Voisiko joku auttaa minua laskelmissa sopivasta teräspalkkirakenteesta autotalliini?

Ajattelin rakentaa kiskoilla liikkuvan nosturin kattoon IPE- tai HEA-palkilla.

Jänneväli, 7,5 m
Suurin kuorma keskellä, 1 tonni

Palkki tulee asettaa kahden pitkittäisen sivupalkin päälle, jotta saadaan myös pitkittäinen liike.

Jänneväli: 8 m tai vaihtoehtoisesti 4 m, eli 3 pilaria.
Suurin kuorma, poikittaisen palkin paino + 1 tonni + ehkä noin 100 kg lohko, pyörät ym.

Koska katon korkeus on tärkeä poikittaisen palkin alla, voin harkita kaksoispalkkeja korkeuden vähentämiseksi.

Tätä ei pidä maallikkona yrittää ratkaista itse. Rakennukseen kohdistuu suuria voimia!

Jos haluat niin matalan rakenteen kuin mahdollista, sinun kannattaa valita HEA-palkkivaihtoehto, mutta se on suuri ja raskas! Esimerkiksi: 1 tonni ripustettuna 2 pisteessä 8 metrin etäisyydellä = HEA200. Palkki painaa 42,3 kg/metri, joten siitä tulee melko suuri omapaino.

On olemassa valmiita kiskojärjestelmiä, joita käytetään teollisuudessa, katso heilurijärjestelmät (välttääksesi "lipastoefektit"). Silloin saat yleensä myös omapainon alas + kuormien käsittely helpottuu.

Jos aiot tehdä jonkinlaisen kiskojärjestelmän katolle, kannattaa olla moottorit X- ja Y-suunnassa liikkuvan osan oman painon vuoksi.

Riippumatta ratkaisusta, kannattaa ottaa ammattilaisen apua. En tiedä, missä päin maata asut, mutta suosittelen ottamaan yhteyttä esimerkiksi Dematekiin saadaksesi apua. www.dematek.se

Ystävällisin terveisin, Stefan Ottosson

Palkki on yleensä hitsattu laatikkopalkki, jossa on jäykisteet estämään lommahtamisen.
Niin pitkä palkki kuin 7,5 m tulee melko raskaaksi, ellei se ole laatikkopalkki.

Ei ole suositeltavaa itse kokeilla traverspalkkien kanssa.
Jos välttämättä haluat tehdä sen, muista, että palkin sivustojen tuet on myös mitoitettava koko traversiradan pituuden kuorman huomioon ottaen.

Brannmark sanoi:
Onko joku, joka voisi auttaa minua sopivan teräspalkin laskemisessa autotallini rakenteeseen.

Ajattelin rakentaa kiskon IPE- tai HEA-palkilla kattoon.

Jänneväli, 7,5m
Maksimi kuorma keskellä, 1 ton
IPE-palkki on paras kun kyseessä on oma paino suhteessa kantavuuteen.

Se on aivan rajoissa, että selviät IPE-140:llä (Lujuus 275 N/mm2).
Mutta silloin saat taipuman, joka on peräti 77mm.

Valitsisin todellakin IPE 160:n, joka löytyy lujuudella 355 N/mm2, se kestää teoreettisesti 2,1 tonnia tapauksessasi ja taipuu "vain" 48mm tonnin kuormalla.

Olen samaa mieltä rtyui987:n ja dunden kanssa, tämä ei ole asia, jota pitäisi itse askarrella. 1 tonnin kuorma ja 48 mm:n taipuma... se liikkuu paljon, joten voi tapahtua mitä tahansa. Paljon ikäviä vaikutuksia, joita täytyy ottaa huomioon. Vaikka se olisi 355 N/mm2 kestoluokituksessa, on otettava huomioon jännityskeskittymät, alacyklinen väsymislujuus, omataajuudet, lommahtaminen. Vaikuttaa vain yleisesti vaaralliselta.

Yst. terv.
Per
tekniikan tohtori mekaniikassa

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.