4 220 lukukertaa ·
3 vastausta
4k lukukertaa
3 vastausta
Riittääkö 2 x 6 lankku holvin vahvistamiseen?
Aion suurentaa aukkoa holvissa 70 cm:llä, 1,70:stä 2,40:een. Seinällä on kantava rooli, se kulkee katto-palkkien suuntaisesti. Talo on 1½-kerroksinen, jossa kattopalkit jatkuvat suoraan seinille (45 asteen kaltevuus), eli yläkerrassa on vinoseinät. Holvin keskellä on palkki, joka on ollut aiemmin oviaukko. Holvia on laajennettu leikkaamalla seinää pois noin 20 cm molemmilta puolilta. Seinässä on pystyasennossa 2x4 palkit.
Mitä mieltä olette, jos leikkaisin tilaa holvin yläpuolelta ja jonkin matkaa sisään seinään ja upottaisin siihen 2x6 palikin???
Kestävää tarpeeksi??
Liimapuupalkki liikaa??
Katso kuvat, miltä seinä näyttää (käännettynä 90 astetta)
Mitä mieltä olette, jos leikkaisin tilaa holvin yläpuolelta ja jonkin matkaa sisään seinään ja upottaisin siihen 2x6 palikin???
Kestävää tarpeeksi??
Liimapuupalkki liikaa??
Katso kuvat, miltä seinä näyttää (käännettynä 90 astetta)
Talossamme on liimapuupalkki, joka on noin 2,30, mutta se kantaa 2 pientä kattotuolia kattoineen. Kantavan seinän 1,50 aukon yläpuolella on palkki, joka koostuu 2x220x45 ja pylväät, joilla se seisoo, ovat 2x90x45. Muutoin seinässä on kantava puu 45x220 ja koolaukset 45x90. Kantavat seinät ovat hankalia, konsultoisin varmaan rakennusinsinööriä tai jotakuta suunnittelijaa, joka tulee paikalle katsomaan ja arvioimaan...
mutta olen hieman varovainen. 
Terveisin
/Ove
Terveisin
/Ove
Hei ja kiitos vastauksesta
Minulla oli naapuri sisällä, joka on puuseppä, neuvontaa varten. Hän ehdotti, että kokeilisin ensin sahata ura ja katsoa, asettuuko se, ja sen jälkeen päättää. Päätös oli asentaa 220x45 poikittain koko holvin yli, minkä tein eilen paljon hikoilua ja kirosanoja, mutta lopulta siitä tuli hyvä. Toivottavasti se kestää monta vuotta nyt...
Tapaus suljettu!
Mazz
Minulla oli naapuri sisällä, joka on puuseppä, neuvontaa varten. Hän ehdotti, että kokeilisin ensin sahata ura ja katsoa, asettuuko se, ja sen jälkeen päättää. Päätös oli asentaa 220x45 poikittain koko holvin yli, minkä tein eilen paljon hikoilua ja kirosanoja, mutta lopulta siitä tuli hyvä. Toivottavasti se kestää monta vuotta nyt...
Tapaus suljettu!
Mazz
Luulen, että 220x45 taipuu tuolla pituudella. Tällainen palkki taipuu melkein omasta painostaan muutaman vuoden kuluttua.....
Minulla oli samanlainen reikä kantavassa seinässä ja laitoin sinne liimapuupalkin.
http://forum.byggahus.se/byggmaterial-byggteknik/40547-miniprojekt-hal-i-baerande-vaegg-bilder.html
Minulla oli samanlainen reikä kantavassa seinässä ja laitoin sinne liimapuupalkin.
http://forum.byggahus.se/byggmaterial-byggteknik/40547-miniprojekt-hal-i-baerande-vaegg-bilder.html
Klikkaa tästä vastataksesi