Ett vitt trappräcke under konstruktion på en altan med tillklippta träplankor och en klemmaklamp fastspänd vid en av stolparna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan har en fundering på trappräcket på altanen. Lite svårt att förklara men gör ett försök. Jag vill ha räcket då att det följer staket jag på altanen. Då det bli en bit som bli rakt ut från befintliga staketet på ca 23 cm till första stolpen som är girad ca 12 grader med. Första brädan inga problem men nästa bräda fick jag ta bort 4 cm på den raka 23 cm biten för att det ska passa med springan. Räckets stolparna är plaserade på sidan av trappan. Någon som ha en bra idé på det här?

• Gilla
Daebes
  • Laddar…
B Bleckman skrev:
[bild] Hejsan har en fundering på trappräcket på altanen. Lite svårt att förklara men gör ett försök. Jag vill ha räcket då att det följer staket jag på altanen. Då det bli en bit som bli rakt ut från befintliga staketet på ca 23 cm till första stolpen som är girad ca 12 grader med. Första brädan inga problem men nästa bräda fick jag ta bort 4 cm på den raka 23 cm biten för att det ska passa med springan. Räckets stolparna är plaserade på sidan av trappan. Någon som ha en bra idé på det här?
Om du ritar en skiss så kanske det är lättare att förstå

Inte den bästa ritningen. Men på den brädan pilen pekar är det jag menar den översta brädan bli 23 cm lång sedan nästa blev 19 cm lång. Är 3 cm mellan rum mellan brädorna. Vill giraihop dem på första stolpen men det bli inte bra. Vill ju ha det som det ser ut på altanen en 70 mm bräda sen 3 cm spalt sen en 95 cm. För att få den 3 cm spalten på trappan måste varje rak bit bli kortare annars går den i den översta brädan.

• Handritad skiss av en trappa med markeringar för dimensioner och avstånd mellan brädor.
    Skapa konto
B Bleckman skrev:
Inte den bästa ritningen. Men på den brädan pilen pekar är det jag menar den översta brädan bli 23 cm lång sedan nästa blev 19 cm lång. Är 3 cm mellan rum mellan brädorna. Vill giraihop dem på första stolpen men det bli inte bra. Vill ju ha det som det ser ut på altanen en 70 mm bräda sen 3 cm spalt sen en 95 cm. För att få den 3 cm spalten på trappan måste varje rak bit bli kortare annars går den i den översta brädan.
Okej men har svårt att förstå hur brädorna kan bli kortare? De borde väl alla vara 23cm plus gerningen? Eller är de snett?

Edit. Första brädan på 23 cm kan inte kapas rakt vid stolpen, den måste också geras. Om du lägger brädorna över varandra som de ska vara så får du ut vinkeln på båda delarna.

Redigerat:
Du får gera halva vinkeln fast på båda brädorna, annars blir snitten på brädorna olika "höga"
Dvs om räcket lutar 45gr så gerar du 22,5gr på både den lutande brädan och den horisontella.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
Du får gera halva vinkeln fast på båda brädorna, annars blir snitten på brädorna olika "höga"
Dvs om räcket lutar 45gr så gerar du 22,5gr på både den lutande brädan och den horisontella.
Alltså så här, som den röda linjen, halva vinkeln på den vågräta brädan och halva vinkeln på den lutande. Då blir det en jämna skarv.
Handritad skiss av ett byggprojekt med markerad röd linje som visar skärningsvinkeln mellan brädor.
Skapa konto

Eller så går man runt problemet på ett kreativt sätt :-)
Stabil handledare som lutar, men själva spjälorna är vågräta.
Trädäck med lutande handledare och vågräta spjälor i en trädgård.
Skapa konto

• Gilla
rockin_john och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Eller så går man runt problemet på ett kreativt sätt :)
Stabil handledare som lutar, men själva spjälorna är vågräta.
[bild]
Den där gillade jag, snyggt!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Alltså så här, som den röda linjen, halva vinkeln på den vågräta brädan och halva vinkeln på den lutande. Då blir det en jämna skarv.
[bild]
Exakt så. Om du är osäker på vinkeln så lägger du dem över varandra och markerar.
Annars är det som sagt halva vinkeln

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Exakt så. Om du är osäker på vinkeln så lägger du dem över varandra och markerar.
Annars är det som sagt halva vinkeln
Det va faktiskt riktigt snyggt. Ska helt klart överväga detta. Måste kolla med chefen här hemma med.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Den där gillade jag, snyggt!
Det är bekvämt att luta sig mot också, trappan används flitigt som soldäck, med sneda spjälor hade det gjort ont i ryggen. Avståndet är valt för att stoppa hundar men inte katter.

• Gilla
rockin_john och 1 till
  • Laddar…
Så blev resultatet. Jag blev nöjd. Ibland ha man sån idé torka. Men tackar för tipsen.

• Trappa med vitmålade spjälor och obehandlade trästeg, belyst i mörker.
    Skapa konto
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Glad att kunna vara till nytta även här ibland

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.