Minulla on maalatut kellariseinät, jotka täytyy korjata muun muassa tulevassa kylpyhuoneessa. Olin aikeissa rapata ne uudelleen, mutta kuulin sementtipohjaisesta tasoitteesta. Koska tuntuu turvallisemmalta ja helpommalta levittää tasoitetta kuin rapata, haluaisin tietää seuraavaa.

1. Hengittääkö tasoite yhtä hyvin kuin rappaus?
2. Voiko siihen laittaa laattoja?
3. Onko se hiottavissa ilman betonihiomakonetta tms.?
4. Kiinnittyykö silikaattimaali siihen?
5. Onko olemassa jotain merkkiä, jota joku voisi suositella?

Sanoisin kyllä kaikkiin kysymyksiin, ja Finja 360 viimeiseen.

Mutta kysymys on, kuinka helppoa se on tehdä, sinun täytyy sekoittaa vähän kerrallaan, muuten se alkaa kuivua ämpärissä. Tasoitteella on kyllä mukava plastinen koostumus ja se tarttuu hyvin. Et kuitenkaan saa samaa pintaa kuin rappaamalla. On helpointa hioa tai kaapia ylimääräinen pois, kun se on puolikova, sitten se voi vaatia hieman enemmän työtä.

Mikä alusmateriaali sinulla on tämän alla?

Putsasin juuri 9m seinän rappauksella ja laastilla b. Seinä kallistui 6cm, olen tyytyväinen tulokseen. Kuvat tulevat projektiketjuuni myöhemmin kylpyhuoneen alla.

Alusta on kova, se on jonkinlaista sementtilaastia, ei kalkkilaastia tai vastaavaa, tämän päällä on vuodelta 1958 oleva maali, jonka ajattelin avata niin hyvin kuin mahdollista, nyt ei haittaa erityisesti jos se on auki, koska ulkoseinät on eristetty isodränilla, mutta haluaisin kuitenkin, että se olisi mahdollisimman läpäisevä, ja sen jälkeen tietenkin sen, mitä laitan, on kiinnitettävä. Lisäksi tietyissä paikoissa on suolamaisia kerrostumia, koska seinät olivat aiemmin verhoiltuja.

Näyttää erittäin vaikealta rappailla seinää, kun ei ole koskaan tehnyt sitä aiemmin, ei siksi, että olisi helppoa levittää tasoitetta edes hiekkatasoitteella, mutta silti. Jos tasoittaa esimerkiksi Finja-tasoitteella ja saa sen tasaiseksi, jättääkö se sileän pinnan vai tuleeko siihen pieniä huokosia, jotka näkyvät, kun maali levitetään päälle?

Olen äskettäin tasoittanut seiniä Finja 360:llä ja voin todella suositella sitä!
Kuten sanottu, sekoita hieman kerrallaan, koska se kuivuu melko nopeasti.
Kun olet tasoittanut ja antanut sen kuivua, hiot sen karkealla paperilla, niin pinnasta tulee todella hieno!
Olemme itse erittäin tyytyväisiä lopputulokseen!

Ok, se kuulostaa hyvältä.
Maalasitko seinät sitten? Mitä alustaa käytit?

Jopp! :)
Olen ostanut Fluggers Silicone Väri -maalin, joka on diffuusioavoin. Se tulee käyttämään maalaamattomille pinnoille.
Ja ennen kuin maalaan, täytyy ensin pohjustaa...
Valitettavasti en ole vielä maalannut, koska olen purkamassa saunaa, ja aion siten purkaa seinän siinä huoneessa.
Aina keksii jotain lisää kesken projektin. :/
Tuntuu vähän typerältä maalata, kun aion purkaa sisäseinän ja tehdä ja häslätä sellaista...
Alusta on Puts&Murbruk B/C (en muista kumpi), jonka tasoitin, tulos ei ollut hyvä, joten tasoitin seinät sen jälkeen.

Anteeksi jos vähän puutun tähän; jos kellarissa on huonokuntoinen kalkkilaasti (talo vuodelta 29, kalkkilaastilla pinnoitettu tiili, mutta kellarista en ole varma, onko siellä todella kalkkilaasti). Ajattelin koputtaa alas ja kalkkilaastittaa uudelleen. Mutta voisiko tämä olla vaihtoehto, vaikka alustana olisi joissain paikoissa kalkkilaasti?

/A

Ei, luulen, että kalkkilaasti on liian heikko sementtipohjaiseen seinätasoitteeseen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.