Olen juuri ostanut mökin, jossa on mäntypaneelia sisäseinissä (lattiasta kattoon). Ensimmäinen ajatukseni oli repiä se alas ja laittaa kipsilevyt. Mutta sitten aloin miettiä, voisiko kipsilevyt laittaa suoraan paneelin päälle??? Tietenkin se tuo vähän paksuutta, mutta aion kuitenkin vaihtaa ikkunat jne., joten siitä ei tule ylimääräistä työtä listojen kanssa.

Heijastuksia...
Toisaalta ei yleensä ole erityisen rasittavaa repiä irti paneelia (ellei se ole liimattu jollain todella hankalalla aineella)...
Toisaalta, ikkunanvaihdon yhteydessä ei juuri tule ylimääräistä työtä laittaa uutta paneelia, ja silloin sinulla on se etu, että paneelin takana on jotain, mihin voi naulata/kiinnittää riittävän hyvin esimerkiksi tauluja ja pienempiä hyllyjä varten (mutta tuskin riittävästi seinälle ripustettuun televisioon ja vastaaviin).
Kolmanneksi en tiedä, tuntuisiko minusta täysin mukavalta kiinnittää kipsilevy ainoastaan paneeliin. Paneeli on usein melko heikosta materiaalista, ja se on vielä heikommin kiinnitetty; jotkin vanhemmat paneeliklipsit ovat esimerkiksi todella, todella huonoja. Joten haluaisin kuitenkin yrittää ruuvata kipsilevyä taaksepäin oleviin tukipuihin niin pitkälle kuin mahdollista, ja se voi olla hieman vaikeaa löytää, jos paneeli on edelleen paikoillaan, ehkä?

kiitos vastauksesta!

Pitää varmaan repiä alas paneeli.

Jos paneeli on hyvin kiinnitetty, kuten naulattu, on luultavasti helpompi vain laittaa levy päälle kuin repiä irti ja mahdollisesti asentaa uusi tuplakipsi. Käytin 6 mm remonttikipsiä mäntypaneeliini ja olen tyytyväinen tulokseen.

apotekarnes
Säästä paneeli, hyvänen aika. Sitten sinulla on materiaalia kipsilevyn takana, johon voit kiinnittää ruuvit. Vältät sen, että joudut asentamaan muita tukia! Varmista vain, että ruuvaat tukirakenteisiin aina kun mahdollista.

Ok ja jätän paneelin :) Mutta minun täytyy sitten varmistaa, ettei kipsilevysauma tule kahden paneelilaudan väliin? Siinä menee sisään ½ cm tai jotain..

Miten tiedän tarkalleen missä koolaukset menevät ilman että revitään paljon alas?

apotekarnes
Tavallisesti paneelissa voi nähdä naularivit, jos niitä ei ole kittiä eikä maalattu piiloon.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.