Jag går i tankar att köpa en ordentlig skivstång och tillhörande vikter och pga radhus med för få rum för inomhusgym tänkte jag att jag kanske skulle bygga ett podium att ha i trädgården.
Mått ca 2000 x 3000 (skivstången är 2200)
Tänker mig en ram med 145or, regla cc30 med 95 och sen lägga trall 145x22 ovanpå.
Låter det rimligt? Kommer det klara att släppa 150 kg från höfthöjd ett gäng gånger (kommer ha bumpers)?
Kan senare komma att köpa nån typ av pusselgolv att lägga ovanpå, de jag hittat hittills måttar 500x500x30
Mått ca 2000 x 3000 (skivstången är 2200)
Tänker mig en ram med 145or, regla cc30 med 95 och sen lägga trall 145x22 ovanpå.
Låter det rimligt? Kommer det klara att släppa 150 kg från höfthöjd ett gäng gånger (kommer ha bumpers)?
Kan senare komma att köpa nån typ av pusselgolv att lägga ovanpå, de jag hittat hittills måttar 500x500x30
Lägg 145x45 som trall i stället så kommer det kännas mycket stadigare att träna på. Vi har det på vår utegyms yta. Men det blir nog inte smidigt att flytta på tyvärr. Landar på dryga 300kg då.
Ja vikten kan ju bli ett problem, men samtidigt är det skönt om det är stabilt.A Anderscurl skrev:
Man kanske skulle satsa på att bygga golvet med plyfa eller plywood istället, men det lär inte bli lika väderbeständigt som tryckat
Inomhus funkar plywood fint. Men utomhus blir det nog inte särskilt långlivat. Vi har haft tryckat 145x45 och stallmatta på det i 4 säsonger. Idag blir det ett böj pass i solen ute på det 
Hur stor plattform har du? Har du ett rack också eller har du nåt snyggt bygge för det också?A Anderscurl skrev:
Även om tråden är från i våras.
Jag tänkte fel och fick det till 45x145 på högkant och tänkte att ja det lär garanterat tåla en skivstång för hemmabruk.
Vill man ha tjockleken och vikten så gör podiet i hanterbara sektioner. 4,5x4,5 m träpodier för inomhusbruk brukar vara i 7-8 st 4,5 m långa sektioner men det är lite överdrivet för hemmabruk.
Jag tänkte fel och fick det till 45x145 på högkant och tänkte att ja det lär garanterat tåla en skivstång för hemmabruk.
Vill man ha tjockleken och vikten så gör podiet i hanterbara sektioner. 4,5x4,5 m träpodier för inomhusbruk brukar vara i 7-8 st 4,5 m långa sektioner men det är lite överdrivet för hemmabruk.
Jag har faktiskt inte rört ett finger mer än att lyfta upp alla vikter på vinden efter sommaren än så länge, priset på virke satte stopp för det mesta förra året...Z z_bumbi skrev:Även om tråden är från i våras.
Jag tänkte fel och fick det till 45x145 på högkant och tänkte att ja det lär garanterat tåla en skivstång för hemmabruk.
Vill man ha tjockleken och vikten så gör podiet i hanterbara sektioner. 4,5x4,5 m träpodier för inomhusbruk brukar vara i 7-8 st 4,5 m långa sektioner men det är lite överdrivet för hemmabruk.
S Sstridsberg skrev:
Det verkar vända med virkespriserna nu men det tar ett tag för att se om det blir "rimliga" priser redan till sommaren. Samma nivå som för tre år sedan kan man nog glömma.S Sstridsberg skrev:
Mitt förslag om du fortfarande vill flytta podiet är tre delar med mittdelen i trä och sidorna har en botten och ram i trä plus stötdämpande gummi. Fallskyddsmattor släpper igenom vatten så det inte blir stående och dämpar också bäst av de billigare materialen.
Eftersom jag är något nördig så skulle jag också ha slitskyddsplywood där jag vattenskyddar alla sågsnitt på toppen av mittdelen.
Tre sektioner ger också tre bänkar när det är större fest.
Jag har faktiskt börjat fundera på att bygga ett "skjul" att träna i istället för podium, så slipper man tänka på väder och vind.Z z_bumbi skrev:Det verkar vända med virkespriserna nu men det tar ett tag för att se om det blir "rimliga" priser redan till sommaren. Samma nivå som för tre år sedan kan man nog glömma.
Mitt förslag om du fortfarande vill flytta podiet är tre delar med mittdelen i trä och sidorna har en botten och ram i trä plus stötdämpande gummi. Fallskyddsmattor släpper igenom vatten så det inte blir stående och dämpar också bäst av de billigare materialen.
Eftersom jag är något nördig så skulle jag också ha slitskyddsplywood där jag vattenskyddar alla sågsnitt på toppen av mittdelen.
Tre sektioner ger också tre bänkar när det är större fest.![]()
Om jag minns rätt har jag planerat 2,5 x 3 meter bas\golv, allt 45x145, regla väggar mer 45x145 och köra snedtak med råspont och papp med lägsta höjd typ 2,5 meter.
Det jag inte bestämt mig för är om jag ska dra ut en kabel och ställa in ett litet element och isolera väggarna. Då kan det användas för vinterförvaring av dynor och annat skräp
Men jävlar var det drar iväg i pris då... Räknade i somras på ungefär 20 000 kr oisolerat och utan ström
Klicka här för att svara
