Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
mIkEtReE: Paljon kiitoksia. Nyt olen löytänyt mitä tarvitsin löytää!
pinebar: Se ei mennyt rikki, kun vedin nauloja "sivulle" eli laudan suuntaisesti. Otin kiinni pihdin äärimmäisellä reunalla. Mutta jos sitä ei ole naulattu, se on ehkä liimattu. Se ei luultavasti olekaan yhtä helppoa silloin. Löysin kuvan: [bild]
injonil: Joo. Ja voisi varmaan itsekin valmistaa betonipalkin, kun kerran betonikuorma-autokin on siellä... Mutta tunnen oloni hieman epävarmaksi siitä, millaisia kuormia voisi olla odotettavissa. Osittain kyseessä ovat kattoristikot, jotka tulevat tälle seinälle, ja osittain on 2 lattiaa, jotka käyttävät seinää tukena. Kaikki täytyy siirtää betonilaattaan, jolle kellari on muurattu. En
lasseseger: Minulla on joitakin mietteitä eri julkisivuista, joten ihmettelen, mikä on hintaero esim. MEXI-tyyppisen julkisivukiven, rappauksen ja puupaneelin välillä? Onko jotain, mihin voi nojautua, esim. €/m2 tai vastaavaa?
strobb: aion rakentaa terassihuoneen ja kiinnittää liimapuupalkin räystäälle, johon kattopalkit kiinnitetään. ajattelin ruuvata liimapuupalkin 22 mm lankun läpi talon kattotuoleihin 6x150 mm ruuveilla, ehkä 4 tai 5 kpl. vaikuttaako tämä olevan turvallinen kiinnitys, kun koko katon paino lepää näiden ruuvien varassa? siitä tulee ehkä 7 ruuviliitosta x 4 tai 5 ruuvia kussakin. päissä
pajsen: aion liimata vähän skifferilaattoja koivuvanerille ja mietin nyt, tuleeko se kiinnittymään joko pl400:lla tai pl600:lla vai jollakin muulla liimalla sillä pinta on aika liukas...?
hamnet: [citat] Kävin Byggmax ja Bauhaus, vain erilaisia puutarhakiviä. [citat] Kiitos, kiitos. Tarkistan täältä! :)
Yrrol: minulla oli puuseppä luonani pari viikkoa sitten, toinen heistä sanoi, että sementtiklöntti oli alkanut kallistua ja pystypalkki oli liukunut sivulle tai jotain. Pari päivää sitten ajattelin, että sen sijaan, että nostaisi ja yrittäisi naputtaa takaisin olemassa olevaa pystypalkkia ja sitten nostaa kattopalkin sen päälle; miksi ei vain ottaisi uutta, ylimääräistä pystypalkkia
ylven: Kuinka tarkka haluat olla? Jos haluat täysin sileän pinnan, sinun kannattaa käyttää listoja ja vetää niiden yli. Pinnan slammaaminen ensin tai pohjustuslaastin käyttö ei ole huono idea, muuten saumat voivat näkyä. Jos et tähtää täysin sileään pintaan, suosittelen Serpo 135:ta levitettynä teräslastalla, se on helppo tapa aloittelijalle!
Fisch: 5,5 m on paljon, mutta täysin mahdollista esim. pienemmällä cc:n välillä koolingeissa. Mielestäni on perusteetonta olla kantava seinä 2 m toisesta reunasta ja 5,5 m toisesta. Se, että teräspalkki sijoittuisi siihen, tuntuu melko luonnolliselta.
klaskarlsson: Jos teillä on kosteusongelmia kellarissa tai on ollut niitä, käyttäisin epäorgaanisia materiaaleja suoraan kosketukseen seinän/lattian kanssa. Kipsilevy, joka ei ole suoraan kiinni kosteissa seinissä, ei varmaankaan ole mikään ongelma - kipsilevyä on esimerkiksi monissa kylmissä kesämökeissä, joissa ei ole ongelmia sen kanssa... Sen sijaan jättäisin puurunkojen käytön pois tai
d_j: [citat] Täällä on kuvia useista portaitten kompasseista http://images.google.se/images?q=trappkompass&hl=sv&sa=N&um=1
ylven: Vastaus on ehkä hieman myöhässä, mutta kuitenkin. Luulen, että koivu olisi erityisen sopimaton säännöstöpuuksi kasvihuoneeseen, koska koivu lahoaa hyvin helposti ja nopeasti kosteissa ympäristöissä. Ehkä sen voi käsitellä jollain tavalla, joka estää tätä, mutta on luultavasti parempi ottaa jokin muu puulaji ja käyttää koivua johonkin hauskempaan.
norrbottenstorpet: En ole tehnyt sitä itse, mutta vanhassa talossani osa savupiipusta on laatoitettu. Osa laatoista on kiinnitetty vanhalla sementtipohjaisella laastilla, osa taas muistuttaa kalkkilaastia. Mutta sen saaminen kiinnittymään tuskin on ongelma. Jos pelkäät liian nopeaa kuivumista, voit kostuttaa laastia etukäteen ennen aloittamista. Uskon kanssasi myös, että paras savupiipulle on, että se voi
moOd: Kiitos! Olin täysin unohtanut, että tällainen ratkaisu oli jo kuvailtu heidän dokumentaatiossaan.. En myöskään tiennyt, että heillä oli ratkaisuja lattianalustatilojen mekaaniseen ilmanvaihtoon. Tämä sopii kuin nenä päähän minun tapauksessani.. :)
torke1: On olemassa valmiiksi maalattuja "lankkuja" eri leveydeltään, jotka sopivat eri seinäpaksuuksiin. Yleensä ostan Hornbachista, mutta niitä löytyy varmasti kaikista rakennusmarkkinoista. Hornbachissa ne löytyvät lähellä ovenkarmeja.
Minimalisten: Kyllä, se on Ikean hana. Millä tiivistimme sen? Jaa-a, ei aavistustakaan, mutta kysyn puusepältä huomenna. Luulen, että pehmeä saumamassa listan takana.
Pucco: Fibo-Trespo on saatavana kylpyhuoneisiin. Infoa osoitteessa http://byggma.no
Tinsi: Ajattelen paljon, mutta en tule paljoakaan viisaammaksi :) Joka tapauksessa, nyt varmaankin 70 sääntö cc 40 kanssa! OSB ja 12,5 kipsi. "grusgropen" ratkaisen jotenkin. Onko OSB eri paksuuksina vai onko se standardi? Avoin useammille ideoille, jos joku keksii sellaisia. Kiitos vastauksista Mukavaa iltaa/yötä
JOW: Ah, kiitos byggelit, löysin heidän sivunsa nyt.... Kirjoitushetkellä on suhteellinen kosteus (RH) Uppsalassa (SMHI:n mukaan) 99 %. I golv_broschyr_sve.pdf [citat] I montanv_tempo_sv.pdf: [citat] Kysymys kuuluu, kuinka nopeasti tasapainokosteus lastulevyssä muuttuu, jos se on kuivassa ja ilmavassa mutta ulkoilmassa talven yli... ei halua ottaa riskejä! Täytynee harkita strategiaa uudestaan,
Fredrik.engdahl: muistaakseni ei saa puhdistaa ulkogypsiä, koska siellä on kartonkia, vaan pitäisi käyttää sementtipohjaista levyä
Bergling: Jos sinä kuitenkin aiot säästää rahaa, niin Byggmaxilla on sementtisäkkejä hintaan 39.95. Tuleehan siitä melkein puolet halvemmalla kuin Beijerillä.
monsterbyggare: Voiko käyttää "innegipsskiva" ulkoseinässä talon/autotallin puuverhouksen kanssa "utegipsskiva" sijasta? Mikä olisi olennainen ero kipsin välillä ja mitä voisi tapahtua, jos kuitenkin nopeasti asentaa puupaneelit julkisivulle.
Guzzi: [citat] Ei ole varmaan mitään etua. Mielestäni vain tulos on hienompi. Kuten täällä sanotaan, sinun ei pitäisi tarvita ripustaa armering. Silloin betoni on liian löysää. Pikemminkin sinun täytyy painaa armering betoniin. Se vaatii vähän askartelua ennen kuin siitä tulee hyvää.
Linda K M: Siitä tuli 200 mm:n plinttiputki, joka on 1,2 m maahan raudoituksella. Olen porannut ja kaivanut tänään 6 kuoppaa, joten nyt on vain 7 kuoppaa jäljellä porattavana ja kaivettavana, joten ensi viikonloppuna on valaminen.
Farzan: Talossamme edellinen omistaja oli kiinnittänyt lastulevyt melkein kaikkiin yläkertaan seiniin, tasoittanut saumat, teipannut päälle (lasikuitu) ja sitten tasoittanut tämän. Sen jälkeen tapetit. Voin todeta, että ei ole suurempaa ongelmaa, että levyt eivät ole viistottuja kuten kipsilevy, saumat näyttävät melko hyviltä vaikka teippi ja tasoite ovat levyn päällä viisteen sijaan.
ilovepancakes: ja, kun vedin vanhan listan irti, ne oli kiinnitetty nauloilla, jotka olivat täysin nelikulmaisia. sitä minä kutsun naulaamiseksi! :) aion kokeilla naulatulppia. palaan asiaan, jos se ei suju hyvin. kiitos avusta, porukka!
Fetkubrick: Hei! Ajattelen muuraavani oman savupiipun kesämöökilleni. Yksinkertaisin mahdollinen malli, puolikivi-kanava eli neljä tiiltä per kerros. Pari kysymystä kuitenkin: Onko ok karhennella savupiipussa? Ajattelin karhennella savupiipun palomuurin kanssa. Vai halkeaako se, kun yhdistetään terästä ja tiiltä? Löysin suomalaisen ohjeen, jossa sanotaan, että se on ok. Asiakirjassa