2 359 lukukertaa ·
3 vastausta
2k lukukertaa
3 vastausta
Styroksin kaltainen materiaali
Puhuin äskettäin henkilön kanssa, joka rakentaa taloa. Hän puhui jostain suhteellisen uudesta materiaalista, joka oli kuin styroksi. Sitä käytetään koko talon rakentamiseen palapelin tavoin. Sitten siihen kaadetaan betonia. Tietääkö joku, mistä puhun, tietääkö, mikä sen nimi on tai onko muuten siitä jotain mielipiteitä?
EPS-lohkoiksi niitä kutsutaan (ehkä on olemassa muitakin versioita, joilla on jokin toinen nimi)? Googlaa eps-lohkot ja talot, niin saat ainakin joitakin osumia, joista aloittaa.
Yksi etu on se, että se on erittäin kevyt, sekä kantaa että koota, "kuin lego", voisi sanoa. Tekniikka on suhteellisen uusi Suomessa, joten on tietysti tärkeää tarkistaa, että ne, joita palkkaat (riippumatta siitä, onko kyse koko rakentamisesta vai vain betonin täyttämisestä), tietävät, miten tekniikka toimii. Sinun on tietysti peitettävä seinät sopivalla levymateriaalilla, jotta voit kiinnittää tauluja/hyllyjä jne.
Suurin haitta, josta olen kuullut materiaalista, on se, että se kehittää myrkyllisiä kaasuja, jos se syttyy tuleen. Tarkista tämä ja miten voit suojautua siltä (jos mahdollista).
U-arvot jne. eivät ole minulla tiedossa, mutta ne voit saada selville googlaamalla/ottamalla yhteyttä valmistajiin (jos kukaan täällä ei tiedä).
Yksi etu on se, että se on erittäin kevyt, sekä kantaa että koota, "kuin lego", voisi sanoa. Tekniikka on suhteellisen uusi Suomessa, joten on tietysti tärkeää tarkistaa, että ne, joita palkkaat (riippumatta siitä, onko kyse koko rakentamisesta vai vain betonin täyttämisestä), tietävät, miten tekniikka toimii. Sinun on tietysti peitettävä seinät sopivalla levymateriaalilla, jotta voit kiinnittää tauluja/hyllyjä jne.
Suurin haitta, josta olen kuullut materiaalista, on se, että se kehittää myrkyllisiä kaasuja, jos se syttyy tuleen. Tarkista tämä ja miten voit suojautua siltä (jos mahdollista).
U-arvot jne. eivät ole minulla tiedossa, mutta ne voit saada selville googlaamalla/ottamalla yhteyttä valmistajiin (jos kukaan täällä ei tiedä).
Muut haitat ovat, että talon ulkopinta on yleensä ohut rappaus, ja se on melko herkkä verrattuna kiviseinään, sekä että paljon kivitalon lämmönvarastointikyvystä menetetään, koska betoni on eristetty sisältäpäin. Parempi olisi, että keskellä olisi solumuovia ja betonia molemmin puolin. Mutta silloin menetetään järkevä rakennusmenetelmä.
Klikkaa tästä vastataksesi