Suunnittelen 10-15 neliömetrin ruokailuhuoneen/ulko- tai talvipuutarhan laajennusta. Nykyinen talo on 30-luvulla rakennettu betonitiilistä suoraan kalliolle, eli kellari on olemassa. Kellarikerroksen yläpuolinen talo oli alun perin rapattu lautarakennus. 60/70-luvulla silloin omistaja asensi tiilijulkisivun. Käytettiin kokotiiliä, ei kapeampaa julkisivutiiltä. Perusmuurin/sokkelin päälle valettiin silloin kunnollinen betonireunus, johon itse tiiliseinä nojaa. Oletan, että se on myös kiinnitetty jotenkin puuseinään. Nyt aion rakentaa laajennuksen maan tasolla ja harkitsen kahta asiaa.
1. Aion valaa laajennukselle betonilaatan. Käytän esimerkiksi reunaharkkoja tai vastaavia muottina. Tässä muodossa tasoitan sepelillä ja sitten solumuovi ja betonivalu. 90 % itse perustuksesta valetaan suoraan kalliolle (samalle kalliolle, jonka päällä talo jo on). Se tulee siten olemaan "tukeva", enkä voi uskoa, että tapahtuu painumista tai liikettä. Ensimmäinen kysymys on, pitäisikö minun valaa uuden laajennuksen laatta talon betonikivestä koostuvaan sokkeliin. Monet sanovat ei, mutta mielestäni haluaisin innokkaasti sanoa kyllä. Auta minua!
2. Seuraava kysymys liittyy edelliseen. Kun laajennuksen laatta on valettu, laajennuksen seinät rakentuvat muuratuista lecaharkoista, jotka sitten rapataan. Täälläkin olen erittäin innokas rakentamaan lecan tiukasti tiiliseinää vasten. Oikein vai väärin? Miten muuten teen? Ystävälläni on massiivinen tiilirakenne, ja silloin laajennus muurattiin tiukasti tiiliseinää vasten (poraamalla rautaa ja kiinnittämällä leca tiiliseinään kiinnitysaineella), mutta minulla on vain "tiilikuori", vaikka se onkin melko tukeva, rakennettu kokotiilistä ja valettu reunus alla. Auta minua taas!

Ole kiltti....

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.