Hei!
Meillä on talo 30-luvun alusta, jota olemme kunnostamassa huone kerrallaan, ja nyt on kellarin vuoro. Yhdessä huoneista oli puupaneeli seinän puolivälissä (osa maan alla), mikä ei luonnollisestikaan ole hyvä idea, joten se on nyt poistettu.
Puupaneelin takana oli melko paksu kerros sementtilaastia, johon oli valettu puurunkoja, joten vähän hakkauksen jälkeen katosivat sekä rungot että laasti. Aiomme asentaa kiinteät hyllyt seinään, joten seinän on oltava tasainen, ja laasti oli paksumpaa kuin seinän yläosa.
Laastin takana on tiiliseinä, jonka laatu vaihtelee. Kuten liitetty kuva osoittaa, osa tiiliseinästä irtosi, kun laasti poistettiin. Tiiliseinän takana näkyy valettu betoniseinä.
Ensimmäinen kysymykseni on, jos nyt aiomme rapata tämän seinän, pitäisikö se tehdä suoraan betoniseinälle vai pitäisikö meidän muurata kaatunut tiiliseinä takaisin ja sitten rapata sen päälle? Näyttää olevan ilmarako tiiliseinän ja betoniseinän välillä, joka ehkä pitäisi säilyttää? Se on kuitenkin salaojitettu platonilla ulkopuolelta ja kaikki vaikuttaa olevan rutikuivaa, vaikka se todennäköisesti on ollut aiemmin kosteaa, koska tiiliseinä on nähnyt parhaat päivänsä.
Onko kalkkilaastia käytettävä vai voisiko käyttää KC-laastia saadakseen hieman paremman tarttuvuuden? Aioimme maalata seinän jälkikäteen ja paras vinkki näyttää olevan silikaattimaali, mutta olen hieman huolissani hajusta, sillä meillä on erittäin pieniä lapsia.
Ja kun olen jo vauhdissa... mietin (en puolison kanssa

) katon alas repimistä, joka on rapattu kaislalla jne., ja helmipaneelin asentamista. Onko tämä suositeltavaa kellarissa? Yläpohja on kuitenkin puuta, joten sillä tuskin on merkitystä... Pitäisikö asentaa höyrynsulku?
Jos olet lukenut tähän asti, saan kiittää huomiostasi!
Ystävällisin terveisin,
Anders