C
Hei!
Miten rakennetaan oikeastaan ikkunan tai oven ulkopanelointi, ylälista ja alalista, kun ikkuna on vähän "sisäänpäin"?

Tarkoitan, tiedän miten olemme tehneet aikaisemmin, mutta mietin onko se oikein...

Voitko kuvailla, miten olet tehnyt aiemmin, niin on ehkä helpompi sanoa, onko se oikein vai väärin. Todennäköisesti se on väärin, koska kysyt.

Itse verhoilu ei oikeastaan vaikuta siihen, että ikkuna on "uppoava", vaan tapahtuma on se, että asennat smygen, ikään kuin kehyksen, karmin ja verhoilun väliin. Smyg asennetaan siis julkisivuaukon sisäpuolelle sisäpuolen reuna karmiin päin. Sen jälkeen verhoilun asennetaan julkisivupaneelin ja smygen ulkoreunan vasten niin, että verhoilu näyttää ulkopuolelta olevan reunassa smygen kanssa, eli se ei mene pidemmälle karmin yli kuin smyg. Ylälipan asennus ei millään tavalla vaikuta "uppoavaan" ikkunaan, koska se yleensä asennetaan ylemmän verhoilulistan yläpuolelle julkaisun takaosan kiinnityksellä paneelin alle (oikeastaan aivan naulalistan alle tai vielä pidemmälle, mutta tässä ihmiset tekevät vähän eri tavalla. Varsinkin jälkiasennuksessa olemassa olevaan julkisivuun voi olla vaikeaa päästä niin syvälle). Alalippa asennetaan yleensä niin, että se kulkee sivuverhoilusta sivuverhoiluun nostolla verhoilun/smygin vasten päissä. Se ei myöskään vaikuta ikkunan "uppoamiseen" paitsi että täytyy ottaa syvempi lippa niin, että se ulottuu tarpeeksi pitkälle ulos.

Esimerkki siitä, miten tehdään lipat, ks. sivu 14 http://www.plannja.com/upload/SE/Documents/Broschyrer/Takavvattning_06.pdf

C
Kyllä, että pitää olla piilolista ymmärrän, mietin enemmän toteutusta. Me olemme asentaneet itse listan ulkopuolelle ulkoista julkisivulaudaa paneelilla (peittävä paneeli), mutta esimerkiksi naapurin talossa lista on samassa tasossa ulkoisen laudan kanssa. Hänellä ei myöskään ole ylälistoja ikkunoissaan, vaan paneelin ylälauta päättyy ikään kuin ylälistaan.

Miten kiinnitetään yleensä lista silloin? Kun lisäeristimme, kiinnitimme sen vanhaan puujulkisivuun kulmarautojen avulla, mutta se ei toimi kovin hyvin, kun ei ole mitään vanhaa puujulkisivua mihin kiinnittää (esim. uuteen autotalliin). Vinkkejä?

Se riippuu hieman julkisivutyypistä, vai mitä? Jos on lockläktspanel ("ribb"), laitetaan listat pohjalaudoituksen päälle, samassa linjassa listojen kanssa. Jos on suhteellisen tasainen paneeli (useimmat ponttihuovat), listat asetetaan yleensä päälle. Mutta paneelijulkisivussa olen, kuten sinäkin, nähnyt ihmisten tekevän eri tavoin, vaikuttaa siltä, että siinä ei ole oikeaa tai väärää tapaa. Minusta näyttää hieman tyylikkäämmältä, että ne ovat kuten naapurillasi, eli pohjalaudoituksen päälle ja samassa linjassa listalaudoituksen kanssa, mutta se voisi myös olla hieman vaikeampaa, koska silloin täytyy ottaa huomioon ikkunat, jotta siitä tulee symmetrisesti ja kauniisti ympäröity, kun lasketaan, millä etäisyyksillä laudat pitäisi asentaa.

Ikkunoiden päälle suunnatun listan jättäminen pois, kuten naapurisi suosittelee, ei ole suositeltavaa, mutta jotkut tekevät niin ikkunoissa, jotka ovat lähellä leveää räystästä, ja siinä tapauksessa se on kuitenkin kohtuullisen turvallista.

Jos listat asetetaan paneelin päälle (ainakin pohjalaudoituksen päälle), listat naulataan tai ruuvataan paneeliin. Minä naulasin ne myös laipioon, koska siinä minulla on suhteellisen paksua puutavaraa, 28 mm.

C
Otan huomioon mielipiteesi. Näyttää siltä, että tulee olemaan aiemman näköinen.

Viimeinen asia: Joo, mutta miten itse smyg kiinnitetään?

Smöögi kiinnität pohjalautojen kanssa tasan.

Pystyssä olevien pohjalautojen kohdalla kiinnität listaan, joka on ikkunan vieressä, tai ainoastaan pohjalautojen sivuihin.

Vaakasuorien pohjalautojen kohdalla riittää, että kiinnität smöögin lähimpään ikkunan karmin ruoteeseen.

Kun ruuvaat tai naulaat listat kiinni, smöögi painetaan/työnnetään ikkunan karmia vasten ja mahdolliset raot, jotka voivat syntyä epätasaisuuksien vuoksi smöögin ja ikkunan välille, voidaan tiivistää ulko-silikonilla, jotta vesi ei pääse valumaan smöögin ja ikkunan karmin väliin.

Kiinnitin smöögin "löysästi" pystyssä oleviin pohjalautoihin, johonkin ruoteeseen, ruuvasin ne kiinni listoilla. Sitten kiristin koko paketin "sovituksen" aikana saadakseni siitä suoran... 😉

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.