11 906 lukukertaa ·
18 vastausta
12k lukukertaa
18 vastausta
"Hitsauskoulu verkossa - ketju" etsitään.
Sivu 1 / 2
Hei! Aion hankkia takorautakaiteen uuteen 6*4 m:n terassiin, enkä todellakaan halua maksaa nykyisiä juoksumetrihintoja Örebrossa (1500-2000 sek/lpm). Haluaisin hitsata itse (tai yhdessä hitsaustaitoisen naapurin/ystävän kanssa). Mistä aloitan? Millaisen hitsin tarvitsen? Tiedän, että muut foorumilla ovat pohtineet samaa koskien takorautatuotteita. Voisiko joku osaava perustaa hitsauskoulunkin? Selitä, millaisia hitsityyppejä tulisi käyttää eri töissä/materiaaleissa. Mitä edellytyksiä vaaditaan? Työpinnat, hitsauspöytä jne. Mitä lisävarusteita tarvitaan? Hitsauspuristimet ym. /Stefan
Jäsen
· västra götaland
· 1 017 viestiä
pieni 220v sähkösuodatin toimii hyvin 2,5mm tappien kanssa ja on mitä suosittelen, jos sinulla ei ole erittäin suurta budjettia.
tasainen pinta, mieluiten levyllä peitetty, tai iso levy, jos on mahdollista saada (10mm paksu tai enemmän)
vähän hitsauspihtejä on aina hyvä.
ja kulmahiomakone.
ja ehdottomasti suojalasit, kuulonsuojaimet ja hanskat.
muista, että hitsaus polttaa paljasta ihoa, joten pitkähihainen on suositeltava (ellet ole todella siisti moottoripyöränrakentaja USA:ssa, koska he eivät vaikuta kärsivän siitä).
sitten vain aloitat, jos sinulla on tarpeeksi iso pöytä, voit piirtää kaiteen pöydälle etukäteen. yleensä helpottaa, jos tarvitsee tehdä kulmia tai vastaavaa.
on vaikeaa selittää, miten hitsataan, mutta jos käytät tikkua, pidät tikkua hieman kallellaan alustaa vasten ja näet silloin sulan lähellä tikkua, sitten tulee kuona, kokeile muutamilla romupaloilla ja yritä nähdä mistä sula on ja miten se käyttäytyy.
Jos aiot galvanoida, on tärkeää kolkuttaa kuona pois kunnolla, muuten galvanoinnin jälkeen se näyttää huonolta.
tasainen pinta, mieluiten levyllä peitetty, tai iso levy, jos on mahdollista saada (10mm paksu tai enemmän)
vähän hitsauspihtejä on aina hyvä.
ja kulmahiomakone.
ja ehdottomasti suojalasit, kuulonsuojaimet ja hanskat.
muista, että hitsaus polttaa paljasta ihoa, joten pitkähihainen on suositeltava (ellet ole todella siisti moottoripyöränrakentaja USA:ssa, koska he eivät vaikuta kärsivän siitä).
sitten vain aloitat, jos sinulla on tarpeeksi iso pöytä, voit piirtää kaiteen pöydälle etukäteen. yleensä helpottaa, jos tarvitsee tehdä kulmia tai vastaavaa.
on vaikeaa selittää, miten hitsataan, mutta jos käytät tikkua, pidät tikkua hieman kallellaan alustaa vasten ja näet silloin sulan lähellä tikkua, sitten tulee kuona, kokeile muutamilla romupaloilla ja yritä nähdä mistä sula on ja miten se käyttäytyy.
Jos aiot galvanoida, on tärkeää kolkuttaa kuona pois kunnolla, muuten galvanoinnin jälkeen se näyttää huonolta.
Kiitos aloituksesta Blackadder!
Löysin "Handbok i elsvetsning" Biltemasta 120:-.
Kuten ymmärrän, haaste kaiteessa on:
1. säilyttää suorakulmaisuus
2. välttää kieroutumista rakenteessa.
3. saada siistit hitsisaumat, kun on amatööri.
Mutta nykypäivän takomishinnoilla olen valmis hyväksymään pieniä virheitä.
/Bjarven
Löysin "Handbok i elsvetsning" Biltemasta 120:-.
Kuten ymmärrän, haaste kaiteessa on:
1. säilyttää suorakulmaisuus
2. välttää kieroutumista rakenteessa.
3. saada siistit hitsisaumat, kun on amatööri.
Mutta nykypäivän takomishinnoilla olen valmis hyväksymään pieniä virheitä.
/Bjarven
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 242 viestiä
Kyllä, muista että teräs kutistuu jäähtyessään, joten jos esim. haluat 90 asteen kulman ja hitsaat sen sisäpuolella, sen täytyy olla asteen tai pari isompi kuin 90 alkaessasi. Toinen virhe, jonka aloittelijat tekevät, on ettei hitsi pääse tunkeutumaan tarpeeksi syvälle, jolloin sauma on huono ja matala (eli lisätty materiaali jää "pinnalle" eikä hitsi saavuta täyttä lujuutta). Sinun ei pidä liikkua edes puolta niin nopeasti kuin luulet... ;-) Hyväksytty hitsi murtuu materiaalista noin 50 mm itse hitsisaumasta, joten jos väännät ja taivuttelet hieman arvaten, sauman ei pitäisi halkeilla (edellyttäen että geometria ei ole täysin järjetön).Bjarven sanoi:Kiitos aloituksesta Blackadder! Löysin "Handbok i elsvetsning" Biltemasta hintaan 120:-. Ymmärtääkseni haasteena kaiteessa on: 1. ylläpitää kulmikkuus 2. välttää kiertyminen rakenteessa. 3. saada siistit hitsisaumat ollessa amatööri.
Mutta tämän päivän takomishinnoilla olen valmis sietämään hieman virheitä./Bjarven
Sitten ei olekaan kummempia, autoteollisuudessa hitsauskurssi kestää kaksi viikkoa (vaikka me teimme sen viikossa). Tosin minulla oli opettaja, joka oli nähnyt tuhansia 19-vuotiaita ohittavan hänen noin 20-30 vuoden aikana. Hän oli pelottavan taitava näkemään, mitä teit väärin, miksi ja mikä asetus johti siihen.
Korvasuojaimet ovat hyviä, ei siksi että hitsaaminen varsinaisesti pauhaisi, mutta uskallat enemmän, jos on hiljaisempaa. Ja kuten sanottu, harjoittele, harjoittele, harjoittele. Et tule saamaan sitä oikein ensimmäisellä kerralla. Jos sinulla on lisää kysymyksiä, anna tulla vaan, autamme parhaan kykymme mukaan.
Viimeksi muokattu:
Älä aliarvioi "pistohitsausta". Jos aiot hitsata kaiteen erilaisilla koukeroilla, suosittelen sinua asettamaan sen tasaiselle alustalle ja pistehitsaamaan kaiken yhteen ennen kuin hitsaat loput, näin vältät huomattavan osan vääntymisestä rakenteessa.
Muuten suosittelen sinua aloittelijana katsomaan käytettyä MIG-hitsauskonetta ja ostamaan pienen pullon MISONia tai hiilidioksidia. Paljon helpompi hitsata aloittelijana, vain kokeile hitsata palalle niin, että se virtaa tasaisesti ja kuulostaa hyvältä.
Muuten suosittelen sinua aloittelijana katsomaan käytettyä MIG-hitsauskonetta ja ostamaan pienen pullon MISONia tai hiilidioksidia. Paljon helpompi hitsata aloittelijana, vain kokeile hitsata palalle niin, että se virtaa tasaisesti ja kuulostaa hyvältä.
Mig-hitsaus tai puikkohitsaus - oikeastaan haluaisi molemmat.
Jula:lla on nyt löytöosastossaan vaihtovirta puikkohitsauslaite hintaan 399:- Halvempi kuin käytettynä Blocketissa. Se näyttää myytävän vain postimyynnissä.
Tasavirtapuikkohitsauslaite on mukavampi, mutta sen hinta on noin 2500:-
Jos haluaa hitsata peltiä, kannattaa ostaa mig-hitsauslaite, se soveltuu myös kevyempiin rakenteellisiin hitsauksiin.
"Tavallisen" mig-hitsauslaitteen hinta alkaa 2000:- ja siitä ylöspäin, mikäli haluaa hitsauskaasun, se täytyy ostaa erikseen.
Yksinkertaisemmat kaasuttomat mig-hitsauslaitteet ovat halvempia. Kaikissa mig-hitsauslaitteissa voidaan käyttää täytelankaa, jolloin kaasua ei tarvita.
Sinun takoaitasi varten Jula:n halpa hitsauslaite on täysin riittävä, sinun tulee varmistaa, että käyttämäsi pistorasia on 16 ampeeria.
Jula:lla on nyt löytöosastossaan vaihtovirta puikkohitsauslaite hintaan 399:- Halvempi kuin käytettynä Blocketissa. Se näyttää myytävän vain postimyynnissä.
Tasavirtapuikkohitsauslaite on mukavampi, mutta sen hinta on noin 2500:-
Jos haluaa hitsata peltiä, kannattaa ostaa mig-hitsauslaite, se soveltuu myös kevyempiin rakenteellisiin hitsauksiin.
"Tavallisen" mig-hitsauslaitteen hinta alkaa 2000:- ja siitä ylöspäin, mikäli haluaa hitsauskaasun, se täytyy ostaa erikseen.
Yksinkertaisemmat kaasuttomat mig-hitsauslaitteet ovat halvempia. Kaikissa mig-hitsauslaitteissa voidaan käyttää täytelankaa, jolloin kaasua ei tarvita.
Sinun takoaitasi varten Jula:n halpa hitsauslaite on täysin riittävä, sinun tulee varmistaa, että käyttämäsi pistorasia on 16 ampeeria.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 242 viestiä
Juuri niin, voi MIGata (oikeastaan MAG) melkein kuinka paksua materiaalia tahansa, erityisesti jos käyttää suihkuvalokaarhitsausmenetelmää lyhytkaarimenetelmän sijaan, mutta tehtyäni molempia, mielestäni MIG/MAG soveltuu parhaiten ohuemmalle levylle. (Mutta en toisaalta ole koskaan hallinnut suihkuvalokaarta) Ei ole syystä, että puikkohitsaus on edelleen yleisin telakkateollisuudessa. ;-)holmertz sanoi:
Sitä en ole koskaan kokeillut (se ei ollut olemassa, kun opin hitsaamaan), miten se vertautuu kaasuun?holmertz sanoi:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 242 viestiä
Kyllä, mutta silloin näille aloittelijoille ilman poikkeusta tulee huono tunkeutuminen (ja sitten sanoo laatuvalvoja "tee uudelleen, tee oikein"79:an sanoi:
Sanoisin, että ne hitsaukset, jotka vaativat kaksi kättä (kaasu/TIG), vievät pidemmän aikaa, koska sinun täytyy sekä kontrolloida sulaa että lisäksi toisella kädellä tuoda materiaalia sopivalla tahdilla. Aloittelijana joko toinen tai toinen onnistuu, mutta ei koskaan molemmat samanaikaisesti.
Sitten taas pistehitsaus on ehkä vielä helpompaa, mutta tähtääminen pihdeillä ja napin pitäminen alhaalla voitaisiin opettaa keskitason simpanssille, joten sitä ei lasketa mukaan.
Kiitos kaikesta tiedosta. Aion arvioida ja omaksua sen.
On mielenkiintoista saada tietoa siitä, mikä tekniikka on helpoin yhdessä soveltuvuuden kanssa juuri taidesepän rautakaiteeseen.
Tunne nöyryyttä tehtävän edessä. Tulee olemaan haastavaa oppia, mutta jos taloudellisesti minulle on sama ostaa käsityöläiseltä, olen ainakin oppinut hitsaamaan rahoillani.
/Bjarven
On mielenkiintoista saada tietoa siitä, mikä tekniikka on helpoin yhdessä soveltuvuuden kanssa juuri taidesepän rautakaiteeseen.
Tunne nöyryyttä tehtävän edessä. Tulee olemaan haastavaa oppia, mutta jos taloudellisesti minulle on sama ostaa käsityöläiseltä, olen ainakin oppinut hitsaamaan rahoillani.
/Bjarven
Tällä hetkellä minulla on tosin MIG hitsauslaite, mutta jos minun pitäisi hitsata 10 metrin terassikaide, ostaisin todennäköisesti halvan puikkohitsauslaitteen tarkoitukseen.Bjarven sanoi:Kiitos kaikesta tiedosta. Aion arvioida ja omaksua. Mielenkiintoista saada syötteitä siitä, mikä tekniikka on helpoin yhdistettynä soveltuvuuteen juuri sepänkaiteeseen. Tunnen nöyryyttä tehtävän edessä. Tulee olemaan vaikeaa oppia, mutta jos taloudellisesti menee tasapeliin ostaessani kädentaitajalta, olen ainakin oppinut hitsaamaan rahoilla. /Bjarven
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 242 viestiä
Minulla on pääsy molempiin ja kuten sanottu, valitsisin myös jälkimmäisen.holmertz sanoi:
Ensimmäiseksi kysyneelle: Varmista, että sinulla on runsaasti materiaalia harjoitteluun ja odota heittää pois vastaava määrä kuin kaide, niin ehkä onnistut. Ja kuten sanottu, vaikkei se menisikään aivan nappiin, olet kuitenkin oppinut jotain ja toivottavasti pitänyt hauskaa. Älä vain sytytä mitään tuleen, se ei ole yhtä hauskaa. ;-) Pidä paikkasi kuivana ja puhtaana hitsatessasi, ja kaikki palavat aineet turvallisella etäisyydellä. Varmista myös, että sinulla on hyvä kiinnitys maadoituspuristimelle, ja muista, että kyseessä on sähkövirta, ei niin korkea jännite, mutta silti. Sitä ei pidä laiminlyödä, sillä silloin se voi kostautua.
Viimeksi muokattu:
Nyt olen kaukana hitsaajasta, mutta haluan silti sanoa, että puikkohitsaus on valtavan aliarvostettu. Useimmissa tapauksissa hitsaan paremmin puikolla kuin Mig:illä, mutta kursseilla rakastin kaasua ja Tig:iä.
Kaasuton Mig kieltäydyn käyttämästä, se sylkee usein jotain, joka pitäisi näyttää saumalta, mutta en ole koskaan saanut sulaa hallintaan sellaisella.
Tuntuu siltä, ettei se koskaan saa mahdollisuutta alkaa sulaa ennen kuin jotain tapahtuu ja sitten aloitetaan alusta uudestaan *huokaus*
Ehkä minun pitäisi käydä kursseilla uudestaan *S* mutta pysyn mieluiten puikkohitsauksessa ja portaikon kaiteeseen se on varmasti paras valinta.
Naputtele kuona pois ja hanki mielellään metalliharja kulmahiomakoneeseen ja suojalasit.
/Kent
/Kent
Kaasuton Mig kieltäydyn käyttämästä, se sylkee usein jotain, joka pitäisi näyttää saumalta, mutta en ole koskaan saanut sulaa hallintaan sellaisella.
Tuntuu siltä, ettei se koskaan saa mahdollisuutta alkaa sulaa ennen kuin jotain tapahtuu ja sitten aloitetaan alusta uudestaan *huokaus*
Ehkä minun pitäisi käydä kursseilla uudestaan *S* mutta pysyn mieluiten puikkohitsauksessa ja portaikon kaiteeseen se on varmasti paras valinta.
Naputtele kuona pois ja hanki mielellään metalliharja kulmahiomakoneeseen ja suojalasit.
/Kent
/Kent
TIG on erinomaisen hyvä hitsausmenetelmä joihinkin asioihin, mutta käytän useimmiten myöskin puikkohitsausta, mutta töissä meillä on hieno ESAB MIG, joka on täydellinen pienelle pellille ja kun pitää "pistää" yhteen rakenteitaan. Itse ostin invertterihitsauslaitteen omaan autotalliin, toimii jopa tavallisen pakoputkiston hitsaamiseen.......
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 242 viestiä
Asetuskysymys ehkä? Ja tarkoitan hitsauslaitteen asetuksia... ;-) Toisaalta kun nautit TIGistä ja siinä on vielä enemmän säätöjä, niin se on heikompi hypoteesi (ei jännitteen säätöä). Mikä on ongelmana MIG-hitseissäsi? Huono tunkeutuminen, huokoset vai mikä? Olen hitsannut kaikkea 0.6 mm:stä 5 mm:iin (jopa yksittäisiä 10 mm) materiaalia MAGilla hyvällä tuloksella, joten se ei ole mahdotonta.snickarboden sanoi:
Naturalisoituneena göteborgilaisena minun on vaikea mainostaa ketään muuta kuin ESABia
P.S. Löysin seuraavan lainauksen Millerin sivulta, joka oli vain liian hyvä: "Stick welding got its name not because the electrode looks like a stick, but because EVERYONE sticks the rod to the workpiece when learning how to weld." Niin totta kuin olla voi.
Viimeksi muokattu: