Planerar att bygga entrétrappa utomhus med lecablock och sedan ha 3cm tjocka granithällar som trappsteg

1. När jag nu skissar på projektet – hur mycket mellanrum behöver det lämnas för bruket det mellan lecablock i sidled och i höjdled?
2. Hur limmar jag granithällar mot lecablock? Går det överhuvudtaget?
3. Går det att bearbeta granithällar med vinkelslip med diamantskiva?
 
1 Normal fogbredd för lecablock (liksom för murtegel mm) är 10 mm. Det gäller alla typer av fogar.
2 Med tunnt cementbruk. Fogar mellan granitplattor bör vara 2 mm.
3 Ja, men vågar inte svara för resultatet.

Den stora utaningen är att få trappans mått att bli bra. 19 cm hög lecasten (standardmått) plus 3 cm granitplatta, dvs drygt 22 cm, blir ett väldigt högt sättsteg. Det är viktigt att du följer trappformeln: 2*H+D=60-63. Alltså: dubbla steghöjden plus stegdjupet ska bli ett tal mellan 60 och 63 cm. Sätter du in 22 cm som steghöjd i denna formel får du ett max djup på 19 cm. Det blir en trappa som du inte blir nöjd med. Jag tycker att en lämplig steghöjd i det här fallet är 16 cm. Det ger ett max stegdjup på 31 cm. Det passar bättre för en monumental trappa som ju en entrétrappa är
 
  • Gilla
stanlund2
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
1 Normal fogbredd för lecablock (liksom för murtegel mm) är 10 mm. Det gäller alla typer av fogar.
2 Med tunnt cementbruk. Fogar mellan granitplattor bör vara 2 mm.
3 Ja, men vågar inte svara för resultatet.

Den stora utaningen är att få trappans mått att bli bra. 19 cm hög lecasten (standardmått) plus 3 cm granitplatta, dvs drygt 22 cm, blir ett väldigt högt sättsteg. Det är viktigt att du följer trappformeln: 2*H+D=60-63. Alltså: dubbla steghöjden plus stegdjupet ska bli ett tal mellan 60 och 63 cm. Sätter du in 22 cm som steghöjd i denna formel får du ett max djup på 19 cm. Det blir en trappa som du inte blir nöjd med. Jag tycker att en lämplig steghöjd i det här fallet är 16 cm. Det ger ett max stegdjup på 31 cm. Det passar bättre för en monumental trappa som ju en entrétrappa är
Finja har en gör-de-själv där de bygger en trappa i deras Murblock Bas 150. Antagligen läggs de på sidan.
https://www.finja.se/diy/mura-utomhustrappan-av-murblock1
Nu tycker jag att deras resultat blev rätt så fult därför vill jag ha granithällar som trappsteg.
 
stanlund2 stanlund2 skrev:
Finja har en gör-de-själv där de bygger en trappa i deras Murblock Bas 150. Antagligen läggs de på sidan.
[länk]
Nu tycker jag att deras resultat blev rätt så fult därför vill jag ha granithällar som trappsteg.
Hur gick det med trappen?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.