Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
wimpyfudge: Hei! Minulla on pieni ongelma ja tarvitsisin foorumin apua löytääkseni ratkaisun. Aion remontoida keittiön, ja tämä työ sisältää seinän poistamisen ruokasalin ja keittiön väliltä (merkitty punaisella kuvassa). Olen mitannut ja todennut, että seinä on 24 cm paksu (tiili/kivi/betoni). Ja sen sanotaan olevan kantava, ja se vaatii palkin tueksi. Tänä päivänä keittiön pituus on
Mats: jos sinulla on vain paneli muuten, en suosittele kiinnitystä siihen, mutta pari lankunpalaa paneelin yläpuolelle ja läpimenevä pultti plus lukkomutteri pitäisi toimia hyvin. Lankunpaloja tulisi siis nähdä aluslevyinä koossa XXXXL
Styx: Näin teemme kulmat, tässä kuvassa on 170-runko - mutta periaate on sama riippumatta mitoista. Muovin asetat pysty- ja vaakasuorien sisäkoolausten väliin, jolloin saat hienon tilan vedelle, sähkölle, verkolle jne. Tietysti voit laittaa ulkopuolelle toisen kerroksen vaakasuuntaisia koolauksia, jos haluat..!!
hästvärme: Hei Olen aloittanut kaivamisen laajentaakseni kellaripinta-alaa talon ulkopuolella. Syy on saada tilaa uudelle ackumelatortankille ja puuvarastolle. Kellari kaivetaan talon pitkän sivun vierestä ja hieman "ohi" talosta. Yläpuolelle on tarkoitus rakentaa terassi, jossa on osittain katto ja osittain ilman kattoa. Olen suunnitellut puupalkistoa kattoon (kellarissa). Tyyppi 2"x8", mutta miten saan
Elvis69: Pyydä, että palkin myyjä hitsaa siihen kiinni nappeja, eli lattarautaa tai levyjä, joihin voit sitten kiinnittää tolpat pulteilla tai läpimenevillä ruuveilla. Ei ole aivan tavatonta, että vaihtopalkkeihin hitsataan kiinni naulalevyjä, jotka sitten naulataan tolppiin. Jos tolpat ovat tukevasti paikoillaan, ne eivät helposti kaadu... :)
Marald: Tämä saattaa olla liian kallista, mutta olisi kiva tietää toimiiko se ylipäätään... Kysymys: Jos aikoo valaa kylpyhuoneen lattian uudestaan, koska kaltevuus on väärä, ja sitten haluaisi laittaa puulattian (teak-laivalattia) sen päälle, miten sen tekee? Onko se toteutettavissa? Kuvittelen, että puulattia halkeaa, jos se ei ole täysin tasainen... Siis kyseessä on betonialusta alla,
Kurtivan: Ehkä voit oppia jotakin vinoon katon listaamisesta täällä? http://hvilaro.blogspot.com/2008/07/gering-taklist.html
imported_Byggaren: [citat] Minun on vastustettava kolmea väitettäsi. "Kaivoin esiin massiivikiviä 30-luvulta, koska se ei halkea pakkasessa." Kyllä se voi haljeta pakkasessa. Ei ole kyse siitä, miltä ajalta tiili on peräisin, vaan siitä, miten tiili on valmistettu ja poltettu. Tiilelle on olemassa pakkasriski vain, jos kiveen jää vettä. Vesi voi olla suljettu kahdella tavalla. Keskellä. Ulkopinnassa.
imported_peter: liimaa!! käytä casco superfix, todella hyvä liima...
Havsutsikt: Unohdin sanoa, että kangas tai tapetti ei peitä huonoa tasoitusta valon suunnassa, se aiheuttaa varjoja joka tapauksessa. Joten tasoitus ja hionta ovat tärkeitä riippumatta siitä, valitsetko kankaan vai maalaatko suoraan.
Bödde: Minulla on tulossa rakenteellinen "ongelma", johon tarvitsisin mielipiteitä. Meillä on kaksi rinnakkaista rakennusta, joita yhdistämme H-rakennukseksi. Kattotuolit ovat tulossa, ja loivan katon paperoimisen jälkeen haluan alkaa asentaa ulkoseiniä - mutta pelkään kosteuden sitoutuvan rakenteeseen... Seinien rakenne on 120x45 seisova ja sen päälle tulee 45x45. Meillä on siis
oskis 123: Olen samaa mieltä. On aina helpompaa mahdollisimman pitkälle aloittaa alusta laajemmassa remontissa. Silloin voi varmistaa, että kulmat näyttävät siltä kuin niiden pitäisi ja että runkotolpat ovat hyvin sijoitettuina. Pystysuora ja vaakasuora, jne....
Mäster: Oooh, ne olivat kalliita tavaroita, erityisesti kun kukaan ei osta tätä taloa, joten minun täytyy mennä 40% työajalle joksikin aikaa.. No, nyt tiedän mitä sitä kutsutaan, jatkan etsimistä, tai valmistaa jotain..
imported_Byggaren: Paras on purkaa kaikki rappaukset ja tasoitteet. Siitä tulee kuitenkin vain roskaa, jos alat koskea siihen, joko yrität jyrsintäurien avulla asentaa piilotettu sähkölaitteisto tai naulata kipsilevyä sen päälle. Jopa kunnon vasaranisku puuseinään voi saada rappauksen lattialle. Pölyistä? Kyllä, suositellaan kasvomaskia ja suojalaseja, kuten myös käsineitä sille, joka purkaa. Rajaa
patman: Hei! Onko kenelläkään vinkkejä, mistä tätä voisi hankkia? Aion laittaa seinälle. Mietin lattian käyttöä. Haluaisin, että lankut/levyt olisivat noin 2,60 m korkeita. Niiden ei tulisi näyttää "liimatuilta yhteen", eli ei saumoja korkeudessa lankun pinnassa, jos käyttää lattialautoja. Viimeistelyn tulisi siis olla kuin tammi, kun se vanhenee ja altistuu hieman "säälle". Kiitos
bax: Ajattele paloturvallisuutta, jos teet sen itse. Insatsin yläpuolella tulee järkyttävän kuuma, sinun täytyy olla reilusti kiviä/laastia marginaalina kattoa vasten, jos vedät murpiksen sinne asti.
hanniss: Hei Mikael! Kiitos todella paljon kuvista. Juuri tätä me etsimme. Todella hieno seinähylly teillä on tehty! Kiitos vielä kerran. Terveisin Hanna
mycke_nu: http://www.byggahus.se/forum/stenhus/86997-gjuta-prefabvaeggar-sjaelv.html Katso erityisesti viestiä osoitteessa http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=5586
BosseHansson: Olen siistinyt jonkin verran omaksi hyödykseni ja kuten Lymmeln sanoo, se vie aikaa sille joka ei osaa. Minulla on enemmän kärsivällisyyttä kuin rahaa :) Olin varmistanut, että saan poistettua maalin ym. ja sitten pyytänyt tarjouksen firmalta. Pitkä suoruusviivain on hyvä olla, jos et ajatellut laittaa mitään listoista joiden mukaan vetää.
BosseHansson: Itse olen poistanut kaiken kipsitasoitteen/maalin huoneesta, jota olen remontoinut, ja sen jälkeen puhdistanut seinän. En kuitenkaan ollut tyytyväinen riittävän tasaisen pinnan saavutukseen, joten olen tasoittanut sen laastilla. Kokemukseni mukaan se on paljon mukavampi tapa tasoittaa kuin laasti. Tiedän kuitenkin, että toiset ovat onnistuneet todella hyvin pelkällä laastilla.
torparkillen: Hei Kirjoitin taannoin mökkini sisäkatosta. Olen poistanut sisäkaton levyt mökistä ja paljastanut vanhan laudoista tehdyn aluskaton. Tämä vanha katto on liian harva, joten eriste, joka on suoraan sen päällä, valuu läpi. Sain erilaisia vinkkejä viimeksi kirjoittaessani, ja nyt olen päättänyt asentaa uuden helmipontilla varustetun sisäkaton. Kysymykseni on, täytyykö minun laittaa
greenis: Hei. Aion laajentaa taloa nyt kevääksi ja olen törmännyt ongelmaan. Minulla on portaat ulkoa kellariin, aion rakentaa laajennuksen noiden portaiden päälle ja rakentaa uudet portaat sisältä. Haluaisin mielellään saada vinkkejä siitä, miten te ratkaisitte ongelman. Lähetän mukana huonon kuvan, jotta näette, mitä tarkoitan. Vihreä on laajennus. Kuvassa punainen on nykyiset portaat,
Bödde: Ja se on hemmetti niin paljon helpompaa työskennellä sen kanssa! Joustava ja paljon helpompi kiinnittää! Sipaise vain! ;)
hempularen: Luulen, kuten muutkin täällä, että se ei ole mitään aihetta huoleen. Jos ehdottomasti haluat korjata sen, yksinkertaisinta olisi asentaa uusi harva paneeli, oikein tasasoitettu, nykyisten paneelilaudojen väliin. Jokaisen kipsilevyn kiinnityskohdan tasaamista yksitellen pidän mahdottomana hankkeena. Eihän se ole lainkaan suuri vika. Kun remontoin keittiön talossamme (30-luvun talo),
GunnarM: Naulatulppa, se oli hyvä idea! Tekikö asennusliima mitään eroa? Minun pitäisi varmaankin pohjustaa vanha pölyinen rappausseinääni, jos haluan sen kiinnittyvän. Nyt löysin vanhan ketjun, jossa joku ehdotti, että laitetaan kaksois-45-koolaukset, mutta ensimmäinen vaakasuoraan ja toinen pystysuoraan (ja kiinnitetään naulatulpilla!). Niin tehdään.
vagabondo: ei voi hioa, koska se on liian epätasainen (ja kallistuu väärään suuntaan)
Bror: Ostin Beijeriltä ja maksoin 2935 kr/rulla 1,5x50 m. Se oli toukokuussa 2006. Höyryjarru Halotex D50 maksoi 1730 kr/rulla 2,7x25 m. Muita en ole käyttänyt, joten en tiedä, onko joku niistä parempi kuin toinen, mutta kaikki kolme ovat hyvin tunnettuja merkkejä, joten ero on luultavasti pieni.