16 739 lukukertaa ·
8 vastausta
17k lukukertaa
8 vastausta
Puu savupiippua vasten ??
Hei, olen parhaillaan remontoimassa keittiötä ja nyt olen ottanut esille savuhormin, sillä haluan asentaa vanhan puuhellan keittiöön (kuten aikaisemmin on ollut samassa aukossa savuhormissa). Nyt olen lukenut, että savuhormin ja palavan materiaalin välillä täytyy olla vähintään 10 cm, mutta kun olen ottanut esille savuhormini, niin onhan siinä puuta vasten savuhormia, kuten on ollut siitä lähtien kun talo rakennettiin (noin 1920). Nyt mietin, täytyykö minun todella purkaa kaikki seinät savuhormin ympäriltä ja rakentaa koko talo uudelleen voidakseni polttaa puuhellassa..? Ja viime aikoina savuhormi on rakennettu siten, että on laitettu lauta vaakasuoraan ja sitten lauta pystysuoraan ja gyprokattu... joten oletan, että minun täytyy poistaa tämä osa. Kiitollinen vastauksista ja erilaisista säännöistä, joita tulisi ottaa huomioon?
Hei !
Helpoin tapa on tietysti soittaa nuohoojalle, hän tietää mitä koskee.
10 cm palavaan on varmasti voimassa, mutta kuten sanot, vanhojen talojen lattialevyt ovat
kiinni/osittain rakenteessa.
Me jouduimme laittamaan 10 cm lasivillaa yhteydessä selluloosaeristykseen kylmällä ullakolla, mutta
tämä johtuu siitä, että selluloosaa ei pidetä palamattomana, se on vain käsitelty
boorisuolalla estämään kytevä palo.
Meillä oli tarkoitus asentaa kamiina/kakluuni ja silloin täytyy laittaa 10 cm lasivillaa/kivivillaa rakenteen ympärille selluloosaa vastaan.
Mutta muiden huoneiden kulma-osiot lattiapalkeista ovat rakenteen vieressä.
Soittaisin nuohoojalle, se ei maksa mitään
Onnea matkaan
Helpoin tapa on tietysti soittaa nuohoojalle, hän tietää mitä koskee.
10 cm palavaan on varmasti voimassa, mutta kuten sanot, vanhojen talojen lattialevyt ovat
kiinni/osittain rakenteessa.
Me jouduimme laittamaan 10 cm lasivillaa yhteydessä selluloosaeristykseen kylmällä ullakolla, mutta
tämä johtuu siitä, että selluloosaa ei pidetä palamattomana, se on vain käsitelty
boorisuolalla estämään kytevä palo.
Meillä oli tarkoitus asentaa kamiina/kakluuni ja silloin täytyy laittaa 10 cm lasivillaa/kivivillaa rakenteen ympärille selluloosaa vastaan.
Mutta muiden huoneiden kulma-osiot lattiapalkeista ovat rakenteen vieressä.
Soittaisin nuohoojalle, se ei maksa mitään
Onnea matkaan
Minulla on suunnilleen sama ongelma, minun pitää rakentaa väliseinät savupiippuun kiinni, ei ongelmaa, vain käyttää metallikehyksiä, mutta sitten kun seinäverhous tulee päälle, haluan käyttää OSB:tä ja kipsilevyä, mutta miten tehdä ne 10 cm lähimpänä savupiippua? OSB on 11 mm paksu ja kipsilevy 13 mm, joten ei voi vain korvata sisintä osaa kipsilevyllä! vai voiko? 2 mm ero ei ehkä haittaa?
Moderator
· Stockholm
· 57 844 viestiä
Tarkista nuohoojalta, mutta muistaakseni savukanavalle on olemassa tietty etäisyys, joka on voimassa. Joten jos esim. ulkonee tiilikranssi, jonka varassa välipohja lepää, niin se olisi OK.
Mutta itse tiilet savupiipussa täytyy laskea mukaan etäisyyteen jollain tavalla. Sanotaan, että itse savupiippu on 30 cm, silloin eihän siinä voi olla mitään vaaraa. Itselläni on puupalkit suoraan savupiipun päällä ja nuohooja ei sanonut niistä mitään, kun hän hyväksyi uuden kamiinini kanavaan, jota ei ole aiemmin käytetty polttamiseen.
Moderator
· Stockholm
· 57 844 viestiä
Joo, se oli mitä tarkoitin etäisyydellä savuhormiin. Mutta kuinka paljon tiiliä pitäisi olla, en tiedä.
Tänään on olemassa moduulisavupiippuja, jotka valmistajan mukaan ovat hyväksytty rakennettavaksi puuta vasten, mutta se ei tarkoita, että ne ovat hyväksyneet palo viranomaiset juuri sinun kunnassasi. Tarkista aina kuntasi säännöt.
Ok, kiitos paljon kaikista vastauksista, minun savupiippuni on 1920-luvulta & palkkikerros on jo vasten, joten sen ei pitäisi olla mitään ongelmaa, mutta kuitenkin ympärillä on vain yksi kerros tiiltä eli 10 cm tiiltä + 1-2 cm rappausta
Klikkaa tästä vastataksesi