Olen lukenut osittain seinien puhdistamisesta, mutta minulla on silti joitakin kysymyksiä. Riippumatta siitä, mistä luen, lukee siellä aina "Kysy rakentamisliikkeeltäsi." jos on joitakin vaikeampia kysymyksiä. Koska rakentamisliikkeen työntekijä on usein 19-vuotias keltanokka, joka ei tiedä mitään, kysyn täällä.

1) Jos seinissä on kalkkilaasti, pitäisi olla varovainen valitessaan rappauslaastia. Mutta miksi?
2) Miten tietää, onko seinissä "kalkkilaasti"? Onko se aina vanhoissa tiilitaloissa?
3) Bauhausissa sanottiin, että Rappauslaasti B oli parempi kuin Rappauslaasti C, koska jälkimmäinen sisälsi enemmän sementtiä ja siten "söi" vanhan (kalkki-) laastin. Ongelma oli vain se, että Rappauslaasti B:ssä oli suuret jyvät ja siten oli toivoton käyttää amatöörille. Oliko Bauhaus oikeassa?

1) Ei pidä olla vahvempaa kerrosta heikomman päällä. Sen pitäisi olla päinvastoin niissä tapauksissa, joissa halutaan erilainen lujuus. Heikoin uloin. Muuten on riski, että se irtoaa tiilen vierestä.

2) Helpoin tapa on ottaa mukaan pala jollekin, joka osaa nähdä eron. Usein kalkin ja cementin sekoitusta käytettiin rappauksessa ennen. Haluttiin säästää kalliilla cementillä. Voit myös testata itse - katso jostain oppikirjasta, niin näet, miten se tehdään.

3) Ei, varmaan puhuit 19-vuotiaan kanssa. Laasti on luokiteltu A:sta E:hen, missä A on vahvin ja E heikoin. Kaikissa laastiluokissa on eri raekokoja. Tavalliset raekoot ovat 0-3 ja 0-1 mm. Voit myös sekoittaa itse, jos haluat jonkun erittäin erityisen raekoon. Sekoittaminen itse on halvempaa, jos tarvitaan paljon laastia.

Kiitos vastauksista!

Jos asun vanhassa tiilirakennuksessa vuodelta 1929 ja aion laittaa rappauksen, voinko käyttää Putsbruk C:tä (esim. Maxits Putsbruk C hand)? Vai täytyykö minun käyttää heikompaa? Maxitsin esitteen mukaan Putsbruk C näyttäisi olevan sopiva vaihtoehto, mutta jos on epävarma, kannattaa ottaa yhteyttä rakennustarvikekauppaan.

Luulen, että C tai D on oikea sinun kåk.

minulla on 40-luvun talo ja ajan c

Mene oikeaan rakennusliikkeeseen. Ei halpamyymälöitä kuten hornbach, bauhaus tai byggmax, niin saat oikeat vastaukset. Sitten mistä ostat tavarat, on sinun päätettävissäsi.

Valitettavasti vastaukset Woodysta tai Beijeristä ovat aivan yhtä huonoja kuin muilta.

Ainoa tapa olla täysin varma siitä, että käyttää oikeaa, on ottaa mukaan pala irrotettua rappausta ja kysyä joltakulta, joka osaa. Käy sitten ohi paikasta, jossa näet muurareiden työskentelevän esim. ja katso, jos voit törmätä johonkuhun, joka näyttää kokeneelta. Saattaa myös käydä tuuri, että tavaratalojen myyjät ovat asiantuntevia ja entisiä käsityöläisiä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.