Hej!
Jag har flyttat till ett nyproduktion parhus, det ingick en träaltan på ungefär 21 meter kvadrat. Jag tänker lägga en altantak som ska fästas i väggen samt på altanen på storlek 12 meter kvadrat.
Jag hittade en på nätet som man kan köpa färdigt, frågade dem och de sa att det går att installera om altanen är bra fäst.
Hur ska jag vet det?
Jag kan bifoga bilder på altanen samt på hur det ser ut när det är öppet (en granne har öppnat sin altan för att göra större och längre, och det ser ut som träbalkar liggande på betongplattor.)
Bifogar bilder på mitt altan samt hur det ser ut under.

Vad tycker ni?
Har ni några råd?

• Träaltan under konstruktion med synliga balkar och betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt parhus med en angränsande träaltan på våt gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Man behöver inte bygglov för ett skärmtak på max 15 kvm men för att det ska räknas som skärmtak ska det vara enkelt, kraga ut från och ha sin bäring i huset. Dessutom får det inte finnas undantag för skärmtak i detaljplanen och grannhusets samtliga ägare ska godkänna det. Om det är närmare än 4,5 m till tomtgränsen på andra sidan behöver även ägaren av den marken godkänna det.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/Skarmtak/

Uppfylls dessa krav av det du har hittat på nätet eftersom det verkar vara fäst i trädäcket och inte i huset?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.