Minulla on kellarikerroksessa liitännäisrakennettu autotalli (rakennettu noin 1950) jonkinlaisella betonikatolla, joka samalla toimii terassina. Terassilla ei ole mitään kattoa tai muuta, ja kaltevuus on vähän niin ja näin. Vettä voi kerääntyä muutamiin paikkoihin terassilla.

Kosteutta on havaittu tämän terassin alapuolella, mikä todennäköisesti johtuu siitä, että betonilaatan vesieristys on paikoitellen lakannut toimimasta. Olen myös huomannut, että autotalliin saattaa tipahdella jonkin verran betonimuruja, mikä luultavasti johtuu myös kosteudesta. Tämä ei tietystikään ole hyvä, ja asialle täytyy tehdä jotain, mutta kysymys kuuluu, mitä. Olen itse miettinyt seuraavia vaihtoehtoja:

1. Rakentaa katto koko terassin päälle. Tämä ei kuitenkaan tunnu täysin optimaaliselta, koska terassi on melko suuri ja olisi mukavaa, jos osasta terassia voisi nauttia ilman kattoa.

2. Rikkoa terassin lattia, poistaa vesieristys, laittaa uusi, ja valaa uudelleen. Tämäkään ei tunnu hyvältä vaihtoehdolta. Olen epävarma siitä, miten kantavuus kestää työn aikana, ja lisäksi työmäärä tuntuu valtavalta.

3. Varmistaa, että laatta kuivuu kunnolla (Lämpö alapuolelta + peitteet ehkä?) ja levittää uusi vesieristys ja valaa hieman lisää betonia päälle. Mutta kuinka voi tietää, kestääkö laatta tämän lisätyn (vaikkakin tasaisesti jakautuneen) painon? Suljenko kosteus sisään pahalla tavalla, jos teen näin?

4. Kuten kohdassa 3, mutta sen sijaan levittää vesieristyksen ja laatoittaa pakkasenkestävillä laatoilla. Tämä tuntuu helpoimmalta ja ehkä tyylikkäimmältä, mutta onko se tarpeeksi hyvä?

Myös muut ehdotukset ovat tervetulleita, viisaita, hulluja, maltillisia tai vain outoja.

Kaj Nyström

Todella mielenkiintoinen ketju! Minulla on täsmälleen sama ongelma, mutta autotallini sisäkatto on vielä enemmän rappeutunut. Raudoitustangot näkyvissä... Toivon paljon vastauksia siitä, miten te muut olette ratkaisseet asian.

Jonas

Itse asiassa näen harjateräksen yhdessä kohdassa katon sisäpuolella, sattumalta nurkassa, jossa vanha oavlett-ränni menee maahan. Vaikka betoni katsotaan kosteuden kestäväksi, se ei näytä kestävän olla täysin märkänä ikuisesti ainakaan.

Mutta amatöörimäinen tunteeni on, että jos kosteusongelmat ylhäältä käsitellään oikein, pitäisi vain odottaa kuivumista ja sitten korjata alapinta jollakin betonitasoitteella, ainakin jos, kuten minulla, ei ole niin suuria ongelmia siellä. Mutta juuri se, että laitetaan vedeneristystä vedeneristyksen päälle, saa pieniä varoituskelloja soimaan aivoissani.

Luxury, vain yksi harjateräs!! ;)

Vitsi sikseen, eikö kukaan voi auttaa meitä muutamalla vinkillä tähän liittyen. Olen ollut ahdistunut tästä projektista viisi vuotta...

Jonas

Tässä ongelmassa on vähän erilaisia järjestelmiä. Minulla on se itse, mutta minun tapauksessani katto kallistuu väärään suuntaan ja muodostaa lätäkön.

Poistin vanhat laatat, jotka lepäsivät käytännössä syödyllä betonilla, ja olen täyttänyt kuopan termopakkauksella vanhan kuumabitumin päälle. Se kiinnittyy, mutta ei hyvin.

Koska haluan rakentaa kaadon, harkitsen joko styroxia tai Foamglasia. Valitettavasti rakennuskorkeus on rajoitettu takia parvekkeen ovista. Ongelmana on uuden pintakerroksen paksuus. (Haluan hieman eristystä ulkopuolelle, siksi en halua valaa kaatoa).

Vesieristeenä käytetään asfalti- tai epdm-kumituotteita. PVC ei sovi yhteen asfaltin kanssa. Tässä on viidakko, mutta jos haluaa laittaa kerrokset itse, niin todennäköisesti Mataki Bituthene on ratkaisu. Muut hitsataan, lämmitetään tai kaadetaan pinnalle.

Mataki Bituthene vaikuttaa mielenkiintoiselta. Jos ymmärsin asian oikein, niin sen päälle voi laittaa klinkkeriä, vai olenko ymmärtänyt aivan väärin?

Jonas

En tiedä. Siitä on jo hetki kun luin papereita, mutta soita mataki ja kysy ja jaa vastaus täällä, ole kiltti.
Sain vinkin tek. sup. bituthene:stä ja he olivat todella hyviä puhumaan kanssa.

Tietoa erittäin mukavalta tekniseltä tuelta. Jos haluaa asentaa klinkkereitä, Trema 5 on parempi valinta. Tee-se-itse-tekijä ei ole yhtä korkea, mutta se ei näytä olevan mahdottomuus.
http://www.mataki.se/mataki/documents/broschyrer/trema_tm5.pdf
Mutta 5 mm + klinkkerit alkavat olla liian paksuja minulle. Haluaisi kuitenkin voida avata oven...

Jonas

Järjestelmän tiedot trema 5:stä, mukaan lukien tietyt asennusohjeet:
http://www.mataki.se/mataki/documents/broschyrer/Systemfakta_UT.inddX.pdf

Näytti oikein hyvältä lukuun ottamatta sitä, että asentamiseen tarvitaan jonkin verran erikoisvarusteita, kuten hitsausta varten. Ehkä on myös parasta antaa jonkun asiantuntijan asentaa sen. Tapauksessani geometria on melko yksinkertainen ja koko melko pieni, joten sen pitäisi edetä melko nopeasti.

Oliko heidän tukihenkilöllään mielipiteitä sen asentamisesta vanhan puolitoimivan vedeneristyksen päälle?

Valitettavasti ei ole tietoa siitä, kuinka se asetetaan bef. tätskikt. Soita ja kysy.
Olen tullut siihen tulokseen, että minun täytyy tehdä suurempi toimenpide, kuten bilarbete ja valetustyö, ratkaistakseni tilanteeni.

Jonas

Voi ei. Kuinka päädyit tähän? Arvaan, että se on toivottavaa myös minun puolestani, mutta koska olen laiska, haluan mieluiten välttää sen, jos mahdollista.

Nyt puhuin heidän teknisen tukensa kanssa ja he olivat kuten aiemmin sanottu erittäin mukavia ja avuliaita. Hän sanoi, että:

1. Trema 5 on oikea vedeneristys tässä tapauksessa.

2. Ei tule ongelmia, jos se laitetaan suoraan betonin päälle puolitoimivan vedeneristyksen kanssa.

3. Sitä ei haluta asentaa itse. Yhtään.

Aika soittaa urakoitsijalle toisin sanoen.

Yrittäjät alueella ovat joka tapauksessa samaa mieltä Matakin kanssa siitä, mitä pitäisi tehdä. Ohjehinta oli 350-400 kr neliömetriltä, mikä tekee minun kohdallani noin 12000 kr. Katsotaan, voivatko he löytää hieman aikaa työn tekemiseenkin.

Yksi haittapuoli, jonka he mainitsivat, on se, että hitsattu sauma, joka syntyy mattoa asettaessa, aiheuttaa noin 5 mm korotuksen. Eli betoni on todennäköisesti hiottava hieman pois ennen klinkkerin asentamista, mutta se oli ilmeisesti laskettu mukaan edellä mainittuun hintaan.

On sama ongelma kuin teillä täällä ylhäällä... Missä nykyinen terassini toimii myös pannuhuoneen kattona.

Koska terassia tullaan laajentamaan ja päällystämään trallilla, aion luultavasti päällystää "betonikattoisen terassin" pellillä (en ole tarkistanut, mitä se maksaa, mutta kun minulla on jonkin verran kontakteja tällä alalla, uskon, että se on minulle edullisempi vaihtoehto)..
Aion tosin rakentaa korkeammalle kuin mitä useimmat pystyvät, mutta omassa tapauksessani se tulee toimimaan.

No niin, olen taas törmännyt haasteisiin. Kunnon remonttimiehen henkeen, alueella useampi haluaisi tehdä työn, mutta (rivien välistä luettuna) vain jos heillä ei ole muuta tekemistä. He eivät näytä osaavan jättää tarjouksiakaan.

Harmi Matakille, joka ei pääse myymään hienoa trema 5:ta minulle, mutta koska heidän tekninen tuki on Hyviä Ihmisiä, he suosittelivat minulle vaihtoehtoista ratkaisua hyvällä bitumikatteella, jos teen kunnollisen laattojen asennuksen sen päälle. Sen voin tehdä itse ilman tulisuihkumoottoria. Niin se menee.

(Miten HITOSSA voi olla niin vaikeaa saada remonttiapua tässä maassa? Remonttimiehiä näyttää todistettavasti olevan liian vähän, vaikka he periaatteessa voisivat useimmissa tapauksissa veloittaa niin paljon kuin haluavat. Miten tämä on mahdollista, vaikka työttömyys on pilvissä? Tänne on varmasti haudattu kokonainen koiratarha.)

• Haha
sofftis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.