. VIll inte ha den typen av räcke (d.v.s helt utan stolpar) så hade liksom filtrerat bort dem i huvudet redan :)
8 svar · 4,9k läst
S
sblixten: Jag är nöjd och det har blivit komplettering med wsm och en latmansgrill från Napoleon :-) 67:an har använts flitigt och är fortsatt den grill jag helst använder. Den är precis lagom för att göra en komplett middag, med t.ex. potatisgratäng, ett bröd, kött och grönsaker. Pizza funkar också bra i 67:an, med hjälp av några vedklabbar och en pizzasten. Den är lite hungrig på kol,
27 svar · 14,3k läst
·
M
Maestrof: [citat] Tack. Det är just det. Det finns olika sorters plast i olika sorters komposit. Jag har en vän som byggt altan runt hela huset i komposit. Det var 5 år sen och den ser än idag ut som ny. Jag har tänkt köpa likadan komposit på samma ställe. Men läst att plasten i den börjar påverkas vid 80-100 grader. Och så var det någon som sa att stora fönster mot söderläge kan göra att
4 svar · 2,5k läst
helrob
helrob: [citat] Varför gjordes det inte som på den handritade skissen? Tycker det skulle funka ännu bättre om man vill få upp höjden? Tänkte på var takstolarna från hustaket tog vägen kapades de eller är de dolda bakom bräderna i taköverhänget?
25 svar · 35,1k läst
·
S
Styrman_jansson: Hur är marken under? Vi byggde en fristående pergola i somras och nöjda oss med markspjut som vi slog ner. Kanske räcker det?
3 svar · 3,4k läst
J
justusandersson: "Inte är särskilt rötbeständig" är ett understatement. Använd detta fantastiska material till något som finns under tak istället. Eller byt det med någon som har ek.
1 svar · 2,1k läst
1977bjorn
1977bjorn: Om det bara är temporärt så finns det trevliga gasolvärmare. Alltså sådana utan ”paraply”. Står de inomhus så kommer värmen bli kvar så länge den används. Själva har vi en etanolkamin inomhus. Den värmer upp vardagsrummet på två liter etanol i några timmar. Lite stökigt att handla hem etanol dock (det är nästan alltid slut när man vill tända den). Gasol varar längre. Nu
1 svar · 2,5k läst
·
F
fribygg: [citat] Självklart kan man få tag i bra tätvuxet virke även i dag, däremot hittas det med all sannolikhet inte bland det grundmålade på en vanlig brädgård. Beställ åtminstånde tätvuxet Norrlands virke, eller om planket ska byggas söder därom långsamvuxen kärnfura, tar inte Beijer och liknande firmor inte hem det ni behöver är det läge att kontakta en liten bondsåg där ni bor
5 svar · 1,9k läst
A
Abies koreana: Utan att vara tvärsäker så gissar jag att det är fjädermygg som svärmar. Det är övergående men dyker kanske upp igen nästa vår, sommar eller höst, det finns många olika arter av fjädermygg i vårt land. De bits inte och ställer inte till med problem på något sätt, är absolut inga skadedjur men säkert välbehövlig föda för de fåglar som valt att stanna kvar.
1 svar · 1,7k läst
K
kjellys: Hej Peter. Du verkar insatt i Bauhaus gasolgrill Kingstone. Jag köpte en inbyggnadsgrill typ Boston som på vänster sida, i framkant, dels har en slangnippel av plast för gasolslangen, dels en tunn, isolerad elkabel med en flatstiftshylsa för svagström. Håller verkligen slangnippeln tätt eller finns risk att den spricker när slangklämman skruvas åt? Och vad fyller den tunna elkabeln
5 svar · 12,4k läst
Lexington
Lexington: [citat] Grundat med Jotun visir och sen målat med Demidek Ultimate. Inte märkt av några problem på de 6 år det suttit uppe. Färgen håller riktigt bra också!
61 svar · 43,2k läst
·
F
fribygg: [citat] Jag tror att storsågarna ofta har ett leveransavtal med tex ett massabruk eller en pellets tillverkare, grossister man nöjer sej med att ta ut centrumdelen på stocken och gör sej sällan besväret att bygga en anläggning som utnyttjar sidoutbytet fullt ut då det har avsättning som reducerflis
199 svar · 51,2k läst
·
1977bjorn
1977bjorn: [citat] jag har själv fyra olika trädäck med olika konstruktion. Alla har hållt bra. Det första byggde vi för 10 år sen. Plintar i ytterkant och lecablock i mitten, ej fäst i fasaden då vi läst att det var dåligt. Sen har vi ett mindre som bara är på plint. Ytterligare ett ännu mindre som ligger på plattor. Senaste trädäcket är fäst i berongplatta på attefall plus fäst i
1 svar · 2,9k läst
J
justusandersson: U + tomhuskonstruktioner = utomhuskonstruktioner.
14 svar · 4,6k läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: Så här gjorde jag, la på en halvt oljefat utanpå och gjöt i. Ställde det på kross ner i en grop.
4 svar · 2,8k läst
·
Fotografen
Fotografen: Vet ej, du får fråga.
7 svar · 2,8k läst
·
N
nybyggarn3: [citat] Ja då är det kanske överflödigt. Jag uppskattar när det lyser när man kommer hem under mörka månaderna men då bor jag rätt ödsligt till.
5 svar · 2,0k läst
T
The Sailor: Nån som har koll på i vilket land man får bäst pris/prestanda på en större terrassmarkis? Tänkte mig en märkesmarkis av märket Markilux 990 med bredden 4 meter och utfall 3 meter. Med motor, skak- och solsensor. Bästa offerten i Sverige hittills är 45000 exklusive montering och elinstallation. 2016 kostade samma 30000. Måste väl kosta mindre på kontinenten?
0 svar · 1,3k läst
·
T
The Sailor: Låter orimligt mycket för att montera en markis. Tar max en timme. Lite mer om du har sten- eller putsfasad.
1 svar · 1,0k läst
Z
z_bumbi: Ring kommunen vilka är de som både beslutar i frågan och som har upprättat ev planer för området.
2 svar · 799 läst
·
Z
z_bumbi: Öppna kanalen åt sidan/sidorna så att du får avrinning om det nu är ett problem med vatten i en pool och/eller se till att vattnet från huset aldrig hamnar fritt på marken.
4 svar · 913 läst
·
wildeside
wildeside: [citat] FilleR "https://mobil.byggahus.se/tomt/pris-stensattning Vi utgick från den här artikeln från byggahus.se. 983 kr/m2 i stället för 1400 kr/m2. De lägger en nästan dubbelt så stor yta för enbart 10.000 kr mer." Artikeln är skriven 2014 och frågan kom 2017. Hur tolkar du det här som jag svara på då? Tycker i allra högsta grad att det har att göra med vad det kostar! Som
11 svar · 6,4k läst
·
K
Kullemaffian: Hej, Tänkte bygga en altan i "skogsdungen" efter vår gräsmatta. Måtten ca 3x3 meter. Vi skall placera en bastustuga på altanen. Marken under är lite bergig samt någon sten så att markskruv är inte aktuellt. Vad tror ni? Min tanke är följande: Ta hit en grävare som jämnar ut marken. Lägga markduk sen stenplattor för reglarna. Kanske fylla upp med singel mellan reglarna och sen
0 svar · 928 läst
·
Jiji
Jiji: Åsa Wilke har skrivit "Villaträdgårdens historia: ett 150-årigt perspektiv". Där är 20-talets trädgårdar beskrivna. Vi har ett hus i 20-tals stil, men i trä och på landet. Det har en öppen veranda, utan glas som är väldigt trevlig att sitta på. Själv är jag svag för glasverandor men vi kommer inte att göra om den, bland annat för att då kommer vi inte att höra fåglarna
15 svar · 5,8k läst
·
M
matknu: Hej, Har ett stort teakbord som inte får plats i källaren. Jag tänkte täcka med presenning och vad jag förstår är det viktiga att det ska vara luft mellan trä o presenning. Jag lägger då distanser av ngt slag på bordet men undrar om en hel sida bör vara öppen? Jag ställer bordet in mot husväggen och kan då ha den sidan öppen. Frågan är egenltigen ifall det inte räcker med
0 svar · 980 läst
A
Almen2: Hej Gärna få en svar om jag ska bygga uterum Vilken bästa att man bygger uterummet med trä eller betong? Om jag tänker inte på golvvärme Altan ska vara isoleringen
0 svar · 626 läst
raveper
raveper: [citat] En bra snickare behöver ju inge vidare efterjusteringar. En dålig är en som alltid fyller i och för mycket och för ofta med latex.
8 svar · 3,4k läst
·
Cancerman_777
Cancerman_777: Ny uppdatering. Växthuset är borta helt och hållet. Jag undrar om de körde det till tippen eller vad som hänt, men det är borta. Nu återstår att se om det kommer någonting annat till våren.
298 svar · 54,0k läst
·
Z
z_bumbi: Det är i så fall kanske enklare att köpa och kapa en regel? Det finns en gräns där t o m jag tröttnar på att försöka passa in från sådant jag redan har.
9 svar · 4,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.