Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
pjop: Kiitos Watchmen, tiedätkö mitä betoni maksaa per kuutio? Mieluiten nopeasti kuivuva, joka on soveltuva lattialämmitykselle. P
Mikael_L: Mineraalivilla on nimi kivivillalle ;), lasivilla on toinen eristeaine MU-kategoriassa. Paras äänieristys saadaan todennäköisesti raskaimmilla MU-levyillä. Eli (törkeän kalliit) länsirannikon levyt (ym. nimet) antavat eniten äänieristystä. Halvempaa ja parempaa saadaan kaksoiskipsillä + halvin 45mm MU-rulla byggmaxista. luulisin, ainakin ... :o
Loner: No niin, tuollaista vähän pelkäsinkin. Mutta kai se on vain laitettava toimeksi nyt, kun arvo on vihdoin parantunut. /L
titanium: PL-liima on erinomaista liimaa, mutta tässä tapauksessa, kun aiot liimata, mitä minä voin nähdä kiiltävälle laatalle, käyttäisin silikoni liimaa sen sijaan. Se tarttuu paremmin liukkaisiin pintoihin ja on lisäksi melko helppoa poistaa, jos haluaa. Puhdista laatta asetonilla tai ohennusaineella, jos haluat olla erityisen tarkka. T-röd toimii myös melko hyvin. Se, ettei sen pitäisi
ama3282: Laajensimme taloamme kahdella lisärakennuksella. Pidensimme taloa 4,5 metriä (laatta 30m2, 2 kerrosta + kellari) ja lisärakennus eteenpäin 12 m2, 2 kerrosta. Saimme tarjouksen: - Runkorakenne - Ulkoverhoilu paneelilla - Sisäverhoilu kipsillä - Tiilikatto hinta: 400 tKr Uuden rakentaminen sujui nopeasti. Aikaa vei vanhan osan remontointi. Purimme 3 kantavaa seinää, joten vahvistuksia ja
Forrest: Nyt kaksi päivää myöhemmin kattotuolit on valmistettu ja paikoillaan, sain vinkin valmistaa kiilan ja kiinnittää se sahapöytään. Oli vähän säätämistä ennen kuin kiila oli oikeassa muodossa, mutta sitten sujui kuin tanssi. Mitä olisikaan ilman Byggahus-foorumia...;)
abel48: Ok kiitos kaikista vastauksista... Olin ajatellut käyttää sitä nyt kesällä. Aion käyttää niitä ulkona terassilla. Mutta ehkä se on riski maalata, jos se ei ole täysin kuivaa. Mutta mitä maksaa sellainen kosteusmittari? Terveisin Anders
JDandanell: Ajattelin kysyä teiltä, jotka tietävät Mitä vaihtoehtoja minulla on? Liitän kuvan huoneesta. Seinät on maalattu (muovimaali), mutta lukuun ottamatta vanhaa tulvaa hulevesiputkessa ei näytä olevan kosteusongelmia. Olemme asuneet talossa 6 vuotta ja koko alue tunnetaan hyvin salaojitettuna (paljon hiekkaa). Luulen, että vaihtoehtoni ovat; seinäpintojen tasoitus kiinnittää
timmpo: noin 6000:- ei tarvitse ostaa terää pidempään, muistan, että meillä oli teriä, joita kutsuimme Rolls-Royce teriksi, nämä maksoivat noin 2000. kun vuokraatte betonisahan, ostakaa oma 300mm terä 800 - 1500:- (300mm), jos etsii hieman. Tällä terällä pääsee 9-10 cm syvyyteen (voi iskeä lekalla niin murtuu viimeinen cm) joskus voi olla vaikeaa löytää oikean keskireiän terä
imported_Byggaren: [citat] Tämä on oikeastaan OT tälle foorumille, mutta ok: Rekisteröinti riippuu siitä, minkälaisen yrityksen perustat. Yhdistysmuodot vaihtelevat toiminimen, avoimen yhtiön, kommandiittiyhtiön ja osakeyhtiön välillä. Ensimmäinen vaatii vain yksinkertaisen ilmoituksen Verohallinnolle, joka voi myös antaa sinulle B-verokortin ja arvonlisäverorekisteröinnin. Muut muodot vaativat
estwing: käytä kipsiä ja sitten laita microlit päälle., ei KOSKAAN halkea ystävällisin terveisin snickar estwing
anaitis: [citat] Tiivistää pitäisi, mutta tiivistysmassalla - kaikki aukot täytyy olla täysin tiiviitä. Minullen ei tee haittaa, mutta saa paremman vaikutuksen jos käyttää rahaa kipsiin!
gadu^: Toinen ajatus, jota pohdin tämän asian suhteen, on saada hyvä ääneneristys kerrosten väliin. Jos kiinnittäisi harvalaudoituksen sisäpuolelle kipsiä ja sitten kipsiä harvalaudoitukseen. Eli asennettaisiin muutama harva ja liu'utetaan kipsilevy, joka on 600mm leveä ja lepää harvalautojen päällä, ja lopuksi asennetaan kipsi normaalisti, kun loput harvat on asennettu. Auttaisiko
oskis 123: Miksi luottaa meihin enemmän kuin heihin kaupassa? Et olehan tavannut ketään meistä... ;) Husfix toimii hyvin! Näyttää siltä, että kyseessä on melko pieniä epätasaisuuksia.
Mikael_L: Hyvin varustellusta ammattimyymälästä pitäisi löytyä laaja valikoima liimoja, esimerkiksi Uppsala Maskin & Verktyg:llä on useita lajeja ja voi hankkia koko Loctite-valikoiman, kaikkea supernestemäisestä erittäin sitkeisiin vaihtoehtoihin. Joten soita johonkin lähellä olevaan ammattimyymälään ja tarkista.
Range: Olemme asentamassa seinää teräskiskoilla kellariin. Ylhäällä huoneen katossa on ilmanvaihtoaukko seinän läpi. Mitä teen sen kanssa nyt? Pitäisikö minun asentaa 100 mm putki, joka päättyy kipsilevyn reunaan? Aiemmin siinä ei ole ollut mitään putkea. Entä miten teen kattokiskon kanssa? Pitäisikö se taivuttaa syrjään?
snuttjulle: Valaa 10 cm uraan, jossa todennäköisesti aiemmin ei ole enempää kuin 5 cm, tuntuu vain typerältä. Tällä haluan sanoa, että tarkista kuinka paksu se, mitä olet purkanut, on, ja jos se on vain 2-3 cm, niin 4 cm uran yli riittää varmasti.
santos: Aquapanel hengitä hyvin ei. Jos seinä ei hengitä ja kostuu, voi muodostua hometta ja huono haju.
O.M: Kiitos vastauksista! En haluaisi mielellään tukipilareita autotalliin, mutta jänneväli on ymmärtääkseni pitkä. Näin moelven.se:ssä, että heidän laskelmiensa mukaan liimapuupalkki 56x270 cc600 riittäisi. Minkä kokoinen palkki tarvitaan, jos käytetään teräspalkkia?
titanium: Miten asennetaan hyönteisverkko/metalliverkko kaikkein järkevimmin puuverhouksen alaosaan tuuletusta varten vaakapaneelin yhteydessä? Olen nähnyt, että se kiinnitetään hakasilla juoksutukseen, joka muodostaa tuuletuksen ennen kuin asennetaan verhouksen laudat. Itse olen tehnyt näin aiemmin, mutta olen myös nähnyt, että metalliverkko naulataan paikalleen jälkikäteen. Onko olemassa
Range: Oli hyvä, että oli niin monta tapaa... Nyt minun täytyy vain valita! Riippuu kai vähän siitä, mihin elementti asennetaan suhteessa koolauksiin...
HusByggarTomten: Vaihtoehtoisesti käytät maalaamattomia listoja ja pakkeloit kohtiin, joissa on rakoja, sitten maalaat.
mandg: olin vuorannut seinät saneerauskipsillä saneeraustapetin sijaan, sitten tasoittanut ja hionut. Väliseinän osalta olin laittanut lastulevyn ja sitten kipsin.
mandg: riippuu kuinka paljon, aina voi toki tasoittaa karkkitasoitteella...jos haluaa nimittäin
Lindgrenski: Meillä ei valitettavasti ole mitään huonetta, johon voisimme laittaa portaat, paitsi eteinen. Kuitenkin olemme pohtineet keittiön muuttamista, joten ei ole mahdotonta, että joutuisimme ottamaan vähän keittiöstä saadaksemme tilaa portaille.
Fjordlund: Ok. Kiitos vastauksista. Savupiippu poistetaan. Jäljelle jää sen sijaan laittaa piste katolle. Mitä sanotte, jos ostaisin knapen, bryggringin tai vastaavan ja kiinnittäisin sen pitkällä pultilla, joka menee siis peltikaton läpi ja kattorakenteen läpi? Sen pitäisi varmaan olla riittävän tukeva? Tuntuu hieman pelottavalta saada se tiiviiksi, mutta eikö farmariruuvisperiaatetta voisi
Danne031: Ainoa tapa olla täysin varma siitä, että käyttää oikeaa, on ottaa mukaan pala irrotettua rappausta ja kysyä joltakulta, joka osaa. Käy sitten ohi paikasta, jossa näet muurareiden työskentelevän esim. ja katso, jos voit törmätä johonkuhun, joka näyttää kokeneelta. Saattaa myös käydä tuuri, että tavaratalojen myyjät ovat asiantuntevia ja entisiä käsityöläisiä.