10 284 lukukertaa ·
20 vastausta
10k lukukertaa
20 vastausta
Ohita vedeneristys kylpyhuoneessa
Olen useiden keskustelujen jälkeen eri asiantuntijoiden kanssa saanut käsityksen, että jos vedeneristystä ei käytetä ja kosteus tulee "toisesta" suunnasta, eli ulkoa, niin laatat irtoavat.
Voiko joku kehittää tätä väitettä eteenpäin? Onko se totta, väärin, riippuuko se tilanteesta, jne...
Ottakaa huomioon, että kylpyhuoneemme sijaitsee maanpinnan yläpuolella ja seinät ovat kivikeramiikkaa kahdessa kerroksessa, joiden välissä on ilmatila, joka on täytetty "koksilla", eräänlaisella kivihiilellä.
Voiko joku kehittää tätä väitettä eteenpäin? Onko se totta, väärin, riippuuko se tilanteesta, jne...
Ottakaa huomioon, että kylpyhuoneemme sijaitsee maanpinnan yläpuolella ja seinät ovat kivikeramiikkaa kahdessa kerroksessa, joiden välissä on ilmatila, joka on täytetty "koksilla", eräänlaisella kivihiilellä.
Ei, se ei pidä paikkaansa. Ainakaan riski siitä, että laatat irtoavat, ei kasva, jos tiivistettä ei asenneta. Kyse on luultavasti siitä, että rappaus voi irrota, jos laatoitetaan sen päälle ja rappauksen kosteuspitoisuus nousee, erityisesti jos rappaus on heikompaa. Mutta tällä ei ole mitään tekemistä tiivisteen puutteen kanssa. Kiinnityslaasti kestää olla läpimärkä koko ajan.
Kuulostaa hyvältä!!
Seinillä on tosin rappausta ja pelkäänpä, että se on kalkkirappaus, koska talo on 30-luvulta ja rappaus pöllyää, kun vetää kättä edestakaisin sen päällä. Kuitenkaan väri ei ole niin valkoinen kuin voisi yhdistää puhtaaseen kalkkiin. Kuka tietää, ehkä he ovat sekoittaneet sementtiä tai jotain... Kukaan niistä, joita olen neuvotellut, ei ole voinut varmuudella sanoa, että se todella on kalkkirappaus.
Ennen laatoitusta olin ajatellut käyttää runsaasti jotakin pohjustetta, jotta kiinnityslaasti tai, jos se tulee tarpeeseen, vedeneriste kiinnittyy paremmin. Riski, että rappaus irtoaa tai irtoaa seinästä, on pieni, ainakin oman arvioni mukaan, ja käytettäessä vedeneristettä on minulla turvallisempi kuva siitä, että kiinnityslaasti pysyy paljon paremmin seinässä, koska vedeneriste voi tarttua paremmin pohjusteeseen kuin kiinnityslaasti... Joitakin vinkkejä?
Seinillä on tosin rappausta ja pelkäänpä, että se on kalkkirappaus, koska talo on 30-luvulta ja rappaus pöllyää, kun vetää kättä edestakaisin sen päällä. Kuitenkaan väri ei ole niin valkoinen kuin voisi yhdistää puhtaaseen kalkkiin. Kuka tietää, ehkä he ovat sekoittaneet sementtiä tai jotain... Kukaan niistä, joita olen neuvotellut, ei ole voinut varmuudella sanoa, että se todella on kalkkirappaus.
Ennen laatoitusta olin ajatellut käyttää runsaasti jotakin pohjustetta, jotta kiinnityslaasti tai, jos se tulee tarpeeseen, vedeneriste kiinnittyy paremmin. Riski, että rappaus irtoaa tai irtoaa seinästä, on pieni, ainakin oman arvioni mukaan, ja käytettäessä vedeneristettä on minulla turvallisempi kuva siitä, että kiinnityslaasti pysyy paljon paremmin seinässä, koska vedeneriste voi tarttua paremmin pohjusteeseen kuin kiinnityslaasti... Joitakin vinkkejä?
Jos se on kalkkikipsiä, se täytyy poistaa, sillä se harvoin kestää laattojen asennusta. Jotta voidaan taata tarttuvuus, vetolujuuden on oltava 0,5 MPa alustassa, mikä vastaa keskikokoisen henkilöauton painoa samalla alueella, johon aiotaan asentaa 20x20 cm kokoinen kaakelilaatta. Tämä ei ole tietenkään keraamisen materiaalin painon vuoksi, vaan siksi, että rakenteen täytyy kestää leikkausvoimia, joita syntyy materiaalien liikkuessa vaihtelevan lämpötilan ja kosteuden vuoksi. Pohjuste ei ratkaise tätä.
Vesieriste kiinnittyy yleensä heikommin kuin kiinnityslaasti tiettyyn alustaan. Vesieristystä ei tehdä tarttuvuuden vuoksi.
Vesieriste kiinnittyy yleensä heikommin kuin kiinnityslaasti tiettyyn alustaan. Vesieristystä ei tehdä tarttuvuuden vuoksi.
Jäsen
· Västra Götalands Län
· 2 viestiä
En ymmärrä lainkaan, miten ajattelette. Eihän se ole pelkästään juokseva vesi, joka aiheuttaa kosteusvaurioita ja homehdus, vaan myös ilmankosteus, joka nousee hyvin korkeaksi kylpyhuoneessa, jossa on suihku. Nykyaikaisemmat talot eivät ole rakennettu samalla tavalla kuin vanhemmat talot, joissa mahdollisuudet kosteussuojaukseen olivat rajalliset. Sinun ei missään nimessä pidä poiketa kosteussuojauksesta märkätilassa. Se on suunnilleen yhtä järkevää kuin olla käyttämättä turvavyötä, koska et todennäköisesti tule kolaramaan kuitenkaan. Ilmankosteus tasoittuu luonnonlakien periaatteiden mukaan eli. Luonto pyrkii AINA tasoittamaan kaikenlaisia epätasaisuuksia. Tarkoittaen, että kosteus menee sinne, missä on vähemmän kosteutta, ellei sitä estä mikään mekaaninen tiiviste. Sitten voi olla niin, että -76 vuoden talo ei ole niin tiivis seinistä, että kosteus pysyisi paikallaan. Mutta luulen, että kadut, jos et tee kosteussuojausta.
/Robert
/Robert
Ei, se ei ole niin vakavaa. Ilman kosteus tuuletetaan ulos erittäin suuressa määrin, ja pieni osa tiivistyy seiniin haihtuakseen nopeasti ja tuulettuakseen ulos. Erittäin pieniä määriä voi diffundoitua seiniin, jos ilmanvaihto toimii. Tämä näkyy hyvin empiirisesti kaikissa kylpyhuoneissa, joita olen purkanut ja joissa ei ollut minkäänlaista kosteussulkua muualla kuin suorissa märkätiloissa, eikä muissa huoneen osissa ole ollut lainkaan vaurioita.
Lisäksi seinien materiaalit ovat täysin epäorgaanisia tässä tapauksessa, joten ei ole mitään, mikä voisi vaurioitua, edes teoriassa.
Mutta kuten kirjoitin alussa, ei voita mitään jättämällä tiivistyspinnan pois, joten en näe syytä olla noudattamatta alan sääntöjä.
Lisäksi seinien materiaalit ovat täysin epäorgaanisia tässä tapauksessa, joten ei ole mitään, mikä voisi vaurioitua, edes teoriassa.
Mutta kuten kirjoitin alussa, ei voita mitään jättämällä tiivistyspinnan pois, joten en näe syytä olla noudattamatta alan sääntöjä.
Klikkaa tästä vastataksesi