Hei - toivottavasti lähetän kysymyksen oikealle foorumille...
Aion rakentaa säleikön yläkerran portaisiin ja mietin hieman materiaalivalintoja ja mittoja. Portaat ovat U-muotoiset tasanteella, ja säleikkö on tarkoitus kiinnittää portaisiin sekä kattoon. Säleikkö on tarkoitus hioa ja maalata valkoiseksi.
Voinko käyttää tavallista puutavaraa rakennuskaupasta tähän vai eikö "snickerivirke" ole pakollinen? Onko "tavallinen" puutavara tarpeeksi kuivaa vai liikkuuko se liikaa sen jälkeen, kun säleikkö on paikallaan, niin että se näyttää ajan mittaan kamalalta?
Mitä mittoja ja etäisyyksiä säleiden välillä suositellaan?

Terveisin,

Viimeksi muokattu:
Sinun pitäisi käyttää mäntyä, mikä luulen että tarkoitat kirjoittaessasi snickerivirke. Koolaustolpat ovat tehty kuusesta eivätkä ole suositeltavia. Välimatka säleikköpinojen välillä ei saa olla suurempi kuin 110 mm (luulen niin sanovat voimassa olevat säännöt). Säleikköjen mitat määräytyvät niiden pituuden mukaan. Neuvoni on ottaa yhteyttä puuseppään, jotta saat hyvän lopputuloksen.

Hei ja kiitos vastauksesta!
Pohdintani puutyömateriaalista tai tavallisesta "rakennusmateriaalista" koskee enimmäkseen sitä, saako siitä tarpeeksi tyylikkään rakennusmateriaalin puutavaraa käyttäen. Suurin osa siitä, mitä sieltä ostaa, ei tunnu siltä, että sen olisi tarkoitus olla näkyvissä normaalitapauksessa, erityisesti sisätiloissa. Saattaa olla, että olen sekoittanut termejä hieman, mutta tarkoitan snickerivirke-puutavaralla jotain, joka näyttää hyvältä sisätiloissa eikä väänny ja käänny suuremmassa määrin sen jälkeen, kun se on paikoillaan. Kuten varmasti huomaatte, kokemukseni on melko rajallinen ja ehkä huolestun aivan turhaan?!

Terveisin,

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.