6 212 lukukertaa ·
5 vastausta
6k lukukertaa
5 vastausta
Vaihda ja eristä ovi/sivuvalo
Minulla on talossani ulko-ovi, joka sijaitsee noin 150 cm leveässä osassa. Sitä reunustaa ulkoseinät, jotka koostuvat 28 cm betonista ja eristyksestä. Nyt aion vaihtaa ovet, ja samalla purkaa koko osan ulkoseinien välistä ja asentaa uudet rakenteet sekä eristää ne uudelleen. En nimittäin uskalla edes miettiä, kuinka monta euroa vuodessa mahdolliset varikset ja tappajaetanat aivan ulkopuolella hyötyvät lämmöstä. Ja viimeksi kun tarkistin, minä maksan lämmityksen...
Nyt kysymykseen, mitä mittoja minun tulisi käyttää, kuinka paljon eristystä minun tulisi käyttää, mihin sijoitan oven "aukkoon" (syvyyssuunnassa), mitä materiaalia käytän muuhun?
Liitän kuvan, joka näyttää tilanteen tänään, kuten näkyy, osa on tänään vain vajaa puolet syvyydestä (arviolta 12-15 cm), ja ajatus on eristää enemmän kuin se, kokonaisuudessaan on melkein 4 neliömetriä, ja tuntuu tarpeettomalta päästää lämpöä ulos siellä.
Aion asentaa uuden oven (21x11), mutta EI sivuvaloa, vaan sen sijaan yksi tai useampi ikkuna oveen.
Nyt kysymykseen, mitä mittoja minun tulisi käyttää, kuinka paljon eristystä minun tulisi käyttää, mihin sijoitan oven "aukkoon" (syvyyssuunnassa), mitä materiaalia käytän muuhun?
Liitän kuvan, joka näyttää tilanteen tänään, kuten näkyy, osa on tänään vain vajaa puolet syvyydestä (arviolta 12-15 cm), ja ajatus on eristää enemmän kuin se, kokonaisuudessaan on melkein 4 neliömetriä, ja tuntuu tarpeettomalta päästää lämpöä ulos siellä.
Aion asentaa uuden oven (21x11), mutta EI sivuvaloa, vaan sen sijaan yksi tai useampi ikkuna oveen.
Tavallisesti käytetään 95*45 rimoja, mutta se riippuu hieman siitä, mitkä ovat seinän kokonaismitat. Sinun täytyy hieman laskea mittojen kanssa. Betonia vasten oleva rima tulisi varustaa tervapaperilla tai muovivaahtomuovilla kosteuden pitämiseksi poissa. Asenna rimoitus cc60 niin, että saat oven aukon 21*11. Riman sijoitus täytyy laskea sen perusteella, minkä glespanelin valitset. Yleinen vaihtoehto ulkoa katsottuna on: Pysty- tai vaakapaneeli 22mm, glespanel 45 tai 30mm, ulkokipsi 11mm tai tuulensuojakangas, 95 rimoitus eristeellä, 45 rimoitus ristikkäisellä eristeellä, glespanel 30mm, sisäkipsi tai paneeli 11-15mm. Valitse mitat niin, että ne sopivat yhteen olemassa olevien seinien kanssa. Kun lopulta asennat oven, tee se karminruuveilla ja täytä vaahdolla tai muulla eristeellä. Tarkista, kuinka syvällä muut ovet/ikkunat ovat julkisivussa. Täydennä lopuksi oven smyygi, lateksi, maali ja listat. Se voi kuulostaa paljolta, mutta ovien vaihtaminen on hauska ja melko yksinkertainen työ.
Onnea!
/CC
Onnea!
/CC
Se ei kuulosta lainkaan paljolta, suunnilleen kuten arvelinkin, lähinnä olen epävarma harvasta paneelista, väliseiniä rimoista ja kipsistä olen rakentanut aika monta, mutta yritän etsiä vähän lisää tietoa, nyt minulla on kuitenkin hyvä perusta, kiitos!
Klikkaa tästä vastataksesi