19 812 lukukertaa ·
10 vastausta
20k lukukertaa
10 vastausta
Seinät kellarissa
Hei!
Olemme ajatelleet sisustaa kellarihuoneen harrastehuoneeksi. Olemme päässeet niin pitkälle, että olemme purkaneet pois kaiken puun + koolaukset, jotka olivat seinissä, niin että betoni on esillä. Joissain paikoissa on paljasta betonia, yhteen paikkaan on rakennettu umpeen aukko tai jotain kevytsoraharkoilla, muissa paikoissa on laasti jäljellä ja sen päällä maalia. Jossain keskellä seinää on jopa maalattu kosteussululla jostain syystä. Kaksi seinää on ulkoseiniä ja kaksi on sisäseiniä. Joten tässä ovat kysymykseni.
Mitä suosittelette tekemään? laittaa uutta rappausta sinne, missä sitä ei ole, ja maalata se sitten yli. Koolata metalli-koolauksilla ja laittaa kipsilevyt siihen ja maalata?
Joissain paikoissa meidän täytyy korjata suuria reikiä, mitä suosittelette käyttämään? Jos olen ymmärtänyt oikein, on olemassa joitain laasteja, jotka eivät sovi tietyn betonin kanssa, miten tiedän mikä sopii? En tiedä, mitä siellä on nyt, onko se mahdollista selvittää jotenkin?
Mitä kipsilevyjä tai maalia suosittelette kellariin?
Betonilattia tarvitsee myös maalata uudelleen, mitä maalia suosittelette lattialle?
Olemme ajatelleet sisustaa kellarihuoneen harrastehuoneeksi. Olemme päässeet niin pitkälle, että olemme purkaneet pois kaiken puun + koolaukset, jotka olivat seinissä, niin että betoni on esillä. Joissain paikoissa on paljasta betonia, yhteen paikkaan on rakennettu umpeen aukko tai jotain kevytsoraharkoilla, muissa paikoissa on laasti jäljellä ja sen päällä maalia. Jossain keskellä seinää on jopa maalattu kosteussululla jostain syystä. Kaksi seinää on ulkoseiniä ja kaksi on sisäseiniä. Joten tässä ovat kysymykseni.
Mitä suosittelette tekemään? laittaa uutta rappausta sinne, missä sitä ei ole, ja maalata se sitten yli. Koolata metalli-koolauksilla ja laittaa kipsilevyt siihen ja maalata?
Joissain paikoissa meidän täytyy korjata suuria reikiä, mitä suosittelette käyttämään? Jos olen ymmärtänyt oikein, on olemassa joitain laasteja, jotka eivät sovi tietyn betonin kanssa, miten tiedän mikä sopii? En tiedä, mitä siellä on nyt, onko se mahdollista selvittää jotenkin?
Mitä kipsilevyjä tai maalia suosittelette kellariin?
Betonilattia tarvitsee myös maalata uudelleen, mitä maalia suosittelette lattialle?
Ei ole aiempaa kosteusongelmaa. Tarkastuksessa 2 vuotta sitten ei mitattu korkeita arvoja, mutta tarkastaja suositteli, että poistaisimme seinälle kiinnitetyt levyt, koska ne oli kiinnitetty puulistoilla. Ne olivat muuten kuivia, eikä betonissa ole halkeamia, ei myöskään mitään epämiellyttävää hajua. Sen sijaan hieman rappausta on irronnut lattian alareunassa. Talo on salaojitettu 80-luvulla, mutta en tiedä millä (se on rakennettu 1963). Muuallakaan kellarissa ei ole mitattu korkeita kosteusarvoja.
Joo, se riippuu vähän siitä, mitä vaatimuksia teillä on "kellarin" pintarakenteille, mutta onhan siinä muutamia vaihtoehtoja, kuten:
1. Rappaa seinät ja maalaa sopivalla hengittävällä maalilla, kuten silikaattimaalilla. Katso lisätietoa täältä:
https://www.byggahus.se/renovera/valj-ratt-fargmaterial
2. Kehystä seinät uudelleen metallikehyksillä ja laita kipsilevyjä päälle. Huomaa kuitenkin, että älä eristä seinää/ei muovia maanalaiselle osalle. Täysin kuiviin sisäseiniin voi harkita kipsilevyjen "liimaamista" vastaan:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40280-hjaelp-ang-gips-pa-kaellarvaeggar.html
1. Rappaa seinät ja maalaa sopivalla hengittävällä maalilla, kuten silikaattimaalilla. Katso lisätietoa täältä:
https://www.byggahus.se/renovera/valj-ratt-fargmaterial
2. Kehystä seinät uudelleen metallikehyksillä ja laita kipsilevyjä päälle. Huomaa kuitenkin, että älä eristä seinää/ei muovia maanalaiselle osalle. Täysin kuiviin sisäseiniin voi harkita kipsilevyjen "liimaamista" vastaan:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40280-hjaelp-ang-gips-pa-kaellarvaeggar.html
Lisään vähän tähän keskusteluun.. Tiedän, että kellarin seinistä on kirjoitettu sata kertaa..
Jos sinulla on 10 cm solumuovia ulkopuolella ja haluat eristää sisäpuolelta... eikö voi tehdä ilmarako, muovi, eristys, kipsilevy sisäpuolelle??
Jos sinulla on 10 cm solumuovia ulkopuolella ja haluat eristää sisäpuolelta... eikö voi tehdä ilmarako, muovi, eristys, kipsilevy sisäpuolelle??
Okei, mutta jos päätämme puhdistaa seinän, mitä sanotte näistä kysymyksistä?
"Joissakin kohdissa täytyy korjata suuria reikiä, mitä suosittelette käytettäväksi? Jos olen ymmärtänyt oikein, on olemassa tiettyjä laasteja, jotka eivät sovi yhteen tietyn betonin kanssa, miten tiedän, mikä sopii? En tiedä, mitä siellä on tällä hetkellä, voiko sen selvittää jotenkin?"
"Joissakin kohdissa täytyy korjata suuria reikiä, mitä suosittelette käytettäväksi? Jos olen ymmärtänyt oikein, on olemassa tiettyjä laasteja, jotka eivät sovi yhteen tietyn betonin kanssa, miten tiedän, mikä sopii? En tiedä, mitä siellä on tällä hetkellä, voiko sen selvittää jotenkin?"
Minulla on kuivat kellarinseinät ja olen käyttänyt kipsilaastia joissakin paikoissa, koska sitä on helppo käyttää. Enemmän kittityyppiä kuin tavallinen rappauslaasti. Mutta tässä saa kyllä useampi kommentoida, kun on hieman eriäviä mielipiteitä, mutta lähden liikkeelle kuivista seinistä.
En ole kuullut, että pitäisi varoa betonin ja rappauslaastin yhdistelmiä.Kansas sanoi:Okei mutta jos valitsemme pinnan puhdistamisen, mitä mieltä olette näistä kysymyksistä?
"Joissakin paikoissa meidän on korjattava suuria reikiä, mitä suosittelette käyttämään? Jos olen ymmärtänyt oikein, on tiettyjä aineita, jotka eivät sovi joidenkin betonityyppien kanssa, miten tiedän mitä sopii? En tiedä mitä siellä on nyt, voiko sen saada selville jotenkin?"
Olisin täyttänyt reiät betonilla ja sitten rappaillut viimeiset senttimetrit.
Itse olen poistanut kaiken kipsitasoitteen/maalin huoneesta, jota olen remontoinut, ja sen jälkeen puhdistanut seinän. En kuitenkaan ollut tyytyväinen riittävän tasaisen pinnan saavutukseen, joten olen tasoittanut sen laastilla. Kokemukseni mukaan se on paljon mukavampi tapa tasoittaa kuin laasti. Tiedän kuitenkin, että toiset ovat onnistuneet todella hyvin pelkällä laastilla. Välttäisin kipsituotteita kokonaan, vaikka ne ovat nyt kuivia ja hyviä, ei koskaan voi tietää tulevaisuudessa, enkä haluaisi poistaa niitä. Yksi vaihtoehto, jota olen harkinnut, on, että kuidusementtilevyt tai vastaavat voisi asentaa suoraan ilman ilmarakoa, mutta en ole nähnyt kenenkään tekevän niin. Voiko joku selittää, miksi niin ei tehdä?
Klikkaa tästä vastataksesi