Hei,

Olen tekemässä jengin kattotuoleja ja mietin, miten helpoiten teen ristikko-oksan viiston.
Haluan kattokaltevuuden olevan 22 astetta ja harjan kulma ei ole ongelma, kun viistän 22 astetta niistä 90, jotka puutavara on luonnostaan.
Jäljelle jää 68 asteen kulma, ja kuten me kaikki tiedämme, kolmion kulmien summa on 180 astetta.
Käytössä on 90 asteen kulma ristikko-oksan ja harjan välillä, 68 astetta ylhäällä harjassa.
Mutta miten minun pitäisi tehdä 22 asteen viisto kummankin pään ristikkopalkkiin, kun Bosch GCM8S sahani enimmäisviistokulma on 60 astetta oikealle ja 50 vasemmalle.

Kiitos neuvoista ja selityksistä, miten tässä toimitaan...
 
Tadaaa

Käsisaha puukahvalla valkoisella taustalla.
 
Mikael_L
Olen kokeillut kolmea menetelmää tehdä sen sähkötyökaluilla, yksi kap/ger'illä ja kaksi käsipyörösahalla.

Kap/ger'illä laitoin säännön sahaamaan suorakulmaisesti sahapöytää vasten. Kiinnitetty pala sahapöydällä ohjaamaan sääntöä oikeaan asentoon sekä samoin tukevalla takareunalla. Tämä menetelmä toimi huonoiten, mutta viistosin joka tapauksessa yhdeksän alarungon kattojuosten päät.

Kaksi muuta tapaa, joita kokeilin, olivat periaatteeltaan sellaisia, että sahataan käsipyörösahalla pitkin levyn reunaa. Yksinkertaisesti selitettynä, näin sen voi tehdä: Piirrä linja tarkalleen sinne, missä sahalinjan tulee olla ohjeessa. Piirrä uusi linja rinnakkain täsmälleen niin kauas kuin on terän ja sahan pohjalevyn reunan välillä. Laita pala levymateriaalia (vaneri, masoniitti jne., käytin laminaattipalan) linjalle #2. Piirrä levyn alapuolella pitkin ohjetta. Ruuvia kiinni pienet rimat sopivissa kohdissa ohjaamaan levyä oikeaan kohtaan. Sahaa muotin avulla.

Luulen, että minulla on muutamia kuvia kokeiluistani, katson, jos löydän ne. Sitten voin jakaa lisää täällä.
 
Vinkki, joka ei liity suoraan kysymykseesi, mutta kattotuoleihisi ja kaikkeen muuhun katolla. Muuta kattokulma 22°:stä 22,5°:een, niin sinulla on kiinteä pysäytys, jonka mukaan asettaa saha.
 
Nyt kaksi päivää myöhemmin kattotuolit on valmistettu ja paikoillaan, sain vinkin valmistaa kiilan ja kiinnittää se sahapöytään. Oli vähän säätämistä ennen kuin kiila oli oikeassa muodossa, mutta sitten sujui kuin tanssi. Mitä olisikaan ilman Byggahus-foorumia...;)
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.