Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
vespaman: Onko se betoniparveke, jonka alla on huone? Vanhoja klinkkereitä, jotka ovat vuosien varrella haljenneet pakkasen vaikutuksesta? En usko aaltopeltiin, mutta monissa vanhoissa taloissa on sellaisia, kuten anaitis kuvailee. Itselläni on parvekkeen kunnostus meneillään, ja vaikka sen alla ei ole huonetta, veden tihkuminen parvekkeen läpi aiheuttaa pakkashalkeamia ja muita ongelmia alapuolelle.
injonil: Alueet, jotka ovat hankalia maalata jälkikäteen, kuten esimerkiksi päädyn yläosa, voit ehdottomasti maalata valmiiksi ennen paneelin kiinnitystä. Käytä hanskoja asentaessasi valmiiksi maalattua paneelia.
Richie_Evd: ikea myy korjauslaminaatteja joihinkin työtasoihinsa. teki joka tapauksessa....
Richie_Evd: En ole rakentaja, mutta nuo ikkunat tuntuivat todella hyviltä. Fuskaa liimaamalla ja säilytä.
storkarp: Riippuu suurelta osin siitä, mistä mitoista puhumme. Minulla on myös sama ikä ja kallistus. Olen ymmärtänyt, että tukijalat vähentävät rasituksia, mutta myös sillä, mihin korkeat jalat sijoitetaan, on merkitystä.
alve: Hei, Olen etsimässä kierreportaita, joita voin kuormittaa keskipylväälle, niitä pitäisi kyllä löytyä jonkin verran. Mutta tietääkö joku hyvää paikkaa Tukholman alueella, missä voi mennä katsomaan portaita? Haluaisin esimerkiksi "koekävellä" portaat, joissa on 60 cm askelleveys. Kiitollinen vastauksista. Ystävällisin terveisin, Martin
Basungalning: Hei Minulla on talo, joka on rakennettu 50-luvun lopulla. Keskellä taloa on suuri punatiilinen avotakka. Nyt aiomme asentaa insertin ja kunnostaa sen. Muoto valitettavasti ei ole sitä mitä tänään haluttaisiin, joten haluaisimme tehdä siitä hieman modernimman ja suoraviivaisemmissa muodoissa. Mikä rakennusmateriaali ja kiinnitysmateriaali sopivat parhaiten tähän työhön? Mietin, ettei
Forrest: Hei, Aion rakentaa varaston mittojen 2,7*5,1m mukaan ja pohdin mitä mieltä olette lattiapalkistosta. Ajatuksena on rakentaa painekyllästetystä 45*120 rungolla kautta juoksutettavat tukipuut, etäisyys 60 cm. Kysymys on siinä, että täytyykö lisätä keskelle tukipuu pylväiden päälle välttääksemme lattian taipumista leveyden ollessa 2,7m. Vai riittääkö alkuperäinen ajatus rungosta
pjop: Eikö juuri siksi pitäisi käyttää kumimaista liimaa? Sen pitäisi kai sallia liikettä puussa? P
TonyTheTiger: Tarvitsisin vähän neuvoja ja vinkkejä, kun aion rakentaa parvisängyn 120 cm leveälle sängylle 5-vuotiaalle pojalleni. Lähetän mukana muutamia todella taiteellisia kuvia ;) jotta on helpompi nähdä :D http://i705.photobucket.com/albums/ww53/kilen65/Sng2.jpg http://i705.photobucket.com/albums/ww53/kilen65/Sng.jpg Ajattelin kiinnittää sen seinään ja sitten rakentaa kehyksen 45x45mm
anaitis: Totta kai on, en vain muista ulkoa. Katso Träinfo www.trainformation.se sieltä löydät varmaankin jotain tästä.
Dr.SiC: Hankkikaa hyvät piirustukset siitä, mitä haluatte tehdä, ja kutsukaa paikalle rakennesuunnittelija, joka voi katsoa, kestävätkö perustus ja seinät lisäkuormituksen. Se on luultavasti yksittäisesti vaikein osuus. Kustannus on kohtuullisen pieni tässä yhteydessä vahvistaa perustus ja seinät. Rakenteen mitoitus on helpompaa, jos et pysty siihen itse, voi todennäköisesti kirvesmies
mandg: Olin asentanut tavallista 13 mm kipsiä.....on aina mukavaa, kun seinät ovat suorat!!
petersson79: Sen pitäisi kyllä tehdä, lisäksi voit valita haluatko höylätyn vai höyläämättömän puolen ulospäin...
Humulus: Olen tietoinen siitä, että "blåbetong" ei ole tarkasti määritelty käsite! (Siksi laitoin sen lainausmerkkeihin ja kirjoitin kiekauksen siitä, että se on hämmentävää tavallisille ihmisille) Täällä ylhäällä maan keskiosassa en ole koskaan törmännyt baltialaiseen blåbetongiin, onko se levinnyt etelään? Ja milloin sitä alettiin valmistaa? [citat]
sajohhal: Hei, olen hankkinut Uponor evalPEX 12 mm asennettavaksi kiskoihin ja sitten valettavaksi itsetasoittuvalla lattiatasoitteella, jonka päälle tulee klinkkeri. Minulla on el-Push12, joka korvaa vanhan litteän patterin keittiössä, joka on 15 m². Olen juuri poistanut mustavalkoisen ruutukuvioisen linoleummaton. Poistin myös melko ohuen masoniittilevyn (4-5 mm) ja jonkinlaista pahvia. Jäljellä
dosken: Se on varmaankin lähinnä siksi, että vasta noin 220 cm ulottumassa tuntuu kohtuullisen sujuvalta asettaa betonilaattoja/leca-blokkeja epätasaisen kallion ja muun alla olevan tulevan terassin vuoksi. Mutta jos tekisi ylityksen, eikö olisi ongelma, että ulompi tukipalkki ei saisi mitään tukea alhaalta päin sitten siinä tapauksessa?
yxet: tutkin vähän tänään, onhan olemassa edullisia valmiita ovia, onko joku muokannut standardiovia täällä? vähän kiinnostunut siitä, miten edetään leikkaamisessa ja kuinka ne saa takaisin kasaan
racer: Remontoisin ryömintätilani, joka on 4 kertaa 4 metriä. Alkuperäiset lattianpalkit olivat 150 mm korkeita, eikä suurempia ollut mahdollista asentaa. Liimasin yhteen 2 kpl 45/145 palkkia jokaiseen palkkiin, cc60, ja laitoin 2 riviä lyhyitä palkkeja väliin. Tämän päälle laitoin lattialastulevyn, joka liimattiin ja ruuvattiin palkkeihin. Tuloksesta tuli odotuksia parempi! Lattia on
Humulus: Ei ole olemassa sinistä betonia, joka ei päästäisi radonkaasua... TS: Jos todellakin on sinistä kevytbetonia pohjassa ja purat kuitenkin niin suuria osia, niin on perusteltua purkaa kaikki materiaali, joka on tehty sinisestä kevytbetonista. Kysymys on, eikö ole muita syitä, jotka puhuvat täysin uuden perustuksen puolesta...?
henrikrosen: Huoneen leveys on 1630, joten ajattelin sahata molempia levyjä hieman niin, että keskelle jää sauma. Reuna seinää vasten ei ole kovin tarkka, koska seinille tulee uudet levyt ja sitten laatta. Ajattelin vaihtaa katon ennen kuin muurari ja kirvesmies alkavat työskennellä.
talibanpappa: Hei! Olemme rakentaneet talomme laajennuksen, ja nyt tarvitsemme apua valmningsbalkin laskemisessa. Ajattelimme käyttää kaksoiskertobalkkeja 45x360, palkin vapaa jänneväli on 6m ja kattokulma 21° lumivyöhykkeellä 2. Onko kellään ideoita? http://www.hebygg.se/Valmning.jpg
bruschen: Laajeneva laasti on useimmissa tapauksissa vain "kutistumatonta", mikä tarkoittaa, että se ei paina ollenkaan putkiasi. Lue pakkauksesta. Tarvitsetko todella valaa betonilla silloin? Etkö voi käyttää vaahtokumia tai vastaavaa tiivistämiseen? Kuinka suuri reikä on ja missä se sijaitsee?
bruschen: Todennäköisesti kemankkuri kuten sanottu. Aiotko asentaa uuden markisen? Siinä tapauksessa on varmaan hyvä hankkia jotain vastaavaa käytettäväksi silloin.
bruschen: Vaikuttaa hieman heikolta, mielestäni. Ei ole mitään ohjelmia siinä tietokoneessa, jossa istun nyt, joten en voi tarkistaa tarkemmin. Ajattele näin: Sinulla tulee olemaan paljon tavaraa pysyvästi siellä ylhäällä kosteassa ympäristössä. Puu tulee silloin "ryömimään", kuten sanotaan hienokielellä, melko paljon ja saat banaanin muotoisen alapuolen kiskoihin. Mitä heikommat kiskot,
petersk: Ei ole epäilystäkään siitä, että kaikki seinät, jotka haluat purkaa, ovat kantavia. Onko 18 tuntia paljon vai vähän riippuu siitä, mitä saat. Jos se koskee vain mittoja, on se paljon, mutta jos se sisältää täydelliset piirustukset ja toteutuskertomuksen, on se kohtuullista. Itse laskelma vie ehkä muutaman tunnin, mutta piirustukset vievät hieman aikaa.