Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
puu: Laitoin tavallista seinäkipsiä pesuhuoneen/kylpyhuoneen kattoon kellarissa cc600 koolauksille ja se toimi hyvin.
Biff: Hei! Olen kunnostamassa kellaria. Pintakerros on jonkinlaiset ohuet, uritetut masoniittilevyt, jotka on maalattu. Ne eivät siis ole sileitä, vaan niissä on raidallinen, pystysuora rakenne. Mikä tämä on? Ja miten saan sileät seinät? Tarttuuko tasoite? Puutäyteaine? Ja sitten päälle remonttitapettia ja maalia? (Levyjen alla on tretex, joka ymmärtääkseni pitäisi mielellään jättää
MathiasS: Kuinka suuri limitys sinulla on palkeilla? Oletan, että uusi palkki ulottuu yhtä pitkälle oikealle (kuvassa) kuin olemassa oleva palkki?
banco: Olemme remontoimassa vanhaa 1800-luvun kivitaloa Skånessa. Kun meidän piti rapata uudelleen ja korjata yhden huoneen seinät, purimme sisäänrakennetun puuhyllyn, joka oli pääseinässä. Toisella puolella kyseistä seinää viereisessä huoneessa on savupiippu. Se, mitä löysimme sisään muurautuneen puuhyllyn takaa, oli erittäin kummallista... Suuri ontelo, joka ympäröi savupiipun.
jeppeknaster: Näin jonkun kuvailevan tätä asennusmenetelmää, mutta en nyt löydä sitä. Onko ok asentaa 50+50 mm solumuovia s 200 ja sitten 21x120 lankku, levyt ja sitten parkettilattia? Alusta on betoni. Puutavaraa on ja olisi hienoa välttää ostamasta kalliita uritettuja solumuovilevyjä. Miten laudat pidettäisiin yhdessä niin, etteivät ne liukua erilleen ja mene ympäriinsä? Rei'itetyt
ByggBert: Löysin vähän osoitteesta: http://www.maxit.se/media/22/pdf/gds/putsa.pdf Mielestäni hinta ei merkitse tässä yhteydessä, kunhan on oikea laasti ja että se tehdään alusta alkaen oikein. Maxit, jota K-Rauta myy, on merkkilaasti, joten ei varmasti ole ongelma käyttää tätä. Ongelma on juuri tietää tarvitseeko jonkin peruslaastin, jos aiemmin on ollut kalkkilaasti jne....
ByggBert: Smöögi kiinnität pohjalautojen kanssa tasan. Pystyssä olevien pohjalautojen kohdalla kiinnität listaan, joka on ikkunan vieressä, tai ainoastaan pohjalautojen sivuihin. Vaakasuorien pohjalautojen kohdalla riittää, että kiinnität smöögin lähimpään ikkunan karmin ruoteeseen. Kun ruuvaat tai naulaat listat kiinni, smöögi painetaan/työnnetään ikkunan karmia vasten ja mahdolliset
Jan-Å: Käytimme Fischer plugia ostettuna Bauhausista, erikoisplugia juuri kevytbetoniin. Keittiökaappimme ovat edelleen seinässä kiinni 6 vuoden jälkeen.
apotekarnes: Tavallisesti paneelissa voi nähdä naularivit, jos niitä ei ole kittiä eikä maalattu piiloon.
Krawk: Muista, että siellä voi olla teräskiskoja. Tarvitset oikeanlaisen ruuvin, jos aiot kiinnittää jotain niihin, ja se on hieman hankalampaa ylipäätään pistekuormalla.
Suhagg: Nyt minulla on aavistus siitä, miltä se tulee näyttämään. Talo ja mahdollisesti autotallin ulkoseinät ovat prefab-rakenteisia. Todennäköisesti tarvitaan silti OSB-levyä ja kipsiä näihin, koska aion yrittää ostaa paljon materiaalia itse hyvillä hinnoilla. Talo. [bild] Autotalli sekä varasto. Riittääkö autotalli hyvin pieneen harrastamiseen? Totta kai mitä isompi, sen parempi,
Ahlbom: Hei stefand, kokemukseni mukaan, kun maalaa tasoitteen päälle, se kovettuu paljon enemmän, maali kovettuu/kuivuu ja muodostaa suojakerroksen. Älä unohda pohjamaalata, tasoite imee paljon maalia :)
luneas: Kiitos vastauksistanne! Tunnen itseni hieman rauhallisemmaksi nyt. :-)
5.2 racing: Toki. Mutta kymmenen vuoden jälkeen olen huomannut, että lopulta on nopeampaa minulle kuitenkin kitata kolme kertaa ja siten välttyä palaamasta lisäämään kohtiin, jotka ovat jääneet väliin. Mutta kuten kirjoitat, se on jokaisen oma valinta.
Johan Gunverth: Voi olla sopivaa valita pakkasenkestäviä klinkkereitä.
Kurtivan: Tämä kiinnostaa minua myös, koska minulla on suunnitelmia korjata kellarini seinät. Gaia, oletko aivan varma, että sementtipohjainen rappaus toimii huonommin? Olen juuri ostanut Serpo 135 omiin toimenpiteisiin mutta se on väärin siinä tapauksessa? Mikä sen nimi on, jonka minun olisi pitänyt ostaa?
Ahlbom: katso myös taloja annetaan tai taloja juurillaan Tori.fissä, joskus talossa on savupiippu, joka voidaan purkaa ja käyttää
Ahlbom: Onko kyseessä wc- ja kylpyhuonetilojen seinät, jotka pitää pystyttää? Kirjoitat, että sinun täytyy rakentaa ne 80-100 cm, onko olemassa jo olemassa oleva seinä?
Ahlbom: hei, se riippuu vähän siitä, millaista tunnelmaa haluat kattoon, ponttilaudalla saa enemmän eloa. MDF on myös okei ratkaisu, jos sinulla on aikaa maalata se siveltimellä, saat siihen vähän enemmän eloa, jos käytät telaa tai ruiskupistoolia, siitä tulee melko eloton. Yksi ratkaisu mahdollisten halkeamien välttämiseksi oikeassa puukatossa on maalata pontti ensin pohjamaalilla, ennen
Ahlbom: Hei siellä, olen käsitellyt seinät vanhassa 1800-luvun torpassa, ja löysin hyvän ratkaisun. Kiinnitin ensin Tritex-levyt, sellaiset keltaiset 12 mm paksut levyt, jotka ovat melko pehmeitä ja tasoittavat takana olevan seinän epätasaisuudet. Niiden päälle laitoin sitten kipsilevyn. Mutta sitten se riippuu tietysti siitä, kuinka paljon seinäsi ovat kieroja. Ota vaakasuora rima, joka on
Ahlbom: Arvelisin, että limfogen on kestävämpi höyrylle, jos ei oteta huomioon värin valintaa. Kokemukseni mukaan mdf-ovet ovat erittäin herkkiä kosteudelle ja höyrylle, ja ne halkeilevat helposti vuosien saatossa. Puu sen sijaan antaa kosteuden liikkua. Voitko ehkä peittää ne 2 mm lateksilillä tai vastaavalla?
Ahlbom: hei, en oikein ymmärrä mitä nuohooja tarkoittaa sillä, että eristys täytyy poistaa. Savupiipun ympärillä täytyy olla tietty vapaa tila, joka on valmistettu palamattomasta materiaalista. Usein "putki" on päällystetty erityisellä eristyksellä, johon on kiinnitetty metalliverkko. Onko katsomassasi eristyksessä metalliverkkoa siinä kanavassa? Mitä Micke59 tarkoittaa
Avemo: On olemassa oppaita siitä, kuinka rakentaa paloluokiteltu seinä. http://www.cembrit.se/Produkter-5895.aspx?ProductID=PROD61 Versio, jossa on kaksi normaalia minerit-levyä ja 70 mm kivivillaa, olen rakentanut lähelle puuhellaa. Luultavasti overkill, mutta se oli huonosti tehty aiemmin. Alkuperäinen suoja vuodelta 1903 koostui pellistä, joka oli 5 cm päässä puuseinästä. Vielä 5 cm
frhe: Mineralivillassa ja vastaavissa materiaaleissa ilman kosteus tiivistyy materiaalin sisään, joten on estettävä kosteuden pääsy siihen. Esimerkiksi selluloosassa tietty (melko suuri) osa kosteudesta voi imeytyä materiaaliin, minkä vuoksi se ei tiivisty, ja siksi voidaan valita vähemmän tiivis materiaali (edellyttäen, että on kausia, jolloin eristeen annetaan kuivua). Muovia voi olla
kaffe_med_dopp: Esitin kysymyksen perinnekiinteistöfoorumilla sen sijaan.
Krawk: Se on luultavasti kantava. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että sen purkaminen olisi mahdotonta. Vaatii kuitenkin vahvistuksia ja siirtymiä katon kantamiseksi. Ota yhteyttä rakennussuunnittelijaan.
John J: Pidän portaita uskomattoman kauniina sellaisenaan. Olisin joko poistanut lakan ja sitten käsitellyt ne saippualla tai yksinkertaisesti vain käsitellyt ne pellavaöljyllä.
GSM-Peter: [citat] Hei Kiitos vinkistä. Olen miettinyt sitä. Aion liimata 2 ovea yhteen leveäksi liukuoveksi. Ajattelin liimata lukonpesän vasten lukonpesää molemmissa lukonpesissä olevan neliöpalan avulla ja läpimenevällä 40 mm:llä tapilla, joka lukitsee rakenteen. Turhaa kyllä, mutta hieman hauskaa. Tulpaporien hinnalla se ei kuitenkaan onnistu. Se on neliön muotoinen reikä tai sitten
Eld: Laasti, jota laimennat vellimäiseksi ja sitten harjaat päälle. Olen tehnyt sen. Portaat ovat samalla taatusti liukastumattomat.