6 735 lukukertaa ·
8 vastausta
7k lukukertaa
8 vastausta
Lämmittämättömät talot
Rakennan pientä rantataloa Taalainmaalla, joka tulee olemaan lämmittämätön talvella. Mitä minun tulisi ottaa huomioon materiaalien ja tekniikan suhteen ulkoseinille ja katolle. Talo tulee eristää, ja olen kuullut, että kipsiseinät tulisi välttää. Miksi, jos se pitää paikkaansa? Mitä pitäisi käyttää niiden sijasta? Kuinka toimin höyrynsulun kanssa?
Voit rakentaa normaalin rakenteen, ne toimivat yleensä hyvin, mutta mieluiten ei liian paksua eristystä. Ei diffuusiosulkua.
En ymmärrä, miksi ei pitäisi olla kipsiä, jotta se homehtuisi? Silloinhan kaikki muu orgaaninen materiaali myös homehtuisi, etenkin tapetit kipsin päällä, jos sellaisia nyt on. Ei, käytä kipsiä jos haluat.
En ymmärrä, miksi ei pitäisi olla kipsiä, jotta se homehtuisi? Silloinhan kaikki muu orgaaninen materiaali myös homehtuisi, etenkin tapetit kipsin päällä, jos sellaisia nyt on. Ei, käytä kipsiä jos haluat.
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 594 viestiä
Olen itse tekemässä vapaa-ajan asuntoa Dalarnassa, joka aiotaan kylmentää.
Olen jättänyt pois diffblåkan niin, että talo voi hengittää, ja aion tehdä niin, että vesi voi helposti tyhjentyä.
Muuten ei ole erityisiä toimenpiteitä.
Tulen todennäköisesti pitämään ylläpitolämmityksen kylpyhuoneessa välttääkseni jäätymisvaurioita sekoittajille sekä välttääkseni tyhjentämästä VVB:
/K
Olen jättänyt pois diffblåkan niin, että talo voi hengittää, ja aion tehdä niin, että vesi voi helposti tyhjentyä.
Muuten ei ole erityisiä toimenpiteitä.
Tulen todennäköisesti pitämään ylläpitolämmityksen kylpyhuoneessa välttääkseni jäätymisvaurioita sekoittajille sekä välttääkseni tyhjentämästä VVB:
/K
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 594 viestiä
Mikä siinä on erikoista, että jättää diffspärren pois? Sitä on käytetty vasta noin 20 vuotta, toisin kuin ilman ajamista, mikä on käytetty tuhansia vuosia 
Ja mitä materiaaleja ei voisi käyttää? Olen ollut mökeissä, jotka ovat ajoittain olleet lämmittämättömiä ja niissä on käytetty sekä kipsiä että tapettia - ei ongelmia...
Leikki sikseen - jos ei ole liikaa eristystä, eikä asu talossa pysyvästi (ei tuo lämmintä, kosteaa ilmaa), ei pitäisi olla minkäänlaisia ongelmia jättää diffspärren pois. Päinvastoin. Lämmittämättömässä talossa kosteus voi muuten tiivistyä ulkopuolelta keväällä.
Pysyvästi lämmitettynä aurinkoventtiilin + elementin avulla - se on vaihtoehto, erityisesti jos ei voi rakentaa toisella tavalla - esim. jos diffspärren on jo olemassa.
Kuitenkin tarvitaan varmaan kunnon aurinkoventtiili takaamaan, että koko sisäilma on korkeampilämpöistä kuin ulkona vai mitä? Erityisesti talvella/kevättalvella, kun aurinko on melko heikko... Itse pohdin tätä - mutta olen hieman epäileväinen näkemieni mainosten suhteen. Jos noin 0.7x1 m aurinkopaneeli riittää lämmittämään kokonaisen 40 neliön talon 15 asteen erolla ulkolämpötilaan nähden (mainosväitteen mukaan), niin kaikillahan pitäisi olla sellainen. Erityisesti kun se maksaa vain noin 5000 SEK.
Pidän elementtiä päällä täysin tyhjässä talossa energian tuhlauksena, sekä taloudellisista että ympäristönäkökulmista, ainakin jos voi aisän ratkaista kylmilleen jättämisellä, tai jos aurinkoratkaisu nyt toimii, onko kukaan kokeillut SolarVentiä muuten?
/K
Ja mitä materiaaleja ei voisi käyttää? Olen ollut mökeissä, jotka ovat ajoittain olleet lämmittämättömiä ja niissä on käytetty sekä kipsiä että tapettia - ei ongelmia...
Leikki sikseen - jos ei ole liikaa eristystä, eikä asu talossa pysyvästi (ei tuo lämmintä, kosteaa ilmaa), ei pitäisi olla minkäänlaisia ongelmia jättää diffspärren pois. Päinvastoin. Lämmittämättömässä talossa kosteus voi muuten tiivistyä ulkopuolelta keväällä.
Pysyvästi lämmitettynä aurinkoventtiilin + elementin avulla - se on vaihtoehto, erityisesti jos ei voi rakentaa toisella tavalla - esim. jos diffspärren on jo olemassa.
Kuitenkin tarvitaan varmaan kunnon aurinkoventtiili takaamaan, että koko sisäilma on korkeampilämpöistä kuin ulkona vai mitä? Erityisesti talvella/kevättalvella, kun aurinko on melko heikko... Itse pohdin tätä - mutta olen hieman epäileväinen näkemieni mainosten suhteen. Jos noin 0.7x1 m aurinkopaneeli riittää lämmittämään kokonaisen 40 neliön talon 15 asteen erolla ulkolämpötilaan nähden (mainosväitteen mukaan), niin kaikillahan pitäisi olla sellainen. Erityisesti kun se maksaa vain noin 5000 SEK.
Pidän elementtiä päällä täysin tyhjässä talossa energian tuhlauksena, sekä taloudellisista että ympäristönäkökulmista, ainakin jos voi aisän ratkaista kylmilleen jättämisellä, tai jos aurinkoratkaisu nyt toimii, onko kukaan kokeillut SolarVentiä muuten?
/K
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 594 viestiä
Tuo sinun täytyy kyllä selittää ?jakim sanoi:
Onhan myös niin, että kostea ilma ei ole "vaarallista" - eli kosteus ei laskeudu, matalammissa lämpötiloissa (alle +5 muistaakseni) - ja että ilma kuivuu (kosteus haihtuu riittävän nopeasti) yli noin +10-12 asteen.
Ja onhan se niin, että lämmitetyn talon tarkoitus (mukavuuden lisäksi), jossa on diffuusiokalvo, on, ettei ulkoilma koskaan pääse tiivistymään eristeen sisälle, koska eristeen sisäpuolinen lämpötila ei koskaan ole niin alhainen. Ja jos solarventi ei jaksa lämmittää taloa, niin patteri on aina päällä (=sähkönkulutus) ja kun patteri sammutetaan, talo jäähtyy ja ulkoilma voi jälleen tiivistyä.
Joten jos solarventi kuivaa ilmaa (mikäli epäilen, jos lämpötila laskee tarpeeksi), niin se on hyvä, jos halutaan pitää sisäilma hieman kuivempana ? Se ei kuitenkaan suojaa rakennevaurioilta ja homeelta !?
/K
Olen rakentanut talon 45x95 puutavaralla ja asentanut aluskatteen katolle ja aion nyt asentaa ulkoverhouksen. Lähipiirissä on käyty hieman keskustelua seinärakenteesta, jossa on muun muassa puhuttu tuuletusraosta ja levystä ulkoverhouksen sisäpuolella jne.
Onko jollakin hyviä ehdotuksia rakenteeksi ulkoverhouksesta, joka on pystysuuntainen 21x120 lukkolaudalla, sisälle asti sisäpintaan?
Onko jollakin hyviä ehdotuksia rakenteeksi ulkoverhouksesta, joka on pystysuuntainen 21x120 lukkolaudalla, sisälle asti sisäpintaan?
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 594 viestiä
Tässä on taloni rakenne
Ulkopaneeli, ilmarako, tuulensuoja, eristys, sisäseinä (tyyppiä lastulevy/kipsi)
/K
Ulkopaneeli, ilmarako, tuulensuoja, eristys, sisäseinä (tyyppiä lastulevy/kipsi)
/K
Klikkaa tästä vastataksesi