Olen remontoinut asunnon talossa, joka on rakennettu 50-luvulla. Purettu seinä oli tehty jonkinlaisesta kevytsoraharkosta, mutta kysymys kuuluu, oliko se sinibetonista vai siporexista? Seinän purkutyöt on jo tehty ja valitettavasti emme käyttäneet hengityssuojaimia suurimmassa osassa purkutöitä (en ajatellut, että se voisi olla vaarallista... tyhmää näin jälkikäteen ajatellen, kun olen tutkinut asiaa).

Harkot olivat vaaleanharmaita (katso kuvia), mutta ilmeisesti sinibetoninkin väri voi vaihdella aika paljon? Mitä mieltä olette? Sinibetoni vai siporex vai jotain muuta?
 
  • Seinä, jonka pinnassa näkyy vaaleanharmaita kevytsoraharkkoja, mahdollisesti sinibetonia tai siporexia, vaaleanruskealla taustalla.
  • Kasassa on pinottu vaaleanharmaita kevytsoraharkkoja kerrostalossa 50-luvulla rakennetusta seinästä.
Se näyttää samalta kuin siporex, jota minulla on uunissani. Jos se murenee helposti, niin se on varmaankin sitä.
 
Ei ole vaarallisempaa purkaa kevytbetonia kuin muita kivimateriaaleja.

On luultavasti vaarallisempaa purkaa liuskekivikattoa tai purkaa bohusgraniittia. Näistä kahdesta osasta kevytbetoni saa radonpitoisuutensa.

Aina pitäisi käyttää hengityssuojainta, kun puretaan pölyäviä kivimateriaaleja, varsinkin jos sitä tekee usein.

Voit nukkua rauhassa luneas.

Ystävällisin terveisin
 
v-g sanoi:
Se näyttää samalta kuin siporexini uunissa. Jos se murenee helposti, se on todennäköisesti sitä.
Sekä Siporex että Ytong ja kaikki muut kevytbetonilajit murenevat yhtä helposti. Ei voi määrittää sillä tavalla.
Kuvia on vaikea nähdä erilaisten valojen takia, yhdessä kuvassa se näyttää tummalta, mutta toisessa kuvassa se on erittäin vaalea.

Joka tapauksessa sillä ei ole merkitystä ketjun aloittajan kysymykselle.
 
somelvis:Joo mutta blåbetong sen ei pitäisi olla kuitenkin, mikä tyyppi kevytbetonia se on, sillä on kai vähemmän väliä vai olenko ihan hakoteillä nyt?
 
Ei ole olemassa mitään nimeltä "sinibeton". Se on haukkumanimi kevytbetonille, joka on väriltään siniseen tai violettiin päin.

Väri tulee tummista kivenmateriaaleista, joita käytettiin tuotteeseen. Usein nämä sisältyvät kivenmateriaalit aiheuttivat radonpitoisuuden. Pääasiassa liuskekivi, mutta myös uraanipitoinen graniitti oli syynä liian korkeisiin radonpitoisuuksiin.

Ystävällisin terveisin
 
S
ei sillä ole väliä kuten somelvis kirjoitti, nyt olet repinyt sen ja on yhtä turvallista repiä sinistä betonia kuin siporexia, pitkäaikainen altistuminen kaasuille voi olla vaarallista. Sillä ei ole yhteyttä purkamiseen.
On aina hyvä idea suorittaa radonmittaus, jos sellaista ei ole tehty aiemmin
 
Kiitos vastauksistanne! Tunnen itseni hieman rauhallisemmaksi nyt. :-)
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.