Altan & Uteplats
Cancerman_777: Ny uppdatering. Växthuset är borta helt och hållet. Jag undrar om de körde det till tippen eller vad som hänt, men det är borta. Nu återstår att se om det kommer någonting annat till våren.
z_bumbi: Det är i så fall kanske enklare att köpa och kapa en regel? Det finns en gräns där t o m jag tröttnar på att försöka passa in från sådant jag redan har.
z_bumbi: Tillägg: Lösningen kan vara att tillföra finare fraktioner och vibrera ner tills det beter sig som du vill.
Marlen Eskilsson: Ja, läs i den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/staemma-organowood.341833/page-2#post-3790808 De flesta som väljer Organowood blir olyckliga. Företaget kör med falsk marknadsföring.
Claes Sörmland: Ingen markduk behövs och du lägger t ex kross 0-8 mm eller 0-18 mm som underlag. Packa noga. På det singel 5 cm till önskad höjd.
Clownish: Låter kanon, tack tergo och GustH. OSB klass 3 har jag även för mig ska klara utomhusklimat så länge den är under tak, eller i detta fall inuti vägg. Ska kolla upp om den på Byggmax är vaxad. Lösningen torde komma nära den översta beskrivningen för EI30
Soso_fattoush: [citat] Tack för tipset. Ja man vill inte ha möbler som bara står.
Dick Steen: [citat] Det är nog lite för många för det :sick:
Peter-1971: [citat] Hej Anderscurl! Tack för svaret. Såg på exemplet du skickade så var cc1070 och jag har cc60 så det borde ju var mer än tillräckligt kan jag tycka.
agrer.m: [citat] Tack! Blir ankarmassa. Såg någon video på Youtube om hur man skulle göra, de nämnde att man skall trycka ut en sträng av första massan som du skriver. /M
BSOD: Brukar vara 1dm grop och trädgårdplattor som många altaner byggs på. Grundläggning till altan brukar vara enklast möjliga. Och det är det du kommer få, om du inte kräver att det ska hålla för spabad, väggar tak osv. Sätter det sig lite efter några år så är det domkraft under och kila in en liten kloss... Här kan du få lite tips på avstånd mellan plattor, dimensioner med mera
Alfons3301: Det var snickare som monterade så jag vet inte. Det gäller ha rätt sida uppåt, reflex-beläggningen ska vara uppåt. Plåtslagare satte plåt vid anslutningen mot fasaden. Trots det regnade det in om det vräkte på, trycktes väl in under plåten. Har själv tätat med silikon nu. Använd rätt sorts silikon, ska passa polykarbonatplast. Ej avge ättiksyra vid härdning.
Ljungkvist1977: Idag har det regnat jättemycket i Malmö, därav allt vatten, skyfall. Min plan nu är, ta bort lagret 0-16 igen, lerjord under, använd slutagräv för skruvar. Har en annan altan på skruvar från slutagräv i lerjord har funkat bra
Annelie79: Efter ett mycket hjälpsamt samtal med Hallåkonsumemt och flera turer fram och tillbaka. Där vi i varje steg stod på oss och hävdade att arbetet ej var fackmannamässigt utfört och att konsumentköplagen då gav oss rätt att häva avtalet i sin helhet, så slutade det på ett sätt som vi kunde känna oss nöjda med. Vi betalade endast för det arbete som grävföretaget gjort. Inte ett
Tezuka: Hej är det nån som kan berätta för mig vilka dimensioner som används till staket? Jag har just ni 95 x 95 plintar. Går det att få till det som på bilden? [bild]
Toobster: [citat] ja, 10m plan yta.. eller iaf 5m.. hmmm men det blir alltså bara 2mm nedböjning på en 34x95 på högkant av sin egenvikt med 3.3m spann? Det år nog inte märkbart. Wow.
Sommarstugerenoverare: Hej! Tusen tack för det! Har nu kommit så långt i funderingarna/planerna att Skånskas vikdörrar blir det absolut inte. Ska nu ta beslut om huruvida det blir Schücos vik eller inte. Om det inte blir det står valet mellan Skånskas skjutpartier vår/höst och skjutpartier från lokal firma. Är Skånskas skjutpartier inte heller bra? Tänker på både fysiskt och hur mycket kyla de släpper
HomeboY: Jag kan meddela efter 2 år med brun trall att den ser skitig ut oavsett oljebehandling. Jag slipade den t.o.m förra året men det ser lika jävligt ut nu ett år senare som innan.
Tohan: [citat] Låna tråden Vill lägga golv över trallen som ni ser på bild... Har riktigt tak tegelväggar men oisolerad lika så med trall.. Hjälp mig.. Några som har lagt golv där vad är det för underlägg man ska ha där under Mvh toan le Bor i Närke
draje: Oj, gammal tråd men svarar ändå. Vi hade stora problem med våra utemöbler i konstrotting från Mio. Som tur var löste de detta smidigt för oss genom reklamation utan några problem. Vi fick pengarna tillbaka och köpte en annan utegrupp av dem istället. INTE i konstrotting denna gång.
z_bumbi: Betong spricker inte eller blir porös när det ligger som gångplattor (i alla fall inte de första 30-40 åren) och en bänkskiva som torkar från alla sidor när den blir fuktig bör klara sig ännu bättre. Jag skulle undersöka om det finns någon olja som är lämplig men en betongskiva utomhus kommer att bli smutsig och kommer aldrig att hålla kökstandard för renhet. Oljan är i så
Ljungkvist1977: Ska bygga ett litet trädäck där jag ska ha ett spabad ståendes ovanpå, alltså inte nersänkt i däcket. Har grävt ur och fyllt med 10-15 cm makadam 0-16 och paddat. Ytan känns hård men varierar i höjd, slår ca 5 cm. Tanken ät att använda betongplattor 30x30cm som bärlinorna ska vila på, inte direkt mot, utan med stöttor som skruvas fast i bärlinan och som står på plattorna.
Larsmartinsson1: Letar efter beskrivning på hemma tillverkade isolerade balkonglådor.