Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
esox71: Joo, se on vaikeaa tuo. Meillä on myös valkoinen mexi ruskeilla puuyksityiskohdilla. Olemme vaihtaneet ikkunat ja meillä on nyt valkoiset karmit. Olemme asentaneet valkoiset pellit ja parhaillaan laitamme valkoisia reunoja. Jotkut sanovat, että mexitalon luonnetta tuhotaan, jos terävä kontrasti tumman ja vaalean välillä poistetaan. Itse ajattelen, että kannattaa vain kokeilla, ja jos se
ByggaNytt: http://www.norgips.se/file?dnl=SE%2Fprojektering%2Fvaggar_stalstomme%2FGenerella_anvisningar.pdf
Semiel: Minulla on tyylikäs autotalli vuodelta -56, rakennettu tällä tavalla. Olen kaivanut pitkittäin, jotta voisin poistaa jonkin verran kosteutta, joka tulee läpi seinän... mutta en aio tehdä enempää ennen kuin olen ratkaissut yläpuolen... mahdollisesti minun pitäisi myös johtaa vettä pois niin, ettei se valu suoraan alas seinää pitkin... Olisi kiva kuulla, miten teillä meni?!
Mats: tietysti voi. Se, mikä antaa eniten vakautta, on materiaalilevyt sisä- ja ulkopuolella. Yksi vinkki on hankkia hyvät bitit ja kunnollinen ruuvinväännin. Sitten käytät joko läpimeneviä ruuveja läpi syylin ja naulalevyn tai kiinnikkeitä ja ankkuriruuveja sisäpuolelta.
jeppeknaster: Easycover on huomattavasti helpompaa käsitellä kuin remonttikipsi. Spaklaa vain umpeen ne reiät, jotka teillä on, ja varmista, ettei mikään ulkone. Jos teillä on seinät, jotka ovat epätasaisia/aallokkaita, ei kipsikään auta, koska se seuraa seinän muotoja. Muista myös käyttää märkätilaliimaa ja levittää reilusti, koska se imee kunnolla. Saumoissa limittää muutama sentti ja
Mikael_L: Näyttää siltä, että on helppo saada tasoitus täsmälleen oikealle tasolle. Mukavaa, että se onnistui hyvin!
ByggPutte: Mahtavaa sähköisellä suihkepullolla. Nopeudensäädin ;). Ystävällisin terveisin, Putte
stiffen72: Mainosta uudelleen kysymystä.. onko jotain, jota voisi suosia suurennetussa friggebodissa, joka on 3,6 m leveä ja 5,2 m pitkä?
Ingenjören: Samaa mieltä it-kaverin kanssa! Liimasin helmiponttia kipsilevyyn tavallisella puuliimalla - toimi erinomaisesti! Kierteiset paneelipalat lajitellaan tietenkin etukäteen. On hyvä kiinnittää muutama naula ponttiin sinne tänne, kunnes liima kuivuu. /Insinööri
Karl_Malmqvist: Minulla ei ole aavistustakaan, mitä Trivselhus tulee ajattelemaan. Kantavan seinän sijasta palkin rakentaminen ei riko mitään määräyksiä (tarkista rakennusmääräykset ensin Norjassa). He voivat varmasti veloittaa paljon poiketessaan vakiomalleistaan, mutta arvaan etteivät he aio kieltäytyä rakentamasta sitä.
klaskarlsson: Eristys kuulostaa samalta kuin se, joka minulla on kesämökilläni - ei sellaiselta, joka yleensä on uusissa pysyvissä taloissa. Mutta kuten joku yllä sanoi - kysymys on, onko kyseessä jotain muuta, koska lämpötilan pitäisi pystyä nostamaan yli 20 asteeseen ainakin - vaikka se maksaisikin hieman sähköä. 500 tkr - kallis? No - se riippuu talon koosta. 45-60 neliömetrin talolle se ei
pinebar: Ruokommekas oli kiinnitetty kanaverkolla suunnilleen jokaiselle dm2:lle. Jos jotenkin voi jyrsiä pois vain rappauksen ja ruoko jää paikalleen, loput pitäisi pysyä kiinni. Meidän oli erittäin tiukasti. Meidän piti käyttää sorkkarautaa sen alas vetämiseen. Mutta uskon, että voi olla vaikeaa tasoittaa se sitten niin, että siitä tulee samanlainen kuin vanhasta rappauksesta.
naresjo: Tolppa on liimapuupylväs 90x90, hyvä fn-laatu! Todennäköisesti se on palkkikenkä ja itse kiinnitys, joka ei kestä. Nyt kokeilen uusilla raudoilla ja rännillä. Jos ei toimi, niin näin tyylikkäitä graniittitolppia hieman alle 2500 kruunua kappale. Ja jos saan jatkaa vielä jonkin aikaa, olen pian siinä summassa... :)
krillecurry: Ostin kaksi hyvää poranterää, yhden 2mm metallille ja yhden 5mm betonille. Porras murtui, kun käytin matalia kierroksia betoniterällä. Se leikkasi kuin veitsi voissa betonin läpi pienellä jula-iskuporakoneella. Kiitos kaikista vastauksista ja vinkeistä, oppii niin kauan kuin elää =D
Mellanbarn: [citat] Ei, ne eivät ole yhdenmuotoisia, jos ajattelee tarkemmin. :o Kulmani B on vain puolet kulmasta A. Onneksi matematiikan opettajani ei näe tätä. Täytyy laskea uudelleen ja nähdä, miten puoli kulmaa voi antaa puoli vastausta. Kiitän mattiaswahlbergia hyvästä sivusta.
jon_h: Mistä rakentajista puhut sitten? Ainakaan ei siitä kirvesmiehestä, jonka mainitsit aiemmin ketjussa. Ne, jotka käyttävät tuota argumenttia, eivät tiedä mistä puhuvat. Tämä on hyväksi todettu rakenne, yksi kahdesta, jotka sallitaan PER:n alan säännöissä. Lisäksi se on rakenne, jonka kaikki tasoitevalmistajat ja kaikki vakuutusyhtiöt hyväksyvät. Tämän rakenteen kanssa ei
Mats: "Älä postaa samaa kysymystä useiden otsikoiden alle." Suljen tämän Mats Moderaattori
jon_h: Sillä ei ole niin hirveän suurta merkitystä. Se mitä sinun pitää tarkistaa, on kuinka korkealle voidaan rakentaa, ja että voidaan vetää tasoite nollaan paksuudessa.
taxen77: Liitteenä olevan luonnoksen mukaisesti (ei kovin mittakaavassa...) haluamme tehdä uuden pienen seinän saadaksemme kulman, johon sijoittaa kamiinan. Seinä lähtee 90 asteen kulmassa savupiipusta, ja sen taakse tulee keittiöpöytä. Minulla on muutamia kysymyksiä, joihin toivon saavani apua :) 1) Ehdotuksia siitä, millä materiaalilla meidän pitäisi muurata - tiilillä, multiplattor,
mrbean_stockholm: Hei, Olen yrittänyt palauttaa takan ulkonäköä asennettuani takkakasetin. Tein yksinkertaisen muotin puusta ja valoin sen tavallisella laastilla ja se näytti hyvältä vuoden ajan, mutta sitten se alkoi halkeilla kunnolla. Nyt toinen puoli on irronnut lasten avustuksella :( . Yksi virhe, jonka tiedän tehneeni, oli se, etten kastanut tiiliä ennen valua. Onko jollain vinkkejä siitä, kuinka
Leaff: [citat] Hmm, kuinka minun pitäisi vastata...laatikon alla menee portaat, joten siellä on viistokatto. Siellä on ollut pienempi laatikko alla, mutta rakensin sen uudelleen ja laitoin uutta kipsiä. Laitan pian lisää kuvia.
kongolasse: Hei! Lähes tarkalleen vuosi sitten purin meidän betonitikkaat, joiden alla oli kellaritikkaat. Ja valoin valetussa muotissa askelmat ja viimeistelin muut tikkaat ja kellarin seinät. Käytin kellarin tikkaiden katossa ja seinissä pohjustetta ja raudoitusverkkoa. Olin erittäin tyytyväinen kaikkeen, kunnes jokin päivä sitten huomasin, että askelmiin on tullut pieniä ohuita halkeamia. Olen
esox71: Hyvä. Olen heilunut talttapajalla kuin hullu koko päivän. Nyt ainakin pellit ovat paikoillaan. Vain listat ym. jäljellä... Kiitos vastauksista!
it-snubben: Et tarvitse välttämättä olla niin tarkka sahatessasi karmia pitkin. On helpompi murtaa ja taivuttaa, jos sinulla on jokin pieni pala jäljellä, josta pitää kiinni. Katkaise kynnys keskeltä ja irrota palaset vain. Kynnyksiä on saatavilla useimmissa rautakaupoissa. Olen ostanut omani K-Rautasta. 129kr/kpl. K-Rautassa kynnykset oli valmiiksi sahattu tiettyjä karmileveyksiä varten ja
pixel: Täällä voit lukea hieman enemmän: http://www.byggahus.se/forum/inredning/51343-hoejd-pa-raecke-vid-oeppen-planloesning.html
Styx: Sieppaan langasta... Onko olemassa mitään näppärää tiivistettä, jota voi valaa, kun haluaa tehdä parvekkeen, joka on varmasti tiivis alla olevaan tilaan nähden (siitä tulee alla oleva huone). Platon-matto, bitumenmatto ?? Syy siihen, etten halua laittaa peltiä/kattohuopaa yläpuolelle, on se, että haluan betonipinnan ylös...
yens: ok, sitten maali on ostettu, nyt minun pitää vain rakentaa myös :) kiitos paljon arvokkaista vinkeistä!!