Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du ritar en skiss så kanske det är lättare att förståB Bleckman skrev:[bild] Hejsan har en fundering på trappräcket på altanen. Lite svårt att förklara men gör ett försök. Jag vill ha räcket då att det följer staket jag på altanen. Då det bli en bit som bli rakt ut från befintliga staketet på ca 23 cm till första stolpen som är girad ca 12 grader med. Första brädan inga problem men nästa bräda fick jag ta bort 4 cm på den raka 23 cm biten för att det ska passa med springan. Räckets stolparna är plaserade på sidan av trappan. Någon som ha en bra idé på det här?
Inte den bästa ritningen. Men på den brädan pilen pekar är det jag menar den översta brädan bli 23 cm lång sedan nästa blev 19 cm lång. Är 3 cm mellan rum mellan brädorna. Vill giraihop dem på första stolpen men det bli inte bra. Vill ju ha det som det ser ut på altanen en 70 mm bräda sen 3 cm spalt sen en 95 cm. För att få den 3 cm spalten på trappan måste varje rak bit bli kortare annars går den i den översta brädan.
Okej men har svårt att förstå hur brädorna kan bli kortare? De borde väl alla vara 23cm plus gerningen? Eller är de snett?B Bleckman skrev:Inte den bästa ritningen. Men på den brädan pilen pekar är det jag menar den översta brädan bli 23 cm lång sedan nästa blev 19 cm lång. Är 3 cm mellan rum mellan brädorna. Vill giraihop dem på första stolpen men det bli inte bra. Vill ju ha det som det ser ut på altanen en 70 mm bräda sen 3 cm spalt sen en 95 cm. För att få den 3 cm spalten på trappan måste varje rak bit bli kortare annars går den i den översta brädan.
Edit. Första brädan på 23 cm kan inte kapas rakt vid stolpen, den måste också geras. Om du lägger brädorna över varandra som de ska vara så får du ut vinkeln på båda delarna.
Redigerat:
Du får gera halva vinkeln fast på båda brädorna, annars blir snitten på brädorna olika "höga"
Dvs om räcket lutar 45gr så gerar du 22,5gr på både den lutande brädan och den horisontella.
Dvs om räcket lutar 45gr så gerar du 22,5gr på både den lutande brädan och den horisontella.
Klicka här för att svara