Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
coss: :( ymmärrän mitä tarkoitat...en välitä siitä nyt. mutta minun täytyy asentaa uusi este, koska siellä on vähän reikiä ja niitä tulee lisää, kun sähköpistorasiat ja putket asennetaan. thnx Fredrik :)
Mikael_L: [citat] SE tuntuu hyvältä tuotekehitykseltä, kummallista ettei kukaan keksinyt sitä jo vuosia sitten.
Tornhill: Kuten muut ovat kirjoittaneet, se on varmasti kalkkilaasti, jonka olet löytänyt tapetin takaa. Sen poistamiseksi tarvitaan piikkaustaltta, ja viimeiset jyvät voi poistaa harjaamalla suola- (tai jos se oli rikki-) happoa seinälle. / Fredrik
dalle: Minulle on toiminut hyvin, että ensin poraan/sahaan puolet yhdestä suunnasta ja sitten toisen puolen toisesta suunnasta (keskiöporan reikä ohjaa koko prosessia). En oikeastaan tiedä miksi, mutta ehkä sivujen kitka vaikutti aika paljon.
MathiasS: [lainaus="snickarboden, post: 493411"]Koska sinulla on OSB alla niin on helppoa saada se päällekkäin. /Kent[/lainaus] ja silloin tarkoitat päällekkäin ottamalla pois pari cm olemassa olevasta kipsistä (ympäri ovenreikää) oletan?
jon_h: Ei, yli 200 tonnia neliömetriä kohti (lähempänä 204 tonnia).
snysop: Suunnitteilla on rakentaa pieni eteinen pesutuvan ulkopuolelle tulevaan SMV Nybro -taloamme. Kumpikaan meistä, minä tai aviomies, ei ole kokenut "rakentamisesta alusta alkaen", ja mietimme, onko saatavilla jotakin kuvausta jossain? Meillä on kirvesmies apuna, mutta haluan silti lukea etukäteen, jotta on hieman käsitystä itsekin... ;) Perusta on eristetty torppariperusta ja "katto" toimii
P-plats: Jos asut Göteborgissa, sinulla on Högsbo Järn & Metall (HJM) Åbron teollisuusalueella... http://www.hjm.se
Mats: Sitten tulee uusien käyttäjien käyttäytyä kohteliaasti, jos he jatkossa odottavat vastausta kysymyksiinsä /Mats Moderator
Zekevarg: Olen täydessä vauhdissa tekemässä "totalmake over" talossa. Suuri tilava keittiö on muodostumassa olohuoneeseen, mutta pohdin muurista tulevaa lämpöä. Keskelle yhtä seinää tulee puulämmitteinen keittiöuuni liesikuvulla, mutta tarvitsisin käyttää muurin "siipiä" jonkin yläkaapin ripustamiseen. Mitä tarvitaan, jotta se toimii? Minerit-levy, joka eristää mahdollisesta
gromit42x: Reunojen kiinnitys ei ole minulle ongelma, koska minulla on OSB-kerros alla. Ajattelin iloisesti sijoittaa liitokset koolauspuiden väliin. Kiitos neuvoista. -h
snickarboden: Se ei tee mitään hyötyä, jos se on vain katossa eikä aiheuta mahdollisesti suurempaa kosteuden siirtymistä seinissä. Olisin poistanut sen kokonaan, varsinkin sen eristyksen kanssa, joka sinulla on. /Kent
Mimmi Pigg: Aiomme rakentaa autotallin, josta osa tulee osittain maan alle, noin 2 m maan alle takareunassa. Se osa, joka sijaitsee maan alla, rakennetaan kevytsoraharkoista, mutta mietimme lopun osalta. Onko kenelläkään käsitystä hintaeroista rakentaa koko pohjakerros (7*9 m, sisäkorkeus 2,5 m) kevytsoraharkoista verrattuna siihen, että vain maan alle jäävä osa seinistä rakennetaan
slipperman: Minulla ei sinänsä ole tarkoitus laittaa kaakelia lattialle vaan puulattia toisen kerroksen pienemmän varastorakennuksen lattialle, jota olen remontoimassa. Jänneväli on 528 cm ja käytän I-palkkia 140x70 cc60 hyvällä tuloksella. Kokeilin ensin 120 mm korkeutta, mutta siitä tuli liian heiluvainen. 140 I-palkit olivat täydelliset. Yläpintaan poraan kiinni 45x70, johon voin sitten
jon_h: Ei, kun käytetään pellavaöljypolttoa, se on yleensä ulkona oleville rautaosille. Arvaisin, että pellavaöljy palaisi melko nopeasti pois, jos sitä käytettäisiin kaminaan. Minäkin käyttäisin uunimustaa.
Starfighter: On ollut esillä aiemmin: http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/7528-var-hittar-jag-bestaemmelser-foer-balkongraecken.html
jon_h: Vastaan tasoitekysymykseen. Kyllä, tasoittaminen on ehdottomasti helpointa. Ardex K14 on helppokäyttöinen ja leviää hyvin, sopii käytettäväksi, kun tasoitetaan ja kun ei tarvitse laittaa yli 10 mm.
laxon: monet sanovat varmasti eri tavoin, mutta kuten olemme tehneet töissä monien vuosien ajan, tässä on esimerkki.. Ymmärtääkseni teidän pitäisi eristää tukijalan seinä (eli ei vino kattoa koko matkalta räystäälle) vaan vain vino katto tukijalkoihin saakka ja sitten pystysuoraan alas.. On muutamia tapoja, mutta mielestäni paras on eristää taakse ulkoseinää vasten, jotta huoneen
Camilla_joh: Mietimme samaa asiaa, oletko saanut hyviä vinkkejä? Aiotteko muurata koko pitkän sivun suoraan vai annatteko sen vähitellen laskeutua maan tasolle?
votum: 6 x 6. Aion odottaa, että kiinnityslaasti seinällä kovettuu, jotta voin ottaa saumalangat ja jatkaa...
snickarboden: Miksi? Sinullahan on lautoja nurkissa? Lisäksi naula tarttuu erittäin huonosti päätypintaan. /Kent
hagge: Hei, koko huopa vuotaa kuin seula. Jos nostaa palan valoa vasten, näkee paljon pieniä reikiä kuin neulanpistoja. Plus pitkiä repeämiä, vähän kuin kun naisten nailonsukkiin tulee silmäpakoja. Joten nyt raakapontti alkaa homehtua sekä ylä- että alapinnalta, ja lisäksi on suuria kosteusläikkiä ulko- ja sisäpuolella. Joten on vain revittävä kaikki saadakseen ongelma hallintaan,
GR_B: Kuinka paksu I- tai H-palkki tarvitaan, kun aion tukea autotallin katon 5 metriä? Tulee olemaan 5 kattotuolia, jotka palkin tulee kantaa. Peltikatto, muovinen sisäkatto, joten rakenne, jota palkin tulee tukea, on kevyt. Löysin H-palkin, joka oli 100 x 100 x 5 mm. Löysin myös I-palkin, joka oli 200 x 100 x jotain. Kuitenkin mielestäni se on liian paksu. Onko joku, joka tietää, kuinka paksu
youppie: Minulla on talo aikaisesta 60-luvulta, joka rakennettiin alun perin kesämökiksi, mutta on pääasiassa ollut ympärivuotisessa käytössä. Entinen mökin sisäänkäynti muutettiin kylpyhuoneeksi, kun WC tuotiin taloon. Korkeus on vain noin 2 metriä (katon kaltevuus ~4,5°) ja katto koostuu tänään ulkoa laskettuna: kattohuopa-alushuopa-råspont-eristelevyt styroxista (noin 1-2 cm paksut).
smil: [citat] Arvasin niin. Mutta aina voi yrittää :-) On ensimmäinen päivä loman jälkeen...
Faidros: "Sellainen rakennusmateriaali on sinibeton, jota valmistettiin vuosina 1929-1975. Tätä rakennusmateriaalia käytettiin pientaloissa, sekä ulkoseinissä että kantavissa ja ei-kantavissa sisäseinissä sekä välipohjissa." Riksdagen.se "Sinibetoniseinien purkaminen voi olla sopiva vaihtoehto, jos kyseessä ovat ei-kantavat väliseinät. Tämä on toimenpide, joka joskus tehdään
Tezla: Stepkit tulee tietysti kalliimmaksi, mutta en ole tarkistanut jokaisen kruunun, mutta yhteensä 12 askelmaa maksaa 5 000 - 6 000 kr. Koska kyseessä on öljytty tammi, se ei ole liukas ollenkaan. Olemme päättäneet lakata meidän, jotta suojelisimme portaat hieman paremmin, mutta siitä huolimatta emme koe, että portaat olisivat tulleet liukkaiksi. /T