Tarvitsen vinkkejä siihen, miten helpoiten saadaan rappaus irti kellarin seinistä. Periaatteessa kaikki rappaus on poistettava, koska nykyinen rappaus näyttää liuenneen jollain tavalla ja rapisee paikoin vain koskettamalla sitä. Kuitenkin se on huomattavasti tiukemmassa muualla.

Naputa se irti.
Muuraushammeri, eli tausta (piikki) on muotoiltu talttapääksi.
Täydennä leveällä talttapäällä.

Sitä leikkiä olen leikkinyt. Minun tapauksessani oli kaksi kerrosta kalkkilaastia betonisokkeleilla (30-luvun kellari). Aloitin muurarinvasaralla/piikkivasaralla, siirryin pian kevyeen talttavasaraan leveällä talttakärjellä. Viimeistelin tavallisella teräslastalla. Tuli loistava, mutta se ei ollut kovin hauskaa...

synpunkter sanoi:
Tuon leikin olen leikkinyt. Minun tapauksessani oli kaksi kerrosta kalkkilaastia betoniporsailla (30-luvun kellari). Aloitin muurarinvasaralla/kuokalla, mutta siirryin pian kevyempään ilmaporakoneeseen leveällä taltalla. Lopuksi käytin tavallista teräslastaa. Lopputuloksesta tuli hieno, mutta se ei ollut kovin hauskaa...
Rappasitko itse seinät uudelleen? Voitko siinä tapauksessa antaa vähän vinkkejä kuinka teit sen?

Myös allekirjoittanut tekee samanlaisia korjaustöitä. Minun tapauksessani tarvitsen tasaisen pinnan tulevaa laatoitusta varten. Voin ehdottomasti suositella kipsilaastia. Se on paljon helpompi työstää kuin sementtipohjainen laasti. Kuitenkin uskon, että kipsi ei ole yhtä kestävää kaikissa tilanteissa.

Sinun ei ainakaan tarvitse irrottaa kaikkea. Tyyty työhön, joka ei ole kunnolla kiinni. Laasti, jolla tasoitat, muodostaa kerroksen ja pysyy paikoillaan, vaikka olisi heikompia pohjia. Vinkki: kiinnitä puulistoja, joita vasten vetää tasoitetta, koska muuten on mahdotonta saada tasaista pintaa.

Totta kai kipsilaasti on PALJON yksinkertaisempaa kuin tavallinen rappaus. Mutta, minun tapauksessani puhuin maanalaisesta kellarin ulkoseinästä 30-luvun talossa. Siinä en usko kipsilaastiin, jos se altistuu kosteudelle. Käytän oikeaa rappausta kaikissa sellaisissa maanpäällisissä ulkoseinissä ja kipsilaastia kaikissa muissa seinissä (maanpäällisissä ja sisäseinässä).

• Tykkään
DekaDens
  • Laddar…
Minun on kiitettävä kaikista vinkeistä. Oma betonihiomakone on luultavasti hyvin kallis, mutta sen voi varmasti vuokrata.

Onko kipsipohjainen rappaus todellakin yhtä kestävä kuin sementtiperustainen rappaus?

fremag sanoi:
Sinun ei ainakaan tarvitse koputtaa kaikkea pois. Tyydy siihen, mikä on löysällä. Se laasti, jolla rappaat, muodostaa kerroksen ja pysyy paikoillaan, vaikka pohjatyössä olisi huonojakin kohtia.
olen samaa mieltä :). Ei pidä hankkia itselleen enemmän työtä kuin on tarpeen ;). Useimmiten pahinta on lähellä lattiaa, mutta se, mikä ei putoa itsestään tai kuulosta ontolta, voi jättää rauhaan. Oppii nopeasti, miltä se kuulostaa....
Mikään kipsirappaus ei sovellu kellariseinälle.
Palauta samalla rappauslaadulla kuin vanha ja maalaa päälle silikaattimaalilla, niin se kestää, kunnes olet unohtanut, kuinka työlästä oli korjata se ;).
Onnea matkaan!
gaia

Ongelma on, että seinillä on tällä hetkellä jonkinlainen tiivis maali. Tämä haluaisin mieluiten poistaa, jotta voin maalata päälle jollakin "läpäisevämmällä" maalilla, joka hengittää. Yksi mahdollisuus on ehkä hioa tällaisella betonihiomakoneella. Tuloksesta pitäisi tulla melko hyvä. Sitten voi korjata ne kohdat, joista rappaus on poistettu.

Gaia, miksi kellarin seinille ei voi laittaa kipsilaastia??

fremag sanoi:
Gaia, miksi ei voi olla kipsilaastia kellarin seinillä??
Eräs foorumin jäsen sai tämän vastauksen Maxitilta - he eivät suositelleet sitä kellariin. Voin kuvitella, että jos seinässä on kosteusriski, ei ole sopivaa laittaa sinne kipsilaastia. Kellarin seinät ovat harvoin vapaita ulkopuolisesta vaikutuksesta, erityisesti lattian reunassa, jossa maankosteus nousee ylöspäin seinässä kapillaarivoiman avulla. Määrät eivät ole suuria, mutta ne voivat ajan myötä irrottaa laastin. Niin on tapahtunut monissa vanhoissa kellareissa, vaikka kosteutta ei olisi ollut liikaa.
Kipsilaasti on tiiviimpää kuin tavallinen kalkkilaasti ja pysyy heikommin kiinni kosteassa ympäristössä, jolloin korjausväli lyhenee. Ei kalkkilaastikaan kestä ikuisesti mutta kuitenkin pidempään, mielestäni ;).
Kellarini on kuiva, mutta 60 vuoden aikana seiniä korjattiin lattian kohdalla (noin 30-40 cm ylös) useaan kertaan sementillä, kaikilla mahdollisilla tasoitteilla ja tiiviillä maalilla maalaten, ja ongelma jatkui. Tuntui kuin jokaisella talon uudella omistajalla oli omat ideansa korjauksesta ;). Alkuperäinen kalkkilaasti kesti pisimpään, ja arvelen, että korjaukset alkoivat 70-luvulla :-/. Nyt kaikki sementtipaikat ovat poissa ja kuivattu kalkkilaastilla. Kesti kauan kuivua eniten vaurioituneissa ja usein korjatuissa kohdissa, joten epäilin, toimisiko se. Vaikea uskoa, että kipsilaasti kestäisi yhtä hyvin kuin kalkkilaasti, joka kovettui nopeasti mutta oli viikkokausia kosteaa, ennen kuin koko seinä sai saman kuivan vaalean värin. Turvallisuuden vuoksi odotin noin vuoden silikaatilla maalaamisen kanssa. No, lopulta se kuivui ja toivon, ettei 20 vuoden päästä taloa myydessä tule vähennyksiä tästä :).
Mutta toki, voi kipsilaastilla onnistua, mutta itse en halunnut riskeerata tehdä työtä uudelleen... samassa talossa. Valitsisin kipsilaastin ilman epäröintiä talon muihin osiin, mutta kellarin kohdalla halusin pelata varman päälle :).
gaia

mattsan sanoi:
(Hän sanoi myös, että jos on vähän kosteudensiirtoa, niin kipsitasoite toimii, mutta eihän ole helppo tietää, mikä on riittävän vähän)
//M
Voit yrittää arvioida vaurioita, joita sinulla on, ja kuinka nopeasti ne ovat tulleet.
Onko +20 vuotta vanha MAALAMATON/kalkittu rappaus täysin tuhoutunut ja hiekka valuu kosketuksessa, niin siellä on hieman liikaa kosteutta paikoissa.
Onko +20 vuotta vanha rappaus, joka oli maalattu uudelleen mutta tiukasti maalattu, yhtä huono niin on toivoa, että se oli riittävän vähän. Se oli lähinnä maali, joka "tukkeutui" seinän ennenaikaisesti kuolemaan. Jos olisi paljon, rappaus olisi pudonnut kauan sitten ;).
Molemmat tapaukset edellyttävät, että toimi/toimii toimiva kuivatus.
Näin sen arvioisin ... täysin epäammattimaisesti ;)
gaia

Jos joku on maalannut kalkkipinnoitteen päälle muovimaalilla aiemmin, minun tarvitsee vain raaputtaa maali pois ja voin sen jälkeen parantaa uudella kalkkipinnoitteella. Riittääkö, että kastelen hyvin?
Eli minun ei tarvitse poistaa kaikkea vanhaa pinnoitetta ennen?

• Tykkään
anhack
  • Laddar…
Tämä kiinnostaa minua myös, koska minulla on suunnitelmia korjata kellarini seinät.
Gaia, oletko aivan varma, että sementtipohjainen rappaus toimii huonommin? Olen juuri ostanut Serpo 135 omiin toimenpiteisiin mutta se on väärin siinä tapauksessa? Mikä sen nimi on, jonka minun olisi pitänyt ostaa?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.