Kun yritin asentaa ripustinta molly-tulppia käyttäen, jostain syystä yksi molly-tulppa murensi kipsin reiän ympäriltä, kun laajensin tulppaa.

Nyt minulla on laajennettu molly-tulppa seinässä olevassa rikkinäisessä reiässä :mad:

Mitä vaihtoehtoja minulla on ongelman korjaamiseksi, onko olemassa jonkinlaisia isompia tulppia, joita voi laittaa reikään?
Voin työntää tulpan seinän sisään, mutta silloin minulla on yhä rikkinäinen kipsireikä, johon haluan edelleen kiinnittää ripustimeni.

Otan kiitollisena vastaan kaikki vinkit ja neuvot, jotta voimme saada remontoidun käytävämme valmiiksi.

Ensimmäinen kysymys on, miten laajensit pluggen? Käytitkö tarkoitukseen tehtyä työkalua vai vedätkö yksinkertaisesti ruuvin niin, että pluggen laajeni? Jos käytät viimeksi mainittua menetelmää, ei ole harvinaista, että se epäonnistuu.

Mitä tulee korjaukseen, uskoisin, että sinun pitää työntää pluggen seinään ja korjata seinä esimerkiksi husfixillä. Olen itse korjannut hieman suurempia reikiä menetelmällä, jossa työntää pienen palan lautaa tai lastulevyä reikään, ruuvaa sen kiinni reiän ympäri, sitten lisää husfixiä, yleensä tarvitaan toinen kerros husfixiä tasaisen pinnan saamiseksi.

Reikäsi on todennäköisesti hieman liian pieni, jotta siihen saisi mahtumaan puulevyn, ehkä riittää, että kitat husfixiä reikään.

Lähes uskon, että et tarvitse plugia, jos ruuvaat suoraan husfixiin sen jälkeen. Mutta ehkä sinun kannattaa kokeilla sitä ensin. Tee pieni pala "seinää" jäljellä olevasta husfixistä kittauksen jälkeen ja kokeile ruuvata suoraan siihen (ehkä kannattaa esiporata).

Kiitos vastauksesta,

Kyllä, käytin mollyankkurityökalua laajentaakseni ankkuria, mikä yleensä toimii hyvin.

En uskonut, että husfix on niin vahva, että se pystyy korjaamaan tällaisen vaurion.
Ehdottomasti kannattavaa kokeilla, joten aion surffailla vähän ja etsiä tietoa husfixistä.

Ehkä voidaan vahvistaa tuo talokorjaus lasikuitunauhalla?

Osa kipsilevyistä on melko mahdottomia kiinnittää, koska ne ovat liian pehmeitä, eli budjettilevyjä. Joissakin tapauksissa olen käyttänyt kipsilaastia mineraalivillan kanssa vahvistuksena ja sitten vaahdottanut taakse PU-vaahdolla saadakseni tarttuvuuden suuremmalle pinnalle, mutta tätä menetelmää tulisi käyttää varoen, koska sillä voi puhkaista seinän. Tukivarsi, joka painaa korjatun osan tiukasti seinää vasten, on välttämätön.

/Kent

Tässä tapauksessa kyseessä on ”vanha” seinä, eli seinä, joka on ollut siinä siitä lähtien kun talo rakennettiin lähes 20 vuotta sitten. Joten en halua tehdä tästä liian suurta projektia, koska eteinen on äskettäin kunnostettu kudonnalla, maalauksella ym.

En olisi huolissani talofixsin kestävyydestä, mahdollisesti siitä, kuinka hyvin se pysyy kiinni kipsilevyssä, eli en usko, että sinun tarvitsee vahvistaa fixsiä, riskinä on, että koko klöntti irtoaa myöhemmin.

Voisiko olla idea yrittää tehdä reiästä hieman kartiomainen niin, että reikä on suurempi ulkopuolelta kuin sisäpuolelta? Ajattelen, että ehkä olisi helpompaa saada husfix tarttumaan kipsilevyyn silloin.

kokeile asettaa tiiviste, jonka sisähalkaisija on tarpeeksi suuri, jotta voit pujottaa mollyn läpi, oletan että aiot ripustaa jotain... silloin et pysty näkemään tiivistettä.

älä unohda litistää mollyn kynsiä.

Joo, se vaikuttaa olevan idea, joka voisi toimia.

Pitäisikö laittaa laatta talokorjauksen päälle vai tarkoitatko, että talokorjaus pitäisi jättää väliin?

Nyt olen korjannut molly-tulppareiän.

Näin tein sen:

Painoin rikkoutuneen mollytulpan seinään ja viilasin reiän hieman kartiomaiseksi takapuolelta.
Sekoittelin seinätasoitteen ja laitoin sitä tavalliseen pakastepussiin. Leikkasin pussin kulmasta pois palan ja käytin sitä pursottimena. Pursotin kunnolla seinätasoitteella reiän sisälle niin pitkälle taakse kuin pystyin ja täytin, kunnes koko reikä oli täynnä. Tasoitin pinnan lastalla.

Kuivumisen jälkeen testasin lujuuden myös testipalalla, jonka olin tehnyt samalla tavalla kuin seinän kanssa. Johtopäätös oli, että jos esiporasi saman kokoisella halkaisijalla kuin ruuvin ydin, niin ruuvaaminen suoraan onnistui hyvin. Jos porasi hieman liian pienen reiän, ympärille tuli pieniä halkeamien taipumuksia.

Varmuuden vuoksi porasin ja laitoin ruskean muovitulpaan, tulokset olivat todella hyviä.

Kiitos kaikista neuvoista ja vinkeistä :)

• Tykkään
HenkeLa ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.