Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
yens: Se ei kuulosta lainkaan paljolta, suunnilleen kuten arvelinkin, lähinnä olen epävarma harvasta paneelista, väliseiniä rimoista ja kipsistä olen rakentanut aika monta, mutta yritän etsiä vähän lisää tietoa, nyt minulla on kuitenkin hyvä perusta, kiitos!
rug: Pitäisikö sitten muurata leca-lohkoilla rinnettä vasten? Riittääkö pelkkä matto rinteen vasten, vai pitäisikö koko muuratun osan rappata? /Calle
Tornhill: Jos kyseessä on tavallinen, vanhanaikainen, kaakeliuuni, on varmaan vaikeaa (tai mahdotonta) poistaa ja laittaa takaisin kaksi kaakelia keskeltä. Miten pelti on kiinnitetty? Lähellä yläosaa? Silloin on varmaan parasta poistaa kaikki yläpuolella olevat osat, puhdistaa ja sitten laittaa takaisin. Jotta saat irti kaakelit vanhasta kaakeliuunista, joka on muurattu oikealla (perinteisellä)
patrikrask: Hei, Aion rakentaa viherhuoneen, jonka yläpuolella on parveke. Haluan mahdollisimman tasaisen katon ja mietin, mitkä mitat ja miten tehdä liimapuukonstruktion, jotta saisin siistin mutta kuitenkin tukevan rungon. Voinko esimerkiksi "upottaa" kattopalkit etupalkkiin/takapalkkiin. Ajattelin käyttää peltikattoa. Lumikuorma-alue on Tukholma. Ajattelin laittaa liukuovet yhdelle sivulle (C).
H_L: Kävin hakemassa 2 sellaista peltiä/ylälistaa kahdelle puolikuun muotoiselle ullakon ikkunalle. Ikkunat ovat melko suuria (12 x 6), joten ne voisivat ehkä vastata sinun kattoasi. 1 päivä tarvittiin peltiseppää ja minulla oli vuoraus mallina. 750 kr(!!) kappale oli hinta. Se tuntui kyllä kalliilta, mutta tarvitsin ne. Voi olla hyvä ottaa huomioon, että se voi maksaa melko paljon.
klaskarlsson: Tässä on taloni rakenne Ulkopaneeli, ilmarako, tuulensuoja, eristys, sisäseinä (tyyppiä lastulevy/kipsi) /K
klaskarlsson: [citat] Voisit ehkä rakentaa omat sähköpylväät esim. puusta, maalatuista putkista tai jostain muusta? Kuten sanottu, valmiit voivat maksaa paljon. Seinien liimaaminen klikkilattiaan on varmaan jopa huonompi kuin ruuvattuna: - Niitä ei voi helposti irrottaa, jos käyttää liimaa, joka on aluksi riittävän vahva pitämään. Lisäksi lattiaan voi jäädä liimajälkiä. - Lattian "liike"
naresjo: Andersmc: se on tyyppiä "lauta, jonka läpi menee ruuveja" klaskarlsson: vitsikäs kaveri hehehe, onneksi minulla ei ole ohjaajaa työssäni... ja jos olisi, ja se olisi löysällä, niin se olisi ehkä toisella foorumilla :D
klaskarlsson: Yleensä sanotaan, että 40-70-luvulla (tyyppiä 1940 - 1975) rakennetuissa taloissa voi olla radonia sisältävää kevytbetonia. Tämä riippuu kuitenkin monista tekijöistä, kuten siitä, kuinka suuri pitoisuus on ja onko olemassa terveysriski jne. Täyskieltoa ei ole - mutta on olemassa ohjeita radioaktiivisuuden raja-arvoista uusien rakennusten osalta 70-luvun lopulta lähtien. Betoni ei
NiclasR: Nyt olen korjannut molly-tulppareiän. Näin tein sen: Painoin rikkoutuneen mollytulpan seinään ja viilasin reiän hieman kartiomaiseksi takapuolelta. Sekoittelin seinätasoitteen ja laitoin sitä tavalliseen pakastepussiin. Leikkasin pussin kulmasta pois palan ja käytin sitä pursottimena. Pursotin kunnolla seinätasoitteella reiän sisälle niin pitkälle taakse kuin pystyin ja täytin,
aggen: Kiitos pitkästä vastauksesta :) Haluaisin kyllä asentaa ulkosisäseinät ajan voittamiseksi ja jotta voisin käynnistää joitakin elementtejä. Sisäkaton voin asentaa itse. Mutta kysymys on tästä sähkön kanssa, ehkä niitä ei voi yhdistää, jos sähkö menee katossa, voiko sen vetää alas sisäseiniin? Puhummeko sokkelista ulkoseinälle vai myös sisäseinälle, jos käytetään
jpettersson: Hei, Aion laajentaa parvekeoven (60 cm:stä 250 cm:iin) ja tarvitsen 2 kattotuolin purkamisen palkilla (katso kuva). Haluaisin hieman apua teiltä, taitavilta ihmisiltä, jotka osaavat tämän mitoituksen kanssa. Kuinka paksu palkin tulee olla kestämään lujuuden? Materiaalilla (teräs, liimapuupalkki, tavalliset laudat jne.) ei ole niin väliä. Minulla on tiilikatto ja asun lumivyöhyke 1.5.
Mats: Kikka, jonka opin, oli tavallinen ruuvi taaksepäin, kunnes kärki menee metallilevyn läpi, sitten eteenpäin uudelleen. Onhan se ruuvin pää, joka pitää kartongin paikallaan kipsilevyllä, ja sitten kartonki pitää loput kipsistä niin sanotusti, joten siinä en ole nähnyt mitään ongelmaa.
quilding: Niin totta. Luultavasti kiinnitän sähkölaatikot niitillä samasta syystä, joten runkojen kanssakin käytetään varmaankin pop-niittejä. Ei oikeastaan kovinkaan paljon lisätyötä.
Max2: Minulla on modulirakenteisia seiniä vaakasuorilla koolauksilla c/c 60. Kuten kuvittelen, paneelit voisi asentaa vaaka-asentoon, mutta se tuntuu kiistatta hieman epätavalliselta. Näen edun vaakasuorilla paneeleilla, koska pystysaumoja ei tule yhtä paljon, jolloin ei tarvita yhtä paljon tukemista esimerkiksi metallinauhoilla. Onko olemassa joitakin suosituksia/standardeja/normeja, joita tulisi
gynner: Me aiomme laajentaa taloamme ensi keväänä/kesänä, olemme suunnitelleet. Mietimme, kuinka perustus tulisi rakentaa. Talo on 1.5-kerroksinen puutalo, jossa on osittain kellari, rakennettu 1940. Ajatuksena on pidentää taloa yhdeltä päädystä 3-4 metrin verran. Olemme suunnitelleet, että käytämme arkkitehdin apua pohjaratkaisun tekemisessä. Mihin voi kääntyä
jakim: On kuulemma epäterveellistä käyttää painettua rakenteessa aurinkopaneeleille, koska painettu puu vapauttaa "syövyttäviä" höyryjä, jotka heikentävät aurinkopaneelia. Tarkalleen miten ja miksi, en tiedä, mutta se voi olla ajattelun arvoinen asia.
snickarboden: http://www.byggahus.se/forum/inredning/51357-garderob-skjutdoerar.html ja http://www.byggahus.se/forum/inredning/51533-var-koepa-skjutdoerrsbeslag-som-rullar-pa-golvet.html /Kent
midvinter: Ei kukaan tiedä miten rakentaa sisäseinä? Se on eristämätön laatta. Onko parasta laittaa etäisyys alimpien puukiskojen ja ulkoseinän väliin. (tietysti kisko on jonkin cm:n korkeudella betonilattiasta).
sulan: heippa! minulla on autotalli, jonka päällä on terassi, ja minun täytyy kunnostaa se. Nyt siellä on huopa, mutta se vuotaa autotalliin huonon ratkaisun takia katonharjalla. Vesi kulkee seinää pitkin sen sijaan, että tippuisi syöksyputkeen. Olen utelias, millainen ratkaisu sinulla on katollasi/lattiallasi. terveisin sulan
Julia06: Hei! Aion rakentaa pulpettikaton terassin päälle talon päätyyn. Kuitenkin seinät ovat rapatuista kevytbetonista, ja koska yleensä ylimitoitan luonnostani, aion kiinnittää remmin taloon kierretangolla (10mm) ja kemiallisilla ankkureilla - cc 60 cm. Katon mitat ovat 7,5 metriä leveä ja 4,3 metriä syvä. Voinko luottaa tällaiseen kiinnitykseen lumivyöhykkeellä 3.0? :confused: Onko
jonas_b: Kiitos vastauksista, hakutoiminto ei ole erityisen terävä, joten linkit olivat tervetulleita. Toisin sanoen, taulukon mukaan se on HEA-200. Jos ymmärrän oikein, palkkia ei tarvitse palosuojata, jos sitä käytetään omakotitalossa. Onko jollain tietoa siitä ehkä?
Hasset: Rakennan talvipuutarhaa, jossa minulla on 6 metrin ikkunaseinä. Kaksi äärimmäistä osaa ovat kiinteitä, kun taas kaksi keskimmäistä ovat siirrettäviä. Liukuovien valmistajan mukaan lasiosia ei saa kuormittaa painolla. Ideani on vahvistaa kiinteää kehystä terässäännöllä, tyyppiä VKR (suorakulmainen profiili). Kysymys on, mikä koko vaaditaan? Olen tehnyt pienen luonnoksen siitä,
Ahlbom: 10" tukilla ei varmaan tarvitse eristystä mitä luulen. Sähkön kanssa on hankalaa, jos haluaa upotetun sähkön, niin pitää varmaan laittaa 45 mm eristys kuitenkin. Olemme itse remonttimassa hirsitaloa ja olemme päättäneet laittaa kipsilevyt ja sitten ulkopuolisen sähkövedon. Ja ensi vuonna aiomme lisäeristää. Mutta meillä on vain 7" tukit talossa.
jon_h: Ei, se ei ole niin vakavaa. Ilman kosteus tuuletetaan ulos erittäin suuressa määrin, ja pieni osa tiivistyy seiniin haihtuakseen nopeasti ja tuulettuakseen ulos. Erittäin pieniä määriä voi diffundoitua seiniin, jos ilmanvaihto toimii. Tämä näkyy hyvin empiirisesti kaikissa kylpyhuoneissa, joita olen purkanut ja joissa ei ollut minkäänlaista kosteussulkua muualla kuin suorissa
jon_h: Ei, luulen, että kalkkilaasti on liian heikko sementtipohjaiseen seinätasoitteeseen.