Normalt sett så brukar man räkna allt med mer än 50 % genomsiktlighet som spaljé och spaljéer får man bygga hur höga man vill. Dock så brukar de flesta kommuner även lägga in en formulering om att 50% genomsiktlighet inte är ett absolut mått utan att det är den upplevda effekten som avgör om det är bygglovspliktigt eller inte. Min gissning är att den där konstruktionen upplevs som så pass tät att den är bygglovspliktig trots att genomsiktligheten verkar vara strax över 50%.
Personligen så hade jag inte frågat kommunen så mycket om en sådan sak. Hade det blivit gnäll från kommunen i ett senare skede så får man väl plocka ner några plankor på väggen så att de blir nöjda. Men om du väl frågar och får ett nej så är det ju svårt att bryta mot beskedet och ändå försöka hävda okunskap när de blir sura.
Personligen så hade jag inte frågat kommunen så mycket om en sådan sak. Hade det blivit gnäll från kommunen i ett senare skede så får man väl plocka ner några plankor på väggen så att de blir nöjda. Men om du väl frågar och får ett nej så är det ju svårt att bryta mot beskedet och ändå försöka hävda okunskap när de blir sura.
Stort tack för tipsenJanus82 skrev:
Normalt sett så brukar man räkna allt med mer än 50 % genomsiktlighet som spaljé och spaljéer får man bygga hur höga man vill. Dock så brukar de flesta kommuner även lägga in en formulering om att 50% genomsiktlighet inte är ett absolut mått utan att det är den upplevda effekten som avgör om det är bygglovspliktigt eller inte. Min gissning är att den där konstruktionen upplevs som så pass tät att den är bygglovspliktig trots att genomsiktligheten verkar vara strax över 50%.
Personligen så hade jag inte frågat kommunen så mycket om en sådan sak. Hade det blivit gnäll från kommunen i ett senare skede så får man väl plocka ner några plankor på väggen så att de blir nöjda. Men om du väl frågar och får ett nej så är det ju svårt att bryta mot beskedet och ändå försöka hävda okunskap när de blir sura.
Klicka här för att svara
