Hei hei

Olemme parhaillaan kunnostamassa taloa, mutta olemme alkaneet pohtia vähän liimapuupalkkia, joka eristää keittiön ja olohuoneen.

Ajattelin pidentää tätä palkkia ja lyhentää seinää, joka on palkin jatkeena.
Palkki on nykyään 310 cm, mutta haluan asentaa siihen 400 cm:n palkin.
Tiedän, että tämä palkki on kantava ja siksi ihmettelen, kuinka minun tulisi toimia, kun poistan vanhan ja asennan uuden palkin!!!

Ole kiltti, tarvitsemme kiireellisesti vastauksen.
 
Oletetaan, että kyseessä on puupalkkikatto, joka lepää tämän liimapalkin päällä, joten teidän on tuettava puupalkkikattoa stemplillä kummallakin puolella liimapalkkia. Sen jälkeen voitte poistaa olemassa olevan liimapalkin ja korvata sen pidemmällä.

Tietenkin on annettava asiantuntijan tutkia edellytykset ja laskea, minkä kokoiseksi uusi liimapalkki kuuluu.

Näin stempl näyttää toiminnassa:
IMG_0737.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, olemme selvillä siitä, että täytyy olla jonkinlainen tuki, mutta ongelma numero kaksi on, että emme halua mieluusti rikkoa lattiaa ja seinää yläkerrassa, voiko sen saada irti tekemättä sellaista, vai pitäisikö meidän ehkä miettiä muita vaihtoehtoja tämän palkin osalta?

Kiitos vastauksesta!!!
 
Mitä lattiaa tarkoitetaan? Yläkerran lattia? Sinun pitäisi varmaan laittaa kuvia tai piirustuksia, jotta ymmärrämme paremmin, mitä tarkoitetaan.
 
näin se näyttää, tummanruskea on palkki, joka on siellä nykyään, valitettavasti minulla ei ollut parempaa kuvaa saatavilla tällä hetkellä.
Ja mitä tulee lattian purkamiseen, se koski yläkertaa, toivottavasti tämä selventää hieman.
 
  • Rakennustyömaa, jossa näkyy osittain purettu seinä; tumma palkki, jääkaappi ja työkalut lattialla.
Bias84 sanoi:
Kyllä, olemme selvillä siitä, että jotain tyyppistä tukea täytyy laittaa, mutta toinen ongelma on, että emme mielellämme halua rikkoa lattiaa ja yläkerran seinää. Voiko sen irrottaa tekemättä mitään sellaista, vai pitäisikö meidän ehkä miettiä muita vaihtoehtoja tämän palkin suhteen?

Kiitos vastauksesta!!!
Teidän ei varmastikaan tarvitse tehdä mitään yläkerrassa. Palkki on purkuväline seinän sijaan, joka voisi olla siinä. Palkilla on sitten puolestaan ylemmän kerroksen lattiapalkisto. Teidän täytyy siis purkaa kuormitus kuvan mukaisesti, ehkä mieluummin molemmilta puolilta, mutta se voi olla ylimääräistä. Poista palkki, pura seinä, laita uusi oikean kokoisena ja poista tuet. Käytä kypärää varmuuden vuoksi. :D

Jos palkki on liian pitkä, se voi olla niin paksu, että se ei ole enää esteettinen, jolloin tarvitsette kuitenkin pilarin tukemaan palkkia.
 
me jätämme palkin todennäköisesti paikalleen ja liimaamme ja ruuvaamme pidemmän palkin olemassa olevan viereen. Sitten rakennamme laatikon, joka toimii vanhan jatkona. Ja sitten tulee vähän kipsitöitä, jotta kaikki näyttää yhtenäiseltä ja siistiltä.
 
Uusi palkki asennetaan toisin sanoen rinnakkain 45 mm offsetilla. Varmistakaa, että yläpuolella oleva sääntökehikko todella makaa uuden liimapuupalkin päällä, koska se siirtyy nyt hieman. Sitten täytyy myös tarkistaa, että kuorma voidaan purkaa niille kohdille, jotka nyt tulevat - pari tuumaa siirrettyinä aikaisemmasta...

...ja tietenkin teidän täytyy tukea lattia molemmin puolin sen seinän, jonka puratte. Muuten lattia voi roikkua sillä puolella, jota ette tue...ellette anna kantavan seinän jäädä paikalleen, kunnes olette suorittanut toimenpiteen, sillä se voi toimia väliaikaisena tukena.
 
Annamme seinän, joka näkyy kuvassa, jäädä paikalleen samalla kun rakennamme uutta seinää (hjärtväggen).

Olemme asentaneet palkin nyt, mutta valitettavasti meillä ei ole kuvaa tällä hetkellä.
Asensimme sen rinnakkain olemassa olevan palkin kanssa, kiinnitimme ne toisiinsa liimalla ja kiristimme ne 20:llä 160 mm ruuvilla (palkkien yhteisleveys 190 mm). Kiinnitimme myös muutamia ruuveja ulkoseinän palkkiin.

Saatamme myöhemmin asentaa palkin, joka tukee uutta palkkia ulkoseinään. Uskomme kuitenkin vahvasti, että tämä toimii.
 
Kuinka suuri limitys sinulla on palkeilla? Oletan, että uusi palkki ulottuu yhtä pitkälle oikealle (kuvassa) kuin olemassa oleva palkki?
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.