4 410 lukukertaa ·
6 vastausta
4k lukukertaa
6 vastausta
MDF - Laatikko kaiuttimille ja spoteille
Ajattelin laskea olohuoneen kattoa, jotta sinne voidaan asentaa kohdevaloja ja kaiuttimia. Osittain ajattelin tehdä laatikon, joka kiertää koko huoneen ympäri, sen mitat ovat noin 30 cm leveä x 11 cm korkea. Tämä oli tarkoitus rakentaa MDF:stä.
Mutta ajattelin myös laskea isompaa osaa katosta, joka tulee eteisestä. Koska olen laskenut katon eteisessä kohdevalojen ja kaiuttimien kanssa, voisi olla hienoa jatkaa tätä laskua hieman olohuoneeseen. Tämä laatikko tulee olemaan huomattavasti suurempi, noin 1,8 m leveä, 4 m pitkä ja 11 cm korkea.
Miten minun pitäisi rakentaa tämä laatikko? Olen aloittanut rungon tekemisen 45x45, jonka rakennan alaspäin etäisyyksillä noin 11 cm. Mutta millä minun pitäisi päällystää se? MDF? Kipsi? Miten minun pitäisi kiinnittää rungot? Vaikuttaa siltä, että asettamani rungot pysyvät tukevasti 5x8 ruuveilla ja punaisilla tulppilla. Riittääkö tämä? Kuinka tiheästi poikittaisen rungon pitäisi olla? cc30 vai cc60?
Olen leikannut 1 cm MDF-levyä 11 cm rimoina, joita ajattelin käyttää "reunana". Pitäisikö minun ostaa MDF:ää ja päällystää loput myös sillä? Miten saan aikaan saumat, reunat ja kulmat?
Tulipas todella paljon kysymyksiä, mutta kaikki apu on tervetullutta!!
Mutta ajattelin myös laskea isompaa osaa katosta, joka tulee eteisestä. Koska olen laskenut katon eteisessä kohdevalojen ja kaiuttimien kanssa, voisi olla hienoa jatkaa tätä laskua hieman olohuoneeseen. Tämä laatikko tulee olemaan huomattavasti suurempi, noin 1,8 m leveä, 4 m pitkä ja 11 cm korkea.
Miten minun pitäisi rakentaa tämä laatikko? Olen aloittanut rungon tekemisen 45x45, jonka rakennan alaspäin etäisyyksillä noin 11 cm. Mutta millä minun pitäisi päällystää se? MDF? Kipsi? Miten minun pitäisi kiinnittää rungot? Vaikuttaa siltä, että asettamani rungot pysyvät tukevasti 5x8 ruuveilla ja punaisilla tulppilla. Riittääkö tämä? Kuinka tiheästi poikittaisen rungon pitäisi olla? cc30 vai cc60?
Olen leikannut 1 cm MDF-levyä 11 cm rimoina, joita ajattelin käyttää "reunana". Pitäisikö minun ostaa MDF:ää ja päällystää loput myös sillä? Miten saan aikaan saumat, reunat ja kulmat?
Tulipas todella paljon kysymyksiä, mutta kaikki apu on tervetullutta!!
Vastatakseni kysymykseeni:
Voiko saada "täydellisiä" saumoja, jos käyttää 10 mm mdf-levyä? Voiko saumakohdat liimata?
Kun käytin kipsiä eteisessä, huomasin taipumusta halkeiluun kipsilevyjen välillä.
Voiko saada "täydellisiä" saumoja, jos käyttää 10 mm mdf-levyä? Voiko saumakohdat liimata?
Kun käytin kipsiä eteisessä, huomasin taipumusta halkeiluun kipsilevyjen välillä.
Aluksi en käyttänyt mitään nauhoja. Silloin sauma halkesi.
Hioin saumat jälkikäteen ja käytin saumateippejä. Sain kaikki saumat yhtä lukuun ottamatta hyvään kuntoon.
Mietin, olisiko kulmien tekeminen helpompaa, jos käyttäisi MDF:ää. Silloinhan voi liimata ja hioa, ja sitten on terävät kulmat?
Jos käyttäisi kipsilevyä, täytyisikö silloin käyttää kulmalistaa?
Hioin saumat jälkikäteen ja käytin saumateippejä. Sain kaikki saumat yhtä lukuun ottamatta hyvään kuntoon.
Mietin, olisiko kulmien tekeminen helpompaa, jos käyttäisi MDF:ää. Silloinhan voi liimata ja hioa, ja sitten on terävät kulmat?
Jos käyttäisi kipsilevyä, täytyisikö silloin käyttää kulmalistaa?
Luulen, että se on paras ratkaisu. Siitä tulee helppo saada aikaan siistit kulmat!
Ainoa asia, jota mietin, on miten saa aikaan pitkät saumat keskellä kattolaatikkoa, missä kaksi MDF-levyä kohtaavat.
Miten siinä tehdään? Pidetäänkö huoli siitä, että alla on tukirakenne ja sitten tasoitetaan mahdolliset epätasaisuudet? Tarvitaanko lasikuituteippiä?
Onko kenelläkään kokemusta näin suuren kattolaatikon rakentamisesta? 4mx2mx11cm??
Ainoa asia, jota mietin, on miten saa aikaan pitkät saumat keskellä kattolaatikkoa, missä kaksi MDF-levyä kohtaavat.
Miten siinä tehdään? Pidetäänkö huoli siitä, että alla on tukirakenne ja sitten tasoitetaan mahdolliset epätasaisuudet? Tarvitaanko lasikuituteippiä?
Onko kenelläkään kokemusta näin suuren kattolaatikon rakentamisesta? 4mx2mx11cm??
Klikkaa tästä vastataksesi