2 488 lukukertaa ·
3 vastausta
2k lukukertaa
3 vastausta
Kalkkilaasti savukanavassa?
Hei, en saanut vastauksia "allmänt om värmeforum", joten yritän täällä.
Minulla on vanhan ajan leivinuuni, jonka edessä on leveä savupiippu, johon voi kiivetä. Tiilet ovat melkein valkoisia ja laasti on vaalea, joten sen pitäisi olla kalkkipohjaista.
Savupiippu, savukanava näyttää olevan vapaa halkeamista, vaikka se on lämmittämättömässä ulkorakennuksessa ilman sadesuojaa, joten haluan käyttää samanlaista materiaalia kunnostuksessa. Nuohooja katsoi sitä, valitettavasti en ollut kotona silloin, mutta hän sanoi, että se tarvitsee uutta rappausta, koska paloja voi pudota alas. Käsittääkseni, kun olen ollut savupiipussa, se näyttää siltä, että paloja harmaata, modernimpaa laastia on halkeillut. Kun raaputtaa tämän pois teräsharjalla, valkoinen tiili näyttää täysin hyvältä.
Monissa kirjoituksissa sanotaan, että C-laasti on hyvä, mutta mitä luulette nuohooja sanoo, jos laittaisi kalkkilaastia, onko se hyvä, mitä tekisitte. Minulla ei ole varaa ammattilaiseen?
Lasse
Minulla on vanhan ajan leivinuuni, jonka edessä on leveä savupiippu, johon voi kiivetä. Tiilet ovat melkein valkoisia ja laasti on vaalea, joten sen pitäisi olla kalkkipohjaista.
Savupiippu, savukanava näyttää olevan vapaa halkeamista, vaikka se on lämmittämättömässä ulkorakennuksessa ilman sadesuojaa, joten haluan käyttää samanlaista materiaalia kunnostuksessa. Nuohooja katsoi sitä, valitettavasti en ollut kotona silloin, mutta hän sanoi, että se tarvitsee uutta rappausta, koska paloja voi pudota alas. Käsittääkseni, kun olen ollut savupiipussa, se näyttää siltä, että paloja harmaata, modernimpaa laastia on halkeillut. Kun raaputtaa tämän pois teräsharjalla, valkoinen tiili näyttää täysin hyvältä.
Monissa kirjoituksissa sanotaan, että C-laasti on hyvä, mutta mitä luulette nuohooja sanoo, jos laittaisi kalkkilaastia, onko se hyvä, mitä tekisitte. Minulla ei ole varaa ammattilaiseen?
Lasse
Käyttäisin ehdottomasti kalkkilaastia. Poista löysästi kiinni oleva, harjaa huolellisesti teräsharjalla, jos tiili on nokeentunut. Kostuta tiili kunnolla (ehkä odota kevääseen). Levitä ensin ohuelti, ja hetken kuluttua voit heittää päälle lisää. Kuivaa hitaasti. Kalkkilaasti ei pala vaan reagoi ilman hiilidioksidin kanssa, ja sen pitäisi olla märkä, kunnes prosessi on valmis kokonaan. Tukholmassa oli halvempaa ostaa valmiiksi sekoitettua (tiilimyyjältä) kuin kuivatuotetta tavaratalosta. Aloittelevalle muurareille suosittelen puhdasta levyä tai jotain, johon voi kerätä kaiken laastin, joka ei napsahda paikoilleen, niin sanotusti. Muuten se voi tulla kalliiksi. Tsemppiä!
Nuohooja mielestään kalkkilaasti on hyvä asia. Minulla ei ole kokemusta savupiipuista, jotka on rapattu sisäpuolelta. Olisi kiva tietää miksi. Savupiipun pitäisi olla rapattu ulkopuolelta, koska jos tulee terva-alku ja piippu halkeaa, laasti suojaa kipinöiden ja liekkien pääsyn ulos (sanoi nuohoojani, joka on hän).
Se on vain rappaus tietyillä savukanavan alueilla, se irtoaa erittäin helposti, kun raaputtaa teräsharjalla. Joten ehkä ei tarvitse rapata koko savukanavaa.??.. Olen ostanut työvalaisimen nyt, joten aion nokia ja raaputtaa vanhan irtonaisen rappauksen pois tällä viikolla, jotta näkee miltä se näyttää alla.. Voin laittaa lisää kuvia, kun se on tehty... .... Kiitos vastauksista /LASSE
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi