Hei,
olen hankkinut Uponor evalPEX 12 mm asennettavaksi kiskoihin ja sitten valettavaksi itsetasoittuvalla lattiatasoitteella, jonka päälle tulee klinkkeri. Minulla on el-Push12, joka korvaa vanhan litteän patterin keittiössä, joka on 15 m². Olen juuri poistanut mustavalkoisen ruutukuvioisen linoleummaton. Poistin myös melko ohuen masoniittilevyn (4-5 mm) ja jonkinlaista pahvia.
Jäljellä oleva lattia on toinen ohut masoniittilevy, joka on jonkinlaisen puulattian päällä. Poistin pienen palan masoniittia ja puu sen alla näyttää olevan mäntyä noin 25 mm, ja minun on sanottava, ettei lattia ole täysin vakaa. 2/3 on tätä puulattiaa (kaivettu, mutta ei lämmitetty vuoristo-/kellaritila alapuolella) ja 1/3 on betoni/itsesiloitus (maan päälle valu? joka tapauksessa ei kellaria alla).
Betonilattian päällä oli noin 1,2 m x 4 m pitkä ja ohut "sähkömatto" linoleummaton alla, jotta se ei olisi hullun kylmä juuri siinä. Kysymykseni ovat: Eikö minun pitäisi jäykistää lattia ennen itsetasoittavan massan levitystä? Laitanko myös betonin päälle, jotta vältytään korkeuserolta? Levytyyppi Minerit, kipsi? Pitäisikö minun laittaa jokin "este" tai hengittävä levy betonin päälle? Haluan rakentaa mahdollisimman vähän korkeutta. Minulla on maalämpö. Olen erittäin kiitollinen vastauksesta! /Oviss