Hei
Nyt olen valanut pienen viihtyisän puutarhaportin, jonka tarkoitus on pitää laittomat (mun pienet pojat) oikealla puolella. Portti ja tolpat olivat valmiiksi maalatut, aloin ruuvata tolppia paikoilleen vastaaviin palkkikenkiin. Ja mitä tapahtuu, tolppa alkaa antaa periksi... Toisin sanoen se on liian heikko raskaalle portille...

Joten nyt aion poistaa nykyiset, tehdä uudet tolpat, jotka upotan ALAS betoniin noin 50 cm, kiinnitän poikkipuun kumpaankin maahan kaivettuun tolppaan, täytän reiät betoniLLA UUDELLEEN ja laitan hiljaisen rukouksen...

Mitä mieltä olette, kestääkö se?
Vai onko olemassa parempia vaihtoehtoja?

Valettu puu tulee valitettavasti mätänemään.

Oliko se palkkikengän joka taipui vai oliko se puu?

Jos se oli puu, asettaisin toisen plintin esimerkiksi metrin päähän ensimmäisestä ja sitten tekisin kolmion tolpan kanssa pystysivuna.

mats_o sanoi:
Betoniin upotettu puu menee valitettavasti lahoamaan.

Oliko kyseessä palkkikenkä, joka petti vai oliko se puu?

Jos se oli puu, asettaisin toisen pilarin noin metrin päähän ensimmäisestä ja tekisin kolmion pylväällä pystysuorana sivuna.
Olen täysin samaa mieltä siitä, että betoniin upotettu puu on "no-no". Jos se oli palkkikenkä, joka petti, rakenna omia, vahvempia palkkikenkiä ja valaa oma pilari. Varmista, ettet kiinnitä pylvästä ranskalaisella puuruuvilla, vaan läpimenevällä ruostumattomalla ruuvilla + mutterilla.

Ehkä sinun pitäisi myös miettiä, onko portti oikein rakennettu, vaikuttaa siltä, että se on hyvin raskas portti? tarpeettoman raskas ehkä?

//daniel

W
Se ei mätäne niin nopeasti. Koko aitaani on tehty tällä tavalla ja se oli varmasti 20 vuotta sitten, kun kaikki tolpat painettiin betoniin, eikä mikään ole vielä mätännyt. Sanotaan, että se kestää 30 vuotta, eikö se riitä?

Silloin se on luultavasti painekyllästettyä puutavaraa, todennäköisesti A-luokkaa.

Käytin mallin L palkkikengän.
Mutta yritän käyttää olemassa olevia tolppia ja tyyppiä plattjärn tolpan kummallakin puolella, läpi kulkevalla pultilla (kuten sanoitte, kuuntelen joskus).
Olen hieman harkitsemassa "kourun" valamista tolppien väliin, johon asetan raudoitusrautaa, jotta se vakautuisi lisää.

mitä mieltä olette siitä?

Oliko siis itse plintti, joka antoi periksi? Siinä tapauksessa se auttaa varmaan, mutta jos kyseessä oli pylvään kiinnitys plinttiin, joka antoi periksi, niin ei se tietenkään auta yhtään.

Jos se oli pontti joka taipui, suositellaan myös tringel-mallia mutta huomattavasti suuremmalla takapontilla. Tavoitteena on nyt tasapainottaa portti ja takapontti toisiaan vasten.

Tolppa on liimapuupylväs 90x90, hyvä fn-laatu!
Todennäköisesti se on palkkikenkä ja itse kiinnitys, joka ei kestä.

Nyt kokeilen uusilla raudoilla ja rännillä.

Jos ei toimi, niin näin tyylikkäitä graniittitolppia hieman alle 2500 kruunua kappale.
Ja jos saan jatkaa vielä jonkin aikaa, olen pian siinä summassa... :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.